Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Léky za volantem vám můžou hodně uškodit. Víme, na které si dát pozor nejvíc

Autor: sou - 
10. února 2017
21:50

Antidepresiva, léky na astma nebo i peniciliny. I tyto léky mohou být podle Světové zdravotnické organizace (WHO) pro řidiče nebezpečné. Zatímco ve Francii mají všechny medikamenty, které mohou ovlivnit člověka při řízení, na obalu varovný trojúhelník, v České republice se od značení upustilo. A informace zůstala pouze v příbalovém letáku.

Přitom už při výzkumu v letech 2008 a 2009 bylo z více než dvou tisíc vzorků slin řidičů více než pět procent pozitivních nejen na zakázané látky, ale také na ty, které mohou negativně ovlivnit jejich schopnosti za volantem.

O tom, že drogy do silničního provozu nepatří, dnes pochybuje již málokdo. Daleko méně se však hovoří o tom, že i řada léků na předpis či dokonce volně prodejných může být pro řidiče riziková. „Negativně ovlivňují jejich pozornost, schopnost koncentrace, motoriku a koordinaci pohybů, kvalitu zrakového vnímání, zpomalují reakce, navozují spavost či naopak pocity vnitřního napětí nebo dokonce agresivitu, nejednou i pocity zmatenosti či závrati,“ uvedl dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský.

Průzkum provedený odborníky z Francie v Bordeaux u více než 72 tisíc řidičů, kteří při nehodě utrpěli zranění, prokázal, že nebezpečné medikamenty se podepisují na vzniku každé třicáté dopravní nehody. Ve Francii ale dělí léky podle jejich možného dopadu na bezpečnost silničního provozu do čtyř kategorií.

Léčba potíží se spánkem může skončit smrtí

„Z hlediska bezpečnosti silničního provozu jsou rizikové především léky, jejichž používání je třeba konzultovat s lékařem či lékárníkem. Spadá sem široká škála skupin medikamentů, jejichž potenciál přispět ke vzniku nehody je opravdu vysoký – antiepileptika (léky k zabránění vzniku epileptických záchvatů), které zvyšují riziko účasti na nehodě o 41 procent, psychoanaleptika o 31 procent (látky stimulující centrální nervový systém) nebo psycholeptika o 27 procent (látky tlumící centrální nervový systém),“ upřesnil Budský.

Další rizikové léky zmiňuje i Světová zdravotnická organizace. Zopiclone (přípravek na léčbu potíží se spánkem) může zvýšit riziko vzniku smrtelné nehody až o 160 procent. Řada přípravků zvyšuje i riziko vzniku nehod spojených se zraněním. Například antiastmatika o 31 procent, antidepresiva o 35 procent a peniciliny o 12 procent.

Na tento problém se v letech 2010–2011 zaměřil i projekt SARTRE 4, kterého se zúčastnilo více než 21 tisíc respondentů v 18 evropských státech a Izraeli. Dospěl k závěru, že 5 až 10 procent z nich přiznává užívání léků, jež negativně ovlivňují řidičské schopnosti. Ani výsledky projektu DRUID, v jehož rámci došlo ve 13 zemích u 50 tisíc šoférů k odběru vzorku krve či slin za účelem následné analýzy na přítomnost alkoholu, návykových látek či nebezpečných medikamentů, nebyly nijak optimistické.

V Česku je pozitivní jeden z 20 vzorků

U 4,02 procenta řidičů byly v těle prokázány zakázané návykové látky či nebezpečné medikamenty, v pětině případů ve vzájemné kombinaci či společně s alkoholem. „Výsledky máme i z České republiky. Specialisté Centra dopravního výzkumu v letech 2008 a 2009 odebrali 2039 vzorků slin řidičů, z nichž 108 – tedy 5,3 procenta – bylo pozitivních. Nacházelo se v nich 83 zakázaných látek a dále pak 55 látek, které sice nejsou zakázány, ale negativně ovlivňují schopnost bezpečně řídit motorová vozidla,“ upozornil Budský.

V Česká republice značení na lécích není. „Zda má daný lék vliv na řízení, je uvedeno vždy v příbalovém letáku každého konkrétního léku. Před usednutím za volant je tedy vhodné zkontrolovat, zda užívaný lék je, nebo není vhodný při řízení. V případě nejasností se lze také poradit s lékařem či lékárníkem při výdeji v lékárně,“ zmínila mluvčí Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL) Hana Pavlíčková.

Podle Pavlíčkové jde navíc každý příbalový leták vyhledat v databázi léků, která je dostupná na webových stránkách SÚKL nebo na informačním portálu www.olecich.cz. Rizikové ale mohou být i některé volně prodávané přípravky proti kašli, bolesti či kapky do očí. „Pokud by šofér prokazatelně způsobil nehodu pod vlivem léku, u něhož je v příbalovém letáku uvedeno upozornění na možné negativní účinky na řízení vozidel, musí počítat s tím, že k tomu bude při vyšetřování nehody přihlédnuto,“ uzavřel Budský.

Zobrazit celou diskusi