Za likvidaci „rachotiny“ pět tisíc. Mládek chce dostat lidi ze starých aut

Autor: sou - 
11. 10. 2016
19:20

Vláda má řešit návrh opatření k podpoře obnovy přestárlého vozového parku. Plán z dílny resortu průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) počítá s tím, že by lidé za likvidaci starých autovraků dostávali motivační příspěvek ve výši až pět tisíc korun. Na peníze jim má stačit vyřazení vozu z evidence, nové si kupovat nemusí. Stát by tak podpořil odběr a likvidaci desítky let starých vozů bez katalyzátoru, kterých je v Česku podle Svazu dovozců automobilů asi milion. Podle expertů by se měl týkat i firemních vozidel.

„Konečná výše příspěvku na likvidaci přestárlých automobilů je předmětem dalšího jednání, ale předpokládáme, že by se mohlo jednat o příspěvek ve výši asi tři až pět tisíc korun,“ potvrzuje tiskový mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) František Kotrba.

„Finální podoba materiálu MPO je sice stále ve fázi návrhů a diskusí. Komplexní materiál by na firemní vozy však měl být zčásti zaměřen též, což dokládají i studie zpracované k této problematice,“ potvrzuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Podle Pokorného se průměrné stáří automobilů v České republice pohybuje kolem 15 let a neustále se zvyšuje. Navíc v Česku stále jezdí téměř jeden milion vozů bez katalyzátoru. Tato vozidla přitom z celkového počtu ujetých kilometrů všemi osobními auty v Česku ujedou zhruba jen čtyři procenta, na emisích škodlivinách se však podílejí 40 procenty.

Šance i pro podnikatele

„Abychom dostali přestárlé vozy ze silnic, dvorů a parkovišť a současně zlepšili bezpečnost provozu, životní prostředí a ovzduší v našich městech, je třeba, aby stát podpořil odběr a likvidaci těchto starých vozů, uvedl Svaz dovozců automobilů.

Podle Kotrby je možné, že mezi potenciální žadatele budou zařazeni i podnikatelé. „Osobní vozidla starší 20 let však firmy využívají jen zřídka,“ uvedl nicméně. Zatímco průměrné stáří soukromých osobních vozidel se blíží k 15 letům, přibližné stáří firemních osobních automobilů je podle Pokorného cirka 5 let, přičemž u užitkových vozidel se může lišit. 

„U operativního leasingu je trendem mírné prodlužování doby nájmu vozidel z 38 měsíců před několika lety až na současných cca 45 měsíců, které přináší rozložení nákladů do delšího časového úseku a tím snížení měsíčního nájmu vozidla,“ uvádí obchodní ředitel společnosti Arval CZ Jiří Solucev.

U Brabce jsou proti návrhu

Pro firmy využívající operativní leasing je hlavním nákladem měsíční splátka, která víceméně zůstává podobná i při obměnách vozidel. To umožňuje udržovat vozový park mladý. Jinak je tomu u firem, které si vozidla pořizují do svého vlastnictví.

„Pro společnosti, které pořizují vozy s využitím vlastních finančních prostředků, se většinou jedná o vysoký jednorázový náklad, který se následně snaží odkládat i s rizikem vyšších nákladů na servis a klesající hodnotou vozidla,“ dodává Solucev s tím, že řidiči společností, které využívají operativní leasing, řídí většinou mladší vozidla, zatímco firemní vozidla v majetku společnosti bývají kvůli nákladům na obměnu vozového parku starší. 

Peníze na příspěvek mají být čerpané ze Státního fondu životního prostředí. Resort životního prostředí Richarda Brabce (ANO) je však proti a upozornil na to, že vedle příspěvku na likvidaci aut, u kterých budou majitelé motivování právě finanční kompenzací, se ročně vyřazují desítky tisíc starých vozů i bez kompenzace a i ty bude nutné do čerpání příspěvku zahrnout.

 

 

Pohřeb Karla Gotta

Parte Děti Karla Gota Rozloučení na Žofíně Záznam zádušní mše Hosté na zádušní mši O životě Karla Gotta Dědictví Bertramka

Hrob

Celé Česko truchlí. Zemřel Karel Gott, držitel čtyř desítek Zlatých slavíků. Jen málokterý umělec za sebou zanechá tolik děl, jako zesnulý zpěvák. Připomeňte si Mistrův život.

Vše o Karlovi Gottovi čtěte ZDE

joudajoudovy ( 12. října 2016 06:49 )

Mládek chce dostat lidi ze starých aut. lide by mladka meli dostat z vladnich i politickych koryt, aby sel tvrde pracovat za par fufnu, aby mel predstavu o hospodareni ceske rodiny, ktera si nemuze dovolit firemni luxusni limuzinu a proto jezdi ve stare rachotine, ktera ji muze zachranit zivot, nez na misto urceni dorazi sanita ci pojizdna prodejna. dale je videt, ze ministr obchodu a prumyslu je silne mimo misu a na svou pozici nepatri. nove, technicky odpovidajici vozidlo se za 3-5.tisic neporidi a proto nebude nic lehciho, kdyz se stara vozidla prepisi na veterany.

Bocian ( 12. října 2016 06:39 )

Ceny nových aut, jsou typickým zrcadlem rozevírání nůžek mezi platy v EU a v česku. Němec si nové auto koupí za dva až tři platy, u nás nová auta mají jenom zbohatlíci. Skutečný průměrný plat v česku totiž není 27000,-Kč, jak se všady prezentuje ale u většiny zaměstnanců je čistý příjem něco kolem 14000,-Kč. Takže na nejlevnější nové auto za 240 000,-Kč musí šetřit našinec 5 let a více.

Zobrazit celou diskusi
Další videa