
Pandury za 134 milionů mají díly z papundeklu, ukázala bouračka. Expert žasne

Hned pět obrněných vozidel Pandur havarovalo v pátek ráno v Táboře. Podle prvotních informací vozidla nabourala do ženy, která před nimi prudce zabrzdila. Podle zbrojního analytika Jaroslava Štefce mají být ale vojáci na rychlé zabrzdění vycvičeni. Zvětšené fotografie nabouraných pandurů navíc ukázaly, že obrněnci v ceně 134 milionů za kus mají přední část z dřevotřísky a nevydrží ani lehký náraz. Blesk.cz zjišťoval proč.
„Ta dřevěná část je sklopný vlnolam, který slouží k rozrážení vln při plavbě vozidla. Nemá žádnou jinou funkci, balistickou nebo něco jiného,“ vysvětlil pro Blesk.cz mluvčí generálního štábu Jan Šulc. „Je tam zvolen materiál, který na to má odpovídající pevnost a odpovídající mechanické vlastnosti,“ doplnil.
Blesk.cz tak oslovil nezávislého zbrojního analytika, aby vysvětlil, jak je možné, že „papundeklový“ obrněnec nezvládne takový náraz. „Ono je to lehké, aby to zbytečně nezvyšovalo hmotnost vozidla, a je to součástka, která se relativně snadno poškodí,“ vysvětlil Jaroslav Štefec. „Může to být ocelové jako například u českých obrněných transportérů, zároveň to slouží jako pomocná ochrana proti poškození průzorů,“ připustil.
Podle Štefce jde o poměrně běžný typ poškození. „To se poškodí poměrně snadno i při cvičení, když tím někdo ťukne o strom,“ upřesnil. Podle experta pandur jako takový není bojové vozidlo určené do války. „Ale například na střežení hranic nebo do misí je výborné,“ doplnil. Štefec se ovšem zaráží nad jiným faktem. Jak je možné, aby do sebe narazilo hned pět pandurů?
„Na pravidla se kašlalo,“ míní expert
„Prezentuje to relativně dobře obraz stavu české armády, která není nijak efektivně připravovaná na nějaké bojové akce a podobně, to by se stávat běžně nemělo,“ shrnul bývalý velitel dopravní baterie při převozu raket. „Značí to něco i o vycvičenosti těch šoférů. Měli by být připraveni na to, aby samozřejmě, když jedou v koloně, aby ta kolona jela tak, jak jsme se to učili. Tam se nemůže stát, aby se dvě vozidla srazila jenom proto, že ten jeden prudce zabrzdí a ten druhý to neubrzdí. Ta kolona má svoje pravidla a tady se na to viditelně kašlalo,“ komentoval.
Během páteční nehody bylo zraněno celkem 11 vojáků, žena a dítě. Nikdo neutrpěl vážné zranění a jednalo jen o pohmožděniny a odřeniny. Nehodu nyní šetří policie ve spolupráci s Vojenskou policií. Armáda k prošetření události také ustanovila komisi náčelníka generálního štábu.
Problematický nákup za miliardy a Dalík ve vězení
Nákup obrněných vozidel pandurů v hodnotě 20,8 miliardy korun schválila v roce 2006 vláda Jiřího Paroubka (tehdy ČSSD). Koncem roku 2007 kabinet Mirka Topolánka (ODS) od zakázky ustoupil kvůli porušení smluvních podmínek ze strany dodavatele - firmy Steyr. O půl roku později ale rozhodl o nové zakázce, ve které Česko koupilo 107 transportérů za 14,4 miliardy korun. Jeden tedy vycházel na 134 milionu.
Kvůli kauze skončil ve vězení na čtyři roky lobbista Marek Dalík, někdejší Topolánkova pravá ruka. Policisté ho vyšetřovali Dalíka na základě svědectví bývalého zaměstnance firmy Steyr. Svědek v březnu 2011 uvedl, že lobbista požadoval 18 milionů eur (půl miliardy korun) za pokračování v nákupu pandurů.
Soud Dalíka nakonec poslal do vězení za to, že podváděl, když předstíral, že může zakázku ovlivnit a pokusil se tím od zbrojařů vylákat peníze. Naopak se neprokázalo, že by šel pro úplatek na žádost někoho z vlády. Lobbista vinu popírá.
Já bych bral papírové tanky,ty by aspoň plavaly
