Němci blackout Česka snad už nezařídí. Elektřina poteče přímo do Rakouska

Autor: David Budai - 
2. prosince 2016
05:50

Česko už by brzy nemuselo strádat kvůli tomu, že si Němci s Rakušany volně obchodují s elektřinou. Zatím totiž fungujeme jako jejich sluha a přes českou přenosovou síť proudí jejich elektřina. Navíc to Česko stojí desítky milionů ročně a hrozí totální blackout. Nyní ale chtějí regulační orgány německo-rakouský pakt zrušit a českému vedení se snad konečně uleví.

Představme si, že přes Česko míří z Německa do Rakouska jeden kamion za druhým, dálnice jsou ucpané a čeští řidiči se na ně téměř nedostanou. Firmy tak nemají jak prodat své vlastní výrobky, protože není možné je dopravit.

Něco takového se teď děje u elektrického vedení. Německo vyrábí množství levné elektřiny, například díky větrným elektrárnám, a ve velkém ji prodává do Rakouska. Mezi těmito státy totiž neexistuje žádné omezení, protože se nacházejí v jedné „elektrické“ obchodní zóně. Stačí, aby v Německu foukal vítr, a do Rakouska proudí levná elektřina.

Problém ale je, že si tyto státy prodávají více elektřiny, než kolik si jsou schopni vzájemně předat, takže většina teče přes Česko nebo jiné okolní státy. Jen proto, že si Němci nedokážou postavit elektrické vedení s větší kapacitou, trpí i Češi.

Hrozba totálního výpadku elektřiny

Výsledkem je třeba to, že Češi nemohou prodávat tolik vlastní elektřiny, kolik by chtěli. Navíc je česká elektrická soustava neustále přetěžovaná a hrozí její totální výpadek – blackout. Společnost ČEPS, která má českou soustavu na starost, musí německé přetoky elektřiny mírnit a korigovat. „Dispečeři musí v okamžicích, když se blíží kritická situace, dělat řadu kroků, aby zachovali spolehlivý a bezpečný provoz naší sítě,“ řekla Blesk.cz mluvčí ČEPSu Barbora Peterová. A to stojí peníze – ročně až 100 milionů korun. Sice za to dostáváme nějaké finanční kompenzace, ale ty zdaleka nepokryjí to, co za opatření platíme.

Kdybychom svou soustavu vylepšili a zvýšili její kapacity, nic by se nestalo. Elektřina se totiž řídí pouze fyzikálními zákony, takže si teče tam, kde je to pro ni nejvýhodnější. Přes Česko by jí tedy ve skutečnosti teklo ještě více. „Přirovnáme-li to k dopravě, když v Česku budou kvalitní dálnice a v Německu jen polní cesty, tak u nich bude jezdit pořád stejně aut, nebo dokonce méně, zatímco rozšíření naší dálnice o další pruhy bude znamenat, že k nám těch aut bude jezdit čím dál tím víc,“ vysvětlila Peterová.

Česko se tedy snaží bránit, jak může. Výsledem toho je i výstavba obřího transformátoru v rozvodně v Hradci u Kadaně za přibližně dvě miliardy korun. Transfomátor bude vážit přes 600 tun a bude blokovat „nežádoucí“ elektřinu z Německa.

Video  Překládání transformátoru  - Jan Jedlička, Jana Ulrichová
Video se připravuje ...

Konec německo-rakouského paktu

Podle ČEPSu by velmi pomohl i zákaz neférové obchodní zóny Německa a Rakouska tím, by se omezilo množství elektřiny, které si mohou vzájemně prodat a koupit. Jenže obě země se logicky brání – třeba Rakušané se bojí, že by jim to zdražilo elektřinu. Nyní totiž mohou nakupovat prakticky neomezené množství levného proudu.

„Tuto nakoupenou elektrickou energii vyženou do přečerpávacích elektráren, a když se cena vrátí zpátky a Němcům chybí, prodají jim ji zpět, ale dráž, než ji nakoupili,“ popisuje rakousko-německé praktiky Peterová.

Česko má ale na své straně i další země a společně s nimi už několik let volá po tom, aby zóna skončila. A nyní konečně přichází úspěch. Agentura ACER, která zajišťuje fungování jednotného evropského trhu s elektřinou, dala najevo, že německo-rakouská zóna je neférová, takže chystá její zrušení. V praxi by tak obě země mohly prodat jen to, co si dokážou i poslat vlastními dráty.

A pochopitelně jásá i ČEPS. „Rozdělení německo-rakouské obchodní zóny považujeme za zásadní směrem k nastavení rovného prostředí při obchodování s elektřinou ve střední Evropě,“ řekl Zbyněk Boldiš z představenstva firmy. Lze sice očekávat, že se bude Rakousko bouřit, a dokonce se obrátí na soud, to ale nemá odkladný účinek. Podle mluvčí Peterové by zóna mohla skončit už v roce 2018.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi