Kraje si hýčkají cyklisty. Do stezek a zázemí investují stovky milionů

  • Autor: jer, ČTK - 
    30. 4. 2017
    18:00

    Do nové cyklistické sezony vyráží kraje připravené a myslí i na budoucnost. Do budování cyklostezek i dalšího zázemí pro cyklisty investují dohromady stovky milionů korun. Nejvíce kilometrů cyklotras má stále Jihočeský kraj, na druhém místě je Středočeský kraj.

  • 1.V Praze přibudou cyklostezky, stojany i nové značení tras

    V Praze mají letos přibýt nové cyklostezky, instalovány budou až čtyři stovky cyklostojanů zejména u stanic MHD. Nově budou vyznačeny některé cyklostezky a cyklotrasy. Cyklisté mohou rovněž využít pro přepravu kol metro, tramvaje a do Suchdola jezdí na lince 147 cyklobus. Praha letos plánuje do cyklodopravy investovat 25 milionů korun a připraveny má další projekty za 65 milionů.


    Vybudována by měla být nově cyklostezka mezi oddychovým územím od Kozinovy ulice k meandrům Botiče v Praze 15, odkud pak budou moci cyklisté pokračovat po stávající stezce například k Hostivařské přehradě. Vznikne také cyklostezka z Běchovic do Horních Počernic a cyklostezkou mají být nově propojeny Cholupice a Dolní Břežany.

    CyklostezkyCyklostezky | 


  • 2.V Pardubickém kraji se chystají cyklostezky u Labe a v pohraničí

    V Pardubickém kraji by mohly v příštích letech přibýt desítky kilometrů nových cyklostezek a cyklotras. Jejich výstavba se chystá zvláště podél Labe z Pardubic a na Orlickoústecku a také u hranic s Polskem. Vše ale záleží na úspěšném získání dotací. Z Pardubic na hranice kraje do Kojic by měla vést nová část takzvané Labské stezky. Trasa již byla vybrána, na výkup pozemků letos Pardubický kraj dá milion korun. Kdy začne vlastní stavba, však zatím není jasné, stejně jako náklady na více než 30 kilometrů stezky.

     

    Zahájení výstavby prvního úseku dlouho připravované cyklostezky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi se naproti tomu plánuje do konce letošního roku. Celá stezka by měla být hotová do roku 2020. Pardubice letos postaví dvě cyklostezky, pokud získají dotace. Jedna povede z Dražkovic na kraj města a druhá z Černé za Bory do Žižína. Náklady radnice odhaduje zhruba na 17 milionů korun.

    (Ilustrační foto)(Ilustrační foto) | 


  • 3.Středočeský kraj má druhou nejdelší síť cyklostezek v ČR

    Středočeský kraj má podle údajů Nadace jihočeské cyklostezky druhou nejdelší síť cyklostezek a cyklotras v České republice, zhruba 4000 kilometrů. Nejrozsáhlejší síť mají dle nadace jižní Čechy. Letos budou ve středních Čechách postaveny další stezky za desítky milionů korun.

     

    Středočeský kraj letos dá na rozvoj cyklodopravy skoro 51 milionů korun, což je o 18 milionů korun více než v roce 2016. Jde o celkovou částku, která zahrnuje opravy starších stezek, stavbu nových tras, projektování, značení a podobně. Letos budou hotové například cesty Čelákovice - Lázně Toušeň a Mělník - Kly. Rakovník letos s pomocí evropských dotací vybuduje páteřní cyklostezku. Dlouhodobě velké investice do sítě stezek dává Mladá Boleslav, kde se nyní buduje cyklostezka do Debře a přes říčku Klenici do Řepova.

     

    Starostové obcí také chystají cyklistické propojení Zákolan a Otvovic na Kladensku s Kralupy nad Vltavou na Mělnicku. V budoucnu se cesty propojí s dalšími podél Vltavy a směrem na Veltrusy.

    Stavba cyklostezky (ilustrační foto)Stavba cyklostezky (ilustrační foto) | 


  • 4.Nové cyklostezky přibývají v Libereckém kraji jen pomalu

    Nové cyklostezky přibývají v Libereckém kraji jen pomalu. V přípravě jsou ale nové projekty za desítky milionů korun. Pomoci chce i Liberecký kraj, který letos na podporu rozvoje cyklodopravy vyčlenil 12 milionů korun, více než dvojnásobek toho co loni.

     

    V Libereckém kraji je zhruba 250 značených cyklotras a stezek, dohromady je to více než 2200 kilometrů. K nejvytíženějším patří Jizerská magistrála, ale také hotové úseky Greenways Jizera, Singltrek pod Smrkem, trasy kolem Máchova jezera nebo v Českém ráji.

     

    Právě v těchto dnech třeba Lesy ČR dokončily první etapu nové cyklostezky sv. Zdislavy, která má v budoucnu propojit Nový Bor s Bílým Kostelem nad Nisou na Liberecku a odvést cyklisty z frekventovaných komunikací I/13 a I/9.

     

    Náklady na zhruba 38 kilometrů dlouhou trasu se odhadují na 190 milionů korun, hotov je zatím tříkilometrový úsek, který končí ve Svoru. Za 13 milionů korun ho vybudovaly Lesy ČR. Před sezonou také došlo na opravu šesti lávek na cyklistických stezkách oblíbeného Singltreku pod Smrkem.

    Cyklostezka (ilustrační foto)Cyklostezka (ilustrační foto) | 


  • 5.Moravskoslezská města i letos investují do cyklostezek miliony

    Města a obce v Moravskoslezském kraji investují každoročně miliony korun do budování cyklostezek a nejinak tomu bude i letos.

     

    Opava dokončila osmisetmetrový úsek spojující město s předměstím Komárov. Přišel zhruba na šest milionů korun. Podobnou částku má stát i dvoukilometrová cyklostezka mezi Opavou a Oticemi, která se bude stavět letos. Dosud mezi těmito místy jezdí cyklisté po silnicích první nebo druhé třídy.

     

    Havířov dlouhodobě plánuje vybudování cyklostezky spojující město s rekreační oblastí Žermanické a Těrlické přehrady.

    Cyklostezky (ilustrační foto)Cyklostezky (ilustrační foto) | 


  • 6.V Plzeňském kraji je letos pro cyklisty šance na zlepšení

    Vyhlídku na zlepšení podmínek mají cyklisté v Plzeňském kraji, který patří k oblíbeným destinacím. Zejména Šumava je cykloturisty hojně vyhledávaným místem, lidé na kolech začínají objevovat také nově otevřené území Brd. Plzeňský kraj letos poprvé uvolnil rekordních zhruba 20 milionů korun na údržbu i stavby nových cyklostezek.


    Víc než čtyři miliony korun letos dává kraj na údržbu cyklostezek, opravy stojanů na kola, laviček, značení a podobně.

     

    Není jisté, zda se vůbec stihnou letošní peníze kraje na stavby cyklostezek utratit. Spíš než drobení částky na malé úseky hejtman upřednostňuje stavby delších a hlavně navazujících úseků. Plánuje se například cyklodálnice z Plzně na Brdy, začít by se mělo směrem ke Starému Plzenci.

    Značení cyklotrasyZnačení cyklotrasy | 

  • 7.Stavba úseku cyklostezky z Hradce Králové do Pardubic začne letos

    Stavba prvního úseku dlouhé roky připravované cyklostezky mezi Hradcem Králové a Pardubicemi by mohla začít do konce letošního roku. Celá stezka by měla být hotová do roku 2020.

     

    Stavba zhruba 23 kilometrů dlouhé cyklostezky se chystá několik let, například v srpnu 2011 zástupci Hradce Králové, Pardubic a několika obcí podepsali memorandum o podpoře výstavby stezky pro cyklisty mezi oběma městy. Podle původních odhadů má výstavba stát zhruba 140 milionů korun. Cyklisté zatím mohou využívat stezku jen mezi Pardubicemi a obcí Ráby, poté musí jet po silnici.

     

    V Královehradeckém kraji se připravuje výstavba několika dalších cyklostezek, například v příštím roce chce Hradec Králové zahájit stavbu stezky pro pěší a cyklisty do městských částí Piletice a Rusek. Náklady na vybudování cyklostezky budou kolem 12 milionů korun.

     

    Plánuje se také výstavba cyklostezek od Jaroměře do Náchoda či pokračování cyklostezky z Kuksu do Dvora Králové. V plánech je také cyklotrasa od Poštejna na Rychnovsku, přes Hradec Králové a Jičín.

    CyklostezkaCyklostezka | 

  • 8.Města v Olomouckém kraji budují nové cyklostezky i lepší služby

    Radnice v Olomouckém kraji plánují letos i v příštích letech další rozšíření sítě svých cyklostezek. Nové trasy by měly vzniknout v krajském městě a okolí i v dalších městech. V Přerově již pátým rokem bude od června fungovat cyklobus, který zájemce vyveze na Bumbálku. Ročně města investují do staveb či oprav tras až pět milionů korun.

     

    V Olomouci by se měla ještě letos začít budovat cyklostezka v Jeremenkově ulici, o jejíž stavbu se nyní soutěží. Zahrnuje přestavbu nynějšího chodníku k přednádražnímu prostoru, kde by měla vzniknout stezka dělená pro chodce a cyklisty. V plánu je také cyklostezka spojující místní část Týneček a Chválkovice. Město chce letos ještě vybudovat smíšenou stezku pro chodce a cyklisty v Jílové ulici. Cena je odhadnuta na 1,6 milionu korun.

     

    Přerov má v plánu rekonstrukci dvou páteřních cyklostezek ve městě, na třídě 17. listopadu a cyklostezky Velká Dlážka. V Prostějově se mohou cyklisté těšit na novou cyklostezku vedoucí od okružní křižovatky Přikrylovo náměstí až po okružní křižovatku U Stadionu, budovat se má také pátá etapa cyklostezky do Žešova.

     

    Nové stezky plánují i menší města. Například v Zábřehu na Šumpersku se radnice chystá vybudovat stezku mezi Zábřehem a Leštinou. Posledními výkupy a projektovou přípravou finišuje také plánovaná stavba cyklostezky mezi Zábřehem a Postřelmovem, řekla mluvčí radnice Lucie Mahdalová.

    Cyklostezka (ilustrační foto)Cyklostezka (ilustrační foto) | 

  • 9.Jihočeští cyklisté mohou využívat na 5000 kilometrů tras

    Téměř 5000 kilometrů tras mohou v Jihočeském kraji využívat cyklisté. Letos nově například cyklostezku mezi Třeboní a Novou Hlínou na Jindřichohradecku.

     

    Podle Vladimíra Votřela z Nadace jihočeské cyklostezky turisté nejvíc vyhledávají tratě vedoucí podél řek. „Každý cyklista má jiná hodnotící kritéria. Ale budeme-li určovat podle frekvence využívání, pak se na špici jistě nachází Vltavská cyklistická cesta v úsecích Stožec - Nová Pec, Frymburk - Vyšší Brod, České Budějovice - Týn nad Vltavou. Nebo Otavská cyklistická cesta v úseku Putim - Zvíkov,“ uvedl Votřel. Dodal, že turisté musí počítat s tím, že řada tras vede po silnicích. Jedná se o vozovky nižších tříd.

    (Ilustrační foto)(Ilustrační foto) | 

  • 10.Cyklostezka z Brna do Vídně bude označená i na rakouské straně

    Dálková cyklostezka Brno-Vídeň, na kterou se během letní sezony vydávají tisíce cyklistů, už brzy nepovede od českých hranic do rakouské metropole jen na papíře, ale i v terénu. Dobrovolnému svazku obcí, který se o ni a její propagaci stará na moravské straně, po letech našel partnery na rakouské straně, kteří chtějí spolupracovat a vyznačit stezku jednotným logem, řekla předsedkyně svazku Jana Drápalová.

     

    V plánu je zlepšit také několik kratších úseků, které mají už tak výraznou separaci od silnic. „V Rebešovicích bychom se chtěli vyhnout chatové oblasti a zároveň by se mohlo povést lávkou přemostit Svratku, což by napojilo cyklostezku na Bobravu. Podél silnice by měl vést úsek mezi Rajhradicemi a Blučinou. Ne přímo na stezce, ale v jejím okolí se plánuje ještě úsek mezi Vojkovicemi a Hrušovany u Brna a také úsek mezi Jevišovkou a Hrušovany nad Jevišovkou. Ten je však majetkoprávně nejobtížnější. A také je v plánu upravit velmi rozbitou cestu podél řeky z Pasohlávek do Drnholce,“ popsala nejbližší budoucnost Drápalová.

    (Ilustrační foto)(Ilustrační foto) | 

  • 11.Na Vysočině přibudou cyklostezky i zázemí pro elektrokola

    Síť cyklostezek na Vysočině zatím měří kolem 110 kilometrů a rozrůstá se. Nový úsek měřící 630 metrů dělníci dokončují v Jihlavě u řeky Jihlávky, další stavby brzo začnou ve Valči na Třebíčsku a v Havlíčkově Brodě. Stezky zatím vznikají hlavně na území měst a obcí, výhledově by ale mohly propojovat více sídel v kraji. Na Žďársku budou před hlavní sezonou osazeny tři stojany na nabíjení elektrokol.

     

    Pokud všechno půjde dobře, mohli by rekreanti na elektrokolech brzo využívat dobíjecí místa ve Žďáru nad Sázavou, Bystřici nad Pernštejnem a v novoměstské Vysočina Aréně. „Během měsíce by to mělo být nainstalováno,“ uvedl starosta Michal Šmarda (ČSSD). Půjčovna bicyklů nabízející i elektrokola funguje už sedm let v pivovaru Dalešice na Třebíčsku. V jeho širokém okolí turisté najdou dobíjecí stanice na osmi místech.

     

    Cyklostezek, tedy komunikací bez motorové dopravy, by na Vysočině mělo přibývat, některé radnice plánují velké projekty. Jihlava připravuje, a to i z podnětu zaměstnavatelů, stavbu cyklostezky do průmyslové zóny, která bude měřit 3,5 kilometru. Celkové náklady stavby včetně výkupu pozemků a přeložení sítí se odhadují na 70 milionů korun, město bude u tohoto projektu usilovat o dotaci.

    (ilustrační foto)(ilustrační foto) | 

  • 12.Karlovarský kraj chce v Krušných horách magistrálu pro cyklisty

    V Karlovarském kraji přibývají po dokončení páteřní cyklostezky podél řeky Ohře spíše cyklostezky v jednotlivých městech. Velký nový projekt pro cyklisty připravuje i Karlovarský kraj. Nová, přes 100 kilometrů dlouhá magistrála by měla návštěvníky provést horskými oblastmi trasami s co nejmenším převýšením.

     

    Krajem už nyní vede 70 kilometrů dlouhá páteřní cyklostezka podél řeky Ohře. Začíná u hranic s Německem a přes Cheb, Sokolov, Karlovy Vary nebo třeba Svatošské skály pokračuje v Ústeckém kraji do Kadaně, Žatce, Loun a Litoměřic. Karlovy Vary chtějí letos dokončit její poslední úsek, který museli cyklisté zatím zdolávat po chodnících nebo po rušné Závodní ulici. Na trasu mezi Dvorským a Doubským mostem má město v rozpočtu 25 milionů korun.

    Kromě páteřní trasy chce ale letos krajské město začít i cyklostezkami z meandru Ohře k loděnici a Tašovice-Dvory. Cheb zase letos plánuje upravit část cyklostezky na německý Waldsassen, která v jednom místě překonává v nebezpečném úseku silnici.

     

    Dvě nové cyklostezky za více než 40 milionů korun mají v nadcházejících letech protnout Sokolov. Cyklistům poté, co sjedou z páteřní cyklostezky, umožní pohodlný průjezd městem. Jedna ze stezek bude směřovat od klášterního kostela sv. Antonína Paduánského do Dolního Rychnova a druhá povede z areálu Bohemia k jezeru Michal.

     

    Cyklistům v Karlovarském kraji budou i letos k dispozici cyklobusy. Obsluhovat letos budou celkem sedm linek, které zajedou například do Mariánských Lázní, Aše, Kraslic, Božího Daru, Bečova nad Teplou nebo Žlutic.

    Začátek cyklostezky (ilustrační foto)Začátek cyklostezky (ilustrační foto) | 

  • 13.Cyklostezky v Ústeckém kraji se začínají propojovat

    Síť cyklostezek v Ústeckém kraji se každý rok rozšiřuje. V poslední době se začínají trasy propojovat. V letošní sezoně už provoz obnovily cyklobusy, které vozí turisty s koly do hor. Problematický zůstává pohyb cyklistů ve městech a chybí širší zázemí. Na severu Čech mohou zájemci využít čtyři páteřní cyklostezky, z nichž tři vedou podél řek, a to Labe, Ohře a Ploučnice. Poslední je Krušnohorská magistrála.


    V Litoměřicích začíná stavba jedenáct metrů vysoké věže pro parkování kol. Tzv. biketower se samoobslužným systémem pojme až stovku bicyklů. Na stavbu město dostane 12,5 milionu korun z Integrovaného regionálního operačního programu, což pokryje 90 procent nákladů. V parkovací věži si budou moci cyklisté uschovat nejen kolo, ale i přilbu nebo osobní zavazadlo. K dispozici bude i nabíječka na elektrokola.

     

    V Litoměřicích chybějí stezky podél komunikací, ale přes město vede cyklostezka Labe. Celá trasa od Severního moře přes Labské pískovce až po Polabí měří 1270 kilometrů. V Ústeckém kraji je 96 kilometrů trasy, z velké části je už hotová. Odborníci by měli letos přeznačit cyklotrasu z Roudnice nad Labem do Litoměřic přes Terezín a z Roudnice bude dále vyznačena trasa na Říp.

     

    Další výstavba Labské stezky se plánuje ve Velkých Žernosekách, kde nyní vede po silnici II. třídy, po níž jezdí hodně aut.

    Cyklostezka (ilustrační foto)Cyklostezka (ilustrační foto) | 

  • 14.Cyklisté si užijí festival na Valašsku i pumptrack v Horní Bečvě

    Cyklisté ve Zlínském kraji se letos mohou těšit na Festival cyklistiky tří národů, který se uskuteční v srpnu ve Velkých Karlovicích na Vsetínsku. Novinkou v infrastruktuře je nový pumptrack, terénní trať s vlnami v Horní Bečvě na Vsetínsku. Budují se i další cyklostezky, například mezi Polešovicemi a Nedakonicemi na Slovácku nebo ve Zlíně. Vylepšuje se i zázemí, vznikají úschovny kol a servisní střediska.

     

    Festival horských kol zaměřený na cyklisty z ČR, Slovenska a Polska se ve Velkých Karlovicích uskuteční od 19. do 20. srpna. Loňský první ročník akce konaný v květnu propršel. „Rozhodli jsme se, že festival uspořádáme v hlavní turistické sezoně, kdy snad bude počasí příznivější,“ řekl Roman Kalabus z Bike resortu Valašsko.

     

    Vyznavači horských kol mohou čtvrtou sezonou využívat Bike arénu ve Vsetíně i značené okruhy ve Velkých Karlovicích a Zděchově a také takzvaný Marikovský trail, který vede po území Slovenska, ale začíná na Kohútce a Portáši na moravské straně Javorníků. Královnou pro vyznavače silniční cyklistiky je cyklostezka Bečva, kterou projíždí ročně více než 200 tisíc cyklistů. Podobná čísla vykazuje i trasa podél Baťova kanálu.

    ValachyValachy | 

Doporučujeme
panbaron ( 8. července 2017 08:22 )

co radsi investovat do zdravotnictvi a ne jen tahat dotace na pic.oviny

oxygene.p ( 30. dubna 2017 19:21 )

Kolaři si i díky pofidérnímu sdružení Automat myslí , že jsou nepostižitelní. Situace z pátku , ulice Milady Horákové - Praha : dva pruhy do centra , kolař jede přes ně uprostřed a to takovým způsobem , že ho nepředjede nikdo ani zprava ani zleva. Kolona díky takovému blbovy až k metru Hradčanská. Úmyslné brždění dopravy ve stylu : já jsem kolař , kdo je víc. A tohle podporuje Automat. Na cyklostezce at si dělají prasárny , ale na silnici kolo nepatří.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa
Články odjinud