Proč bouráme? Nejčastěji kvůli „pokecu“, jídlu i mobilu

Autor: sou - 
8. 12. 2016
20:04

Mezi lety 2006–2015 zemřelo kvůli nedostatečné pozornosti při řízení celkově 890 lidí, což je více než deset procent všech obětí dopravních nehod. Přitom ten loňský se zapíše v tomto ohledu jako nejtragičtější za posledních deset let. Podle dopravního experta Týmu silniční bezpečnosti Romana Budského se řidiči plně nevěnují řízení až půlku času, co stráví za volantem. Nejčastěji je rozptyluje rozhovor se spolucestujícími nebo manipulace s mobilem. Mezi nejnebezpečnější pak patří vytáčení čísla na mobilu.

Zatímco nepozorný řidič má snížený práh pozornosti únavou nebo kvůli užití drog a alkoholu, ten rozptýlený věnuje svou pozornost něčemu jinému, než je řízení. „Pozornost věnují například displeji telefonu, či venkovní reklamě, rozhovoru se spolucestujícími, snaží se dosáhnout na nějaký předmět, či přemýšlejí o obsahu telefonického rozhovoru, případně se věnují dennímu snění,“ uvedl dopravní expert Týmu silniční bezpečnosti Roman Budský. 

Podle celosvětových odhadů je přitom roztržitost řidičů hlavní příčinou až čtvrtiny dopravních nehod. Podle zjištění nizozemského Institutu pro dopravně bezpečnostní výzkum SWOV se až v 68 % případů těsně před nehodou řidiči zabývali aktivitami, které snižovaly jejich koncentraci na dění na silnici. „Při delší bezproblémové jízdě má řidič nejednou nutkání přepnout na autopilota, náhle vzniklé nebezpečí na silnici pak nemusí včas zaregistrovat. A zdaleka ne vždy pak je zavinění nehody připsáno roztržitému řidiči,“ upřesňuje Budský.

Nejvíce se řidiči při jízdě rozptylují rozhovorem se spolucestujícím

Podle zjištění amerického Virginia Tech Transportation Institute se nejčastěji řidiči rozptylují rozhovorem se spolucestujícími, kterému věnují skoro 15 % doby řízení. „Následuje manipulace s mobilním telefonem (6,4 %). S velkým odstupem pak jde o jídlo při řízení (1,9 %), provádění osobní hygieny a úpravu řidičova zevnějšku (1,7 %), konzumaci nealko nápojů (1,2 %), pohupování a vrtění se v sedačce či natahování se po různých předmětech (shodně po 1,1 %),“ informuje Budský s tím, že se řidiči věnují i pozorování objektů vně vozidla (0,9 %), dětem sedícím na zadních sedačkách (0,8 %) nebo si případně čtou či píší (0,1 %).  

Vůbec za nejnebezpečnější je považováno vytáčení čísla na mobilu, které zvyšuje riziko havárie až 12krát. Čtení a psaní, podobně jako vztek a křik, zvyšují riziko zhruba 10krát. Nebezpečná je i snaha dosáhnout za jízdy na nějaký předmět ve vozidle nebo pozorování objektů mimo něj. „Přesto podle mezinárodního průzkumu provedeného nizozemskou výzkumnou institucí SWOV až 35 % šoférů za jízdy často čte došlé zprávy na mobilu a 30 procent je dokonce posílá,“ uvádí Roman Budský.

Při řízení rozptylují i moderní příslušenství aut

Bez nebezpečí není ani ovládání navigace během řízení, telefonování, pití nealkoholických nápojů nebo ovládání autorádia. Pozornost při řízení může navíc rozptylovat i moderní příslušenství aut, která nesporně zvyšují nejen komfort cestování, ale i bezpečnost silničního provozu. Jejich ovládání prostřednictvím displejů či titěrných tlačítek totiž nejednou vyžaduje zvýšenou pozornost řidičů.

„Proto by měli být noví řidiči nejen s těmito zdroji rozptylování jejich pozornosti seznamováni již v autoškolách. Nejen teoreticky, ale i prakticky. Podobně by pak měla být při provádění závěrečné řidičské zkoušky věnována zvýšená pozornost i prověření schopnosti řidiče efektivně a bezpečně si poradit například s používáním navigačního systému vozidla,“ uzavírá Budský. 

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Další videa