Češi stále více nakupují vánoční dárky v e-shopech. Je to pohodlné, snadné, zabere to méně času než běhání po obchodech a mnohdy jsou ceny i nižší. Nákupy na internetu mají ale také svá pravidla a hlavně vám mohou přinést řadu problémů. Hlavně když si neobjednáte dárky včas. Do kdy byste měli objednávat a jak se vyvarovat dalších problémů při nákupech online?
Do kdy nakoupíte vánoční dárky na webu a bez rizika? Máme sedm tipů
1.Objednávejte včas
Před Vánoci se e-shopy potýkají s větším náporem objednávek a může se stát, že pokud si objenáte zboží později, nemusí vám dorazit. Příčin může být několik, od pozdního objednání až po zdržení zásilkové služby.
„Garance doručení pro jednotlivé druhy dopravy najdou zákazníci přehledně uvedené na našich internetových stránkách. Doporučujeme však nenechávat nákupy na poslední chvíli. Právě nyní jsou sklady plné, a každý tak může vybírat z té nejširší nabídky produktů i jednotlivých modelů,“ zmínil Rudolf Žůrek, ředitel logistiky Alza.cz.
„Aby byli zákazníci zcela bez zbytečných obav a stresů, tak v případě doručení na adresu by měl být nejzazší termín nákupu ideálně v pátek 16. prosince, tedy cirka osm dní před Štědrým dnem. Nicméně v případě nákupu na poslední chvíli si mohou nechat zaslat zboží na jednu z našich poboček , které jsou rozmístěny po celé ČR, kam je doprava zboží stoprocentně zajištěna. Veškeré naše pobočky budou otevřeny do 24. 12. do 12 hodin. Objednávku na pobočku či výdejní místa doporučujeme učinit do čtvrtka 22. prosince,“ řekl Blesk.cz Jan Řezáč, PR manažer Mall.cz. E-shop navíc prodlužuje v těchto dnech otevírací dobu.
„E-shop Kasa.cz garantuje do 21. prosince u zboží skladem doručení domů. Do 23. prosince garantuje doručení zboží skladem na výdejní místa, kde si je zákazníci mohou ve většině případů vyzvednout ještě 24. prosince do 12 hodin,“ uvedl Vladimír Micha, PR manažer Kasa.cz
2.Dopravci jsou zavaleni zásilkami
Pokud si zboží objednáte, musíte počítat i se zdržením u doručovatelů a dopravců.
„Předvánoční období je pro Českou poštu nejhektičtější fáze roku. Oproti listopadu 2015 nyní zaznamenáváme nárůst balíkových zásilek o 10 procent. Ve srovnání s běžným měsícem v roce, například květnem, je pak nyní nárůst ve výši 50 procent. A to se stále ještě nenacházíme v absolutní předvánoční špičce,“ zmínil mluvčí České pošty Matyáš Vitík, aby dodal: „Pokud zákazníci podají svoji balíkovou zásilku do úterý 20. 12. do rozhodné doby pobočky, pak Česká pošta garantuje dodání tohoto balíku do Štědrého dne.“
„Podle našich zkušeností z předešlých let je nejlepší období na objednávku dárků od 12. do 16. 12., tedy 14 dní před Vánoci, aby se všechny zásilky podařilo doručit do Vánoc. Týden před Vánoci si řada lidí bere dovolenou či chodí dříve z práce, a je tak někdy obtížné je zastihnout na uvedené adrese v daný čas. Samozřejmě v předvánočním období nabíráme brigádníky, abychom vše stihli doručit dle přání zákazníků,“ řekla Blesk.cz Jana Šobotníková z kurýrní služby Messenger.
3.Nejnižší cena nemusí být ta nejlepší
Většina zákazníků porovnává ceny vybraného zboží u více internetových prodejců. Ne vždy se ale vyplácí vybrat obchodníka, který nabízí výrobek nejlevněji. „Někteří prodejci s nejnižšími cenami také zkoušejí na zákazníky různé finty. Po radosti z nejnižší ceny nás může zaskočit neadekvátní výše poštovného nebo různé absurdní poplatky. Výjimkou nejsou ani praktiky, kdy obchodníci volají zákazníkům, že zboží mohou dodat bohužel už jen od jiného dodavatele, který má vyšší ceny. Problémem se může stát i dodací lhůta, která se může protáhnout i na několik týdnů,“ zmínil Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.
