Za likvidaci „rachotiny“ pět tisíc. Mládek chce dostat lidi ze starých aut

Autor: sou - 
11. října 2016
19:20

Vláda má řešit návrh opatření k podpoře obnovy přestárlého vozového parku. Plán z dílny resortu průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) počítá s tím, že by lidé za likvidaci starých autovraků dostávali motivační příspěvek ve výši až pět tisíc korun. Na peníze jim má stačit vyřazení vozu z evidence, nové si kupovat nemusí. Stát by tak podpořil odběr a likvidaci desítky let starých vozů bez katalyzátoru, kterých je v Česku podle Svazu dovozců automobilů asi milion. Podle expertů by se měl týkat i firemních vozidel.

„Konečná výše příspěvku na likvidaci přestárlých automobilů je předmětem dalšího jednání, ale předpokládáme, že by se mohlo jednat o příspěvek ve výši asi tři až pět tisíc korun,“ potvrzuje tiskový mluvčí ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) František Kotrba.

„Finální podoba materiálu MPO je sice stále ve fázi návrhů a diskusí. Komplexní materiál by na firemní vozy však měl být zčásti zaměřen též, což dokládají i studie zpracované k této problematice,“ potvrzuje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

Podle Pokorného se průměrné stáří automobilů v České republice pohybuje kolem 15 let a neustále se zvyšuje. Navíc v Česku stále jezdí téměř jeden milion vozů bez katalyzátoru. Tato vozidla přitom z celkového počtu ujetých kilometrů všemi osobními auty v Česku ujedou zhruba jen čtyři procenta, na emisích škodlivinách se však podílejí 40 procenty.

Šance i pro podnikatele

„Abychom dostali přestárlé vozy ze silnic, dvorů a parkovišť a současně zlepšili bezpečnost provozu, životní prostředí a ovzduší v našich městech, je třeba, aby stát podpořil odběr a likvidaci těchto starých vozů, uvedl Svaz dovozců automobilů.

Podle Kotrby je možné, že mezi potenciální žadatele budou zařazeni i podnikatelé. „Osobní vozidla starší 20 let však firmy využívají jen zřídka,“ uvedl nicméně. Zatímco průměrné stáří soukromých osobních vozidel se blíží k 15 letům, přibližné stáří firemních osobních automobilů je podle Pokorného cirka 5 let, přičemž u