Odborářský předák Pomajbík o stávce autobusáků: Chceme mzdu, ne almužnu!
Kolik řidičů linkových autobusů bude dnes kvůli mzdám stávkovat? To včera nedokázal jednoznačně říci ani šéf jejich odborářů Luboš Pomajbík (54). Premiér Bohuslav Sobotka (45, ČSSD) navíc večer navrhl vládě dát na platy autobusáků 420 milionů Kč.
Co říkáte iniciativě premiéra?
„To se mohlo stát už dřív…“
Důvodem protestu linkových řidičů jsou platy. Proč jsou tak nízké, někde údajně dostávali jen 62 korun na hodinu?
„K devastaci mezd došlo hlavně kvůli tomu, že kraje dlouhodobě soutěžily nejnižší nabídkovou cenu bez ohledu na to, že se smlouvy uzavírají na 10 let. Deset let nepočítaly s tím, že by vůbec mohly růst mzdy, takže kvůli tomu řada lidí odešla.“
Bylo řidičům, kteří se vyslovili pro stávku, vyhrožováno?
„Ze strany krajů, a bohužel také zaměstnavatelů, je na zaměstnance vyvíjen tlak, aby se stávky neúčastnili – vyhrožují jim finančními sankcemi a dalšími věcmi, které považujeme za nelegitimní. My do stávky nikoho nenutíme.“
Jak »těžkej chleba« má řidič v linkovém autobuse?
„Vstává ve 3, ve 4 hodiny ráno, pracuje 12 až 15 hodin denně, a z toho se mu do výkonu započítává jen 7 nebo 8 hodin. Ten zbytek je čekání mezi spoji čili takzvaný neproduktivní čas, ze kterého se nepočítá průměr na dovolenou ani na nemocenskou. Jestliže odpracuje 300 až 350 hodin měsíčně, to je 41 až 44 osmihodinových směn, což je naprostý nesmysl.“
A kolik za to dostává?
„Pokud vezmeme ta minima, tedy 98,10 korun za hodinu za ten výkon, 88 korun za hodinu čekání, a někde k tomu příplatek 6,60 koruny, může si vydělat přes 30 tisíc hrubého. V okamžiku, kdy by řidič neměl čekání, neměl přesčasy, tak je to 16 400 korun hrubého.“
Podle vás by měl brát kolik?
„Dosáhli jsme přeřazení řidičů autobusů ze třetí do páté skupiny prací. To znamená, že se zvýšila zaručená mzda. A jestliže k tomu teď přistupují tak, že budou vyplácet jen ta minima, tak kde máme prostor pro kolektivní vyjednávání? Tato celá jednání s vládou se vedla proto, abychom se dostali na naši cílovou mzdu, 130 korun za hodinu.“
Kolik by pak byl měsíční průměrný výdělek?
„Byla by vyšší zhruba o sedm tisíc korun, tedy tak, jak deklarovali státní představitelé při uzavření naší dohody. K navýšení mezd nedošlo téměř nikde, a pokud, tak jen minimálně. Zaměstnavatelé pohyblivou složku mzdy – prémie a další příplatky – zahrnuli do té zaručené mzdy. My jsme ale nikde neřekli, že se 130 korunami bychom byli spokojeni. Říkali jsme, že by to mělo být nejméně tolik, protože řidič MHD v Praze má přes 200 korun.“
Nemůže tlak na zvýšení mezd vést k propouštění řidičů?
„Toho se vůbec neobávám, protože už teď řidiči chybí. V řadě firem jako řidiči působí i starobní důchodci.“
Klasická otázka: pokud je někdo nespokojený se mzdou či pracovními podmínkami, proč nejde jinam?
„My se snažíme upozornit na tristní stav dopravní obslužnosti. Chci vzkázat cestující veřejnosti, požádat ji, ať se nezlobí na řidiče. Oni chtějí pracovat, ale za práci se má dostávat mzda, nikoliv almužna a nikdo po nich nemůže chtít, aby pracovali 350 hodin měsíčně. Odejít by mohli, po řidičích je poptávka. Jenže – řidičů linkových autobusů je 11 tisíc. Když odejde i jen 500 lidí, systém zkolabuje.“
Ke stávce se vyjádřil i premiér Sobotka či exministr Stanjura:
Řidiči mají právo na vyšší platy. Mají zodpovědnost za cestující na rozdíl od naších zasr.....politiků, kteří si jenom přidávají každý rok tisíce , rozšiřují administrativu a odpovědnost žádná, jenom svorně okrádají daňové poplatníky.