4.Důkladně prověřujte
Pokud hodláte nakupit v menším e-shopu a dosud jste v něm nic nepořidili, podívejte se internetu po referencích. „Na internetu existuje stále mnoho prodejců, na které si zákazníci stěžují z mnoha různých důvodů. Jednou za čas se dokonce objeví i případy, kdy si někdo vytvoří věrohodně vypadající e-shop, vybere od důvěřivců peníze a zmizí. Obezřetnost při nakupování na internetu je tedy rozhodně na místě. Pokud se třeba jedná o nový a neověřený e-shop, určitě je dobré vyhnout se platbě před dodáním zásilky. Ověřit vybraný e-shop je možné na webové stránce dTestu přes odkaz Ověření e-shopů nebo i tím, že jeho jméno zadáte do internetového prohlížeče a zhodnotíte, v jakém duchu se o něm píše,“ dodává Zelený.
5.Pozor na nákupy na zahraničních e-shopech
Stále více Čechů v poslední době nakupuje na zahraničních e-shopech. Motivací může být u nás nedostupné zboží i výhodná cena. Na zahraničních e-shopech většinou nebývají problémy s nákupem zboží malých rozměrů. Je třeba ale důkladně zvážit, zda je rozumný nákup objemných věcí nebo těch, které se musí sestavit. Jedná se například o kuchyňské linky, sedací soupravy nebo sprchové kouty. „V případě reklamací by k vám měl přijet zástupce prodejce nebo servisní pracovník. Není ale překvapením, že mnoho zahraničních prodejců se k tomu nemá, i když to na svém e-shopu deklarují,“ uvedl Zelený.
Opět platí, že i v případě nákupu na zahraničním e-shopu byste si měli zjistit reference a pročíst si obchodní podmínky. „Pokud máte z objednávání zboží v zemích Evropské unie strach, uklidnit vás může nařízení Řím I, které stanovuje, že při přeshraničním online nákupu u obchodníka z jiné země Evropské unie má spotřebitel zpravidla taková práva, na jaká je zvyklý ve své domovské zemi. To platí především pro nákupy u obchodníků, kteří se nějakým způsobem zaměřují na české zákazníky. Například pokud nabízejí českou verzi svého e-shopu nebo uvádějí, že do Česka zboží běžně dodávají a podobně. Český zákazník má v takových případech k dispozici nejen čtrnáctidenní lhůtu na odstoupení od smlouvy, ale i dvouletou záruku na zakoupené výrobky,“ upozorňuje právník
6.Nepřevzetí zásilky není odstoupení od kupní smlouvy
Někteří zákazníci si po realizované objednávce svůj nákup rozmyslí a o výrobek už nemají zájem. „Velkou chybou je myslet si, že nepřevzetí zásilky a její návrat každý prodejce automaticky vyhodnotí jako vrácení zboží v zákonné čtrnáctidenní lhůtě bez nutnosti udání důvodu. Odstoupení od kupní smlouvy ve čtrnáctidenní lhůtě by mělo být prodejci vždy velmi jasně sděleno. Telefonicky, e-mailem nebo dopisem přiloženým k danému zboží. Pokud tak neučiníte, prodejce si může myslet, že jde o reklamaci, nebo prostě může mlčet a po nějaké době začít vymáhat, abyste objednané zboží zaplatili a převzali,“ radí Zelený.
7.Zboží lze vrátit do 14 dnů, ale...
Nákupem na internetu vzniká kupní smlouva. Evropské právo ale dává spotřebitelům jako slabší smluvní straně možnost odstoupit od smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu. Toto ustanovení platí, pokud nakupujete pro své potřeby, domů nebo pro rodinu. Tedy pokud zboží neobjednáváte jako podnikatel. Když nákup sjednáváte distančním způsobem, tedy přes internet, telefon nebo i odpovědní na nabídku v katalogu či teleshoppingu, máte zákonem stanovenou možnost nepoškozené a neopotřebované zboží vrátit zpět v rámci 14 dnů od jeho převzetí.
Účelem této lhůty je, aby se zákazník mohl s výrobkem, který viděl pouze na fotografii nebo videu, blíže seznámit a poznat jeho skutečné vlastnosti. Existují však určité výjimky, u nichž tato možnost vrácení neplatí a objednané zboží vrátit nelze. Jedná se o zájezdy, jízdenky, letenky, potraviny a zboží vyrobené na míru. Hudební nosiče a filmy lze vracet pouze v neporušeném originálním obalu.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.