Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Nedostanete se kvůli stávce autobusáků do práce? Na náhradu mzdy nemáte nárok

Autor: simao, ČTK - 
5. dubna 2017
18:45

Nejasnosti kolem stávky řidičů v některých krajích přetrvávají. Co je však jisté, je to, že lidé, kteří se kvůli čtvrteční stávce v dopravě nedostanou do zaměstnání, nemají nárok na náhradu mzdy. Stávku autobusáků jako legitimní podpořil šéf ČMKOS Josef Středula. Z Asociace krajů přitom zní, že plošně se bude stávkovat jen v Jihomoravském kraji.

Čtvrteční stávka autobusáků má řadu otazníků, ale i několik jistot. Některé z nich se týkají i platů stávkujících či těch, které stávka nějakým způsobem zasáhne. 

Stávkujícím se za prostávkovanou dobu mzda nevyplácí, sociální a zdravotní odvody ale platit budou. Kolegové stávkujících, kteří se do stávky nezapojí a nemohou kvůli protestu vykonávat svou práci, budou mít průměrný výdělek. Vyplývá to ze zákona o kolektivním vyjednávání, zákoníku práce a právního rozboru odborů.

Odbory: Nezlobte se na řidiče, chtějí mzdu, ne almužnu

Ve čtvrtek se chystají kvůli mzdám stávkovat řidiči autobusů v některých regionech. Zvláštní stávkový zákon Česko nemá. Právo na stávku zaručuje Listina základních práv a svobod „za podmínek stanovených zákonem“.

Dopravní odbory proto ve svém prohlášení uvedly, že jejich akce je „legální protestní stávka podle Listiny základních práv a svobod“. „Nezlobte se na řidiče - ti chtějí pracovat a zajišťovat dopravní obslužnost - ale do práce se chodí pracovat za mzdu, ne za almužnu,“ hájí se odborový svaz dopravy.

Účast na stávce se považuje za omluvenou nepřítomnost v práci. Mzda za prostávkovanou dobu se nevyplácí. Hradí se ale zdravotní odvody, a to jako v době bez příjmu, tedy z výše minimální mzdy. Platí se také sociální pojištění. Neposílalo by se jen tehdy, pokud by stávka trvala měsíc.

Pracovníci, kteří se do stávky nezapojí a nemohou kvůli protestu svou práci vykonávat, dostanou náhradu ve výši průměrného výdělku. Lidem, kteří se do zaměstnání nedostanou, nenáleží náhrada žádná. Pokud o překážce pracovník ví, podle zákona „musí včas zaměstnavatele požádat o poskytnutí pracovního volna“.

Plošná stávka bude jen v Jihomoravském kraji, hlásí Asociace

Řidiči autobusů budou přitom podle Asociace krajů stávkovat v pěti krajích, plošný protest se ale očekává jen v Jihomoravském kraji, kde nevyjede zhruba 30 procent linek. V dalších čtyřech krajích půjde o lokální protesty, uvedla dnes mluvčí Asociace krajů Štěpánka Filipová.

Ještě v pondělí kraje počítaly s plošnými stávkami v Ústeckém, Jihočeském, Jihomoravském a Zlínském kraji. Stávku se dnes podařilo odvrátit v Jihočeském kraji. V Ústeckém kraji bude podle aktuálních informací stávkovat jediný dopravce, který zajišťuje dopravu ve Šluknovském výběžku, uvedla Filipová.

V Olomouckém kraji stávka postihne Jesenicko a Šumpersko. Ve Zlínském kraji budou stávkovat dva dopravci zajišťující 0,2 procenta z celkového dopravního výkonu. V Pardubickém kraji stávka postihne pět linek zajišťujících dopravu mezi Orlickoústeckem, Svitavskem a Olomouckým krajem.

Podle Odborového svazu dopravy jsou zaměstnanci od vyhlášení stávky pod tlakem zaměstnavatelů a krajů. Kraje vyhrožují firmám sankcemi, pokud se stávka uskuteční, a majitel nebo ředitel firmy pak vyhrožuje odborářům a zaměstnancům firmy, že pokud budou stávkovat, půjdou sankce prý za nimi, přijdou v exekucích o dům, o svůj majetek, uvedl na svých internetových stránkách svaz.

Středula: Stávka je vyvrcholením neochoty hledat řešení

Šoféři linkových autobusů chtějí protestem poukázat na své nízké mzdy, které v řadě případů nezlepšilo ani vládní nařízení stanovující od začátku roku vyšší minimální mzdu. Vláda stanovila od začátku letošního roku minimální mzdu na 98,10 Kč za hodinu jízdy a na 88 korun za hodinu čekání.

Nově byl zaveden příplatek 6,60 Kč za hodinu za náročné pracovní prostředí. Podle odborů ale řidiči v některých krajích dostali přidáno méně, než očekávali.

Firmy například zvýšily sazby podle vládního nařízení, šoférům ale na druhou stranu snížily odměny. Některé kraje zase souhlasily se zvýšením mezd jen do měsíční výše 16 400 korun hrubého, což odpovídá hodinové mzdě podle vládního nařízení při 37,5 hodiny odpracovaných týdně. Části řidičů podle odborářů platy nevzrostly ani na minimum stanovené vládou.

„Jsem přesvědčen, že dopravní odbory projevily nesmírnou trpělivost, vyjednávaly více než rok, a projevily tak větší zodpovědnost než některé kraje. Stávka, kterou vyhlásily, je vyvrcholením neochoty hledat řešení ze strany některých krajů, je zcela legitimní a má plnou podporu a solidaritu odborových svazů sdružených v ČMKOS,“ uvedl šéf odborářů Josef Středula.

Stávkovalo se i za Nečase

Podle zákona o kolektivním vyjednávání stávku v podniku vyhlašují odbory, musí s ní ale souhlasit aspoň polovina zaměstnanců. Vyhlašovatelé musí zaměstnavateli aspoň tři pracovní dny předem oznámit termín zahájení stávky, její důvody a cíle i seznam zástupců stávkujících. Seznam pracovníků, kteří se do stávky zapojí, by vedení firmy mělo mít aspoň den před začátkem. Podnik nesmí na místa stávkujících přijmout jiné lidi. 

Na nejasnost pravidel však dopravní odbory narazily už v červnu 2011, kdy pořádaly celostátní stávku proti reformám tehdejší vlády Petra Nečase.

Svou akci původně vyhlásily v pátek a stanovily ji na pondělí. Ministerstvo financí se tehdy obrátilo na pražský městský soud, který stávku předběžným opatřením zakázal s tím, že ji odboráři neohlásili tři dny předem a jsou odpovědní za případné škody. Odbory pak termín o tři dny odložily, místo v pondělí se doprava zastavila ve čtvrtek.

VIDEO: Exministr dopravy Stanjura: Sobotkova vláda dává na řidiče málo peněz

jote ( 6. dubna 2017 17:48 )

Asi máte z této situace radost, dle vašeho komentáře to tak vypadá, ale upozorňuji Vás, že nemáte pravdu, stačí připomenout nedávné volby kdy byl jednoducho vyšachován vítěz voleb Babiš, celý náš chatařský spolek od druhých voleb k volbám sice chodí, ale nevolí, přeberte si to

Zobrazit celou diskusi