Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

Místo pacientů řeší sestřičky papírování. „Zabere nám i půl směny,“ říká Darja

Autor: sou - 
16. března 2017
05:50

Zdravotní personál by se mohl dočkat zjednodušení ošetřovatelské dokumentace. Momentálně jim může zabrat podle obtížnosti pacienta i půl směny. Podle průzkumu ministerstva zdravotnictví je nejvíc problematická oblast ošetřovatelské a provozní dokumentace, právě tu by proto chtěl resort zjednodušit. Přizval si k tomu i Českou asociaci sester (ČAS), která na problém nadměrné byrokratické zátěže upozorňuje dlouhodobě. 

Nad administrativou dá se říct, že strávím i skoro polovinu pracovní doby. Je to ale den ode dne jiné. Hodně záleží na tom, jak je složitý pacient. Nedá se to tak úplně paušalizovat,“ uvedla pro Blesk.cz paní Darja, která je už mnoho let vrchní sestrou.

Ke každému pacientovi je totiž třeba vést nejen ošetřovatelskou dokumentaci, ale i podpůrnou administrativu, která je spojena s vyšetřovacími a léčebnými metodami. „Je to velice komplexně pojato,“ upřesnila.

Nejvíce by jí vše zjednodušila elektronizace těchto procesů. „Kdyby byly nastavené elektronické procesy tak, aby nám umožnily vše zaznamenat jedním klikem a bylo by tam všechno,“ vysvětlila Darja s tím, že u nich na pracovišti zatím musí vše vyplňovat do papírových formulářů.

Situace by se mohla nicméně o něco zlepšit. „V současné době pracujeme na úpravě vyhlášky o zdravotnické dokumentaci a zároveň na Metodickém pokynu pro poskytovatele zdravotních služeb k vedení a obsahu dokumentace ošetřovatelské péče,“ informoval mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Macura.

Největší problémy jsou s ošetřovatelskou a provozní dokumentací

Podle něj tyto úpravy povedou ke zjednodušení ošetřovatelské dokumentace a zejména zamezí či minimalizují duplicitu administrativních záznamů. „Cílem je usnadnit práci nejen personálu, ale také zjednodušit kontakt s pacientem,“ upřesnil Macura. Na této změně spolupracuje resort s Českou asociace sester (ČAS), která už dlouhodobě na problém nadměrné byrokratické zátěže upozorňuje.

Vytvořila se tak pracovní skupinu členů Asociace, která bude na problematice intenzivně pracovat. Zjednodušení administrativy bude vycházet dle požadavků praxe. „Ministerstvo v loňském roce oslovilo hlavní sestry i náměstky pro nelékařská zdravotnická povolání u 110 poskytovatelů zdravotních služeb s průzkumem, aby se vyjádřili k problematice týkajících se nepřiměřené administrativní zátěže,“ vysvětlil Macura a s tím, že z výsledků zcela jasně vyplynulo, že nejvíce problematickou oblastí je ošetřovatelská a provozní dokumentace.

Ministerstvo zdravotnictví před nedávnem vypsalo veřejnou zakázku na správu sociálních sítí za bezmála 250 tisíc měsíčně. Po upozornění Blesk.cz jí ale zrušilo. V pořadu Ptám se, pane premiére, se k tomu vyjádřil i předseda vlády Bohuslav Sobotka:

Nicméně podle Šochmanové z Asociace je nutné vzít v potaz i to, že běžné dokumentování poskytované ošetřovatelské péče nelze považovat za administrativní zátěž, a to především s ohledem na možné soudní spory a řešení závažných nežádoucích událostí.

„Velké množství administrativních požadavků, které jsou na sestry kladeny, má technické nebo organizační řešení a je také na managementech poskytovatelů zdravotních služeb, aby se podílely na řešení problému,“ informovala Šochmanová s tím, že úkolem pracovní skupiny bude rovněž stanovit hranici, která rozdíl mezi nutnou dokumentací a nadbytečnou administrativou definuje.

Kvůli nadměrné byrokracii jsou sestry v práci nespokojené

Prioritou resortu je zajištění kvalitních a bezpečných zdravotních služeb, kde je nežádoucí časový deficit personálu a s ním související psychický stres a fyzické vyčerpání. „Nezastupitelná role všech zdravotnických pracovníků je výzvou, aby právě narůstající administrativa nebyla důvodem zvýšené vyčerpanosti personálu a někdy i odchodu ze zdravotnictví,“ míní Macura.

Nadměrná byrokracie má přitom skutečně vliv na to, že jsou zdravotní sestry ve své práci nespokojené. „Již v roce 2013 proběhl průzkum ČAS mezi 5 935 zdravotníky převážně z řad všeobecných sester. Průzkum ukázal, že naprostá většina sester tráví stále více času papírováním a nadměrná administrativa vede k jejich nespokojenosti,“ vysvětlila Šochmanová.

Pro zmírnění byrokracie je i Česká lékařská komora

Pro zmírnění papírování je i Česká lékařská komora (ČLK), podle které je to největší překážka k tomu, aby pacienti dostávali kvalitní péči. „Narůstající byrokracie, obrovské množství administrativy a formalismu, nám komplikuje práci a v některých případech dokonce brání v tom, abychom se o pacienty řádně starali,“ uvedl už před časem prezident ČLK Milan Kubek.

„Místo, aby se sledovaly počty pádů v nemocnicích a hledala opatření, jak před nimi pacienty ochránit, sleduje se, zda nemocnice o pádech vedou evidenci. Podobně se musí vést evidence stížností, i když žádné stížnosti nejsou,“ upozornil koordinátor výboru pro bezpečnost pacientů Pavel Kubíček.

Podle něj by se v nemocnicích ušetřil čas například i tím, že se pro každého pacienta vypíše jedna dokumentace, nyní se vypisují dvě – lékařská a sesterská.

Zobrazit celou diskusi