Utrácení České pošty: Tisíce lahví vína a desítky milionů na propagaci

Autor: David Budai - 
10. ledna 2017
05:49

Desítky milionů korun platí každý rok Česká pošta za propagaci nebo reklamní předměty. Například v roce 2015 to bylo 46,9 milionu korun, z toho více než 610 tisíc korun zamířilo na nákup 4440 lahví vín. Podnik přitom dlouhodobě tvrdí, že nemá dostatek peněz na výraznější zvýšení platů a požaduje od státu stovky milionů korun jako kompenzaci za poskytování základních služeb.

Celkem 4440 lahví vína za 610 tisíc korun. To byla jedna z výdajových položek České pošty za rok 2015. Jsou mezi nimi lahve především ze zahraničí, které stojí kolem 200 korun, ale i takové, jejichž cena přesahuje dvojnásobek.

Státní podnik tvrdí, že tato vína potřebuje, a to za účelem zvýšení svého zisku. „Česká pošta využívá vína jako propagační předmět, tedy v souvislosti se svou ekonomickou činností k dosažení, zajištění a udržení příjmů,“ uvedla k tisícovkám lahví Eva Krejčí z odboru komunikace.

Na reklamu a propagaci směřovalo v daném roce bezmála 47 milionů korun. Přes 3,8 milionu korun z toho pošta utratila za reklamní předměty. O rok dříve (2014), byly výdaje ještě vyšší – celkem 54,2 milionů. Za loňský rok od ledna do října bylo utraceno přes 30 milionů. Blesk.cz to zjistil na základě žádosti podle informačního zákona.

Miliony korun míří z České pošty na reklamu.Miliony korun míří z České pošty na reklamu. | Archiv CNC

Za co utrácíme? Neřekneme!

Co konkrétně podnik za tyto peníze kromě vín nakoupil, není příliš jasné, protože kompletní znění smluv odmítl poskytnout. Například po žádosti o kopii jedné z objednávek reklamních předmětů za 1,3 milionu zaslal jen začerněné stránky. Informace totiž považuje za obchodní tajemství.

Česká pošta zveřejnila začerněné smlouvy.Česká pošta zveřejnila začerněné smlouvy. | Archiv CNC

Přestože na reklamu posílá Česká pošta miliony, zároveň tvrdí, že na lepší platové podmínky svých zaměstnanců nemá peníze. Na nedávný požadavek menšinových odborů na zvýšení platů o 2500 korun vzkázala, že je to zcela mimo ekonomickou realitu. Průměrná mzda v podniku na konci roku 2016 činila 23 051 korun, což je více než 4000 pod celostátním průměrem. Řadoví pracovníci, například doručovatelé, si navíc vydělají mnohem méně, a to až o třetinu.

„Základní hrubá mzda se pohybuje kolem 15 až 17 tisíc korun, a to včetně výkonové složky. Záleží tedy ještě na dalších faktorech,“ řekl Blesk.cz Petr Pohl z odborového sdružení SOS-21, které spoluorganizovalo prosincové stávky. Z této mzdy podle něj tvoří až 30 procent výkonová složka, která je strhávána za nedostatky při doručování nebo v případě, kdy zaměstnanec neprodá dostatek smluvních produktů, třeba stíracích losů.

Stovky milionů od státu

Zisk pošty za rok 2015 činil 302 milionů korun, čísla za loňský rok ještě nejsou k dispozici. Na zisku se výrazně podílely také přiznané státní kompenzace, a to za takzvané základní služby, které pošta podle zákona musí poskytovat. Jde například o provozování minimálního počtu poboček pošty nebo zajišťování základního nekomerčního doručování zásilek.

Kompenzace, které míří z veřejných peněz, v roce 2015 činily až 700 milionů korun. Podobná částka by mohla dorazit i za loňský rok, navíc má pošta přislíbeno také 1,5 miliardy korun za roky 2013 a 2014. Tyto peníze by měly zamířit na mimořádné odměny zaměstnancům.

hajne ( 13. ledna 2017 11:41 )

Proč a zaco bere za rok šéf pošty 8 000 000 Kč????? Proč s tím nic nedělá ministr který má poštu na starosti?????? Jako občan tohoto kocourkova se ptám nestálo by udělat defenestraci s takovýmhlema vyčůránkama??????

moiaza ( 10. ledna 2017 11:25 )

Česká pošta a zdravotnictví, to je dvě stejné černé díry. Jejich vedení mápouze starost, jak je zneužit a vytunelovat. Jako správní češi.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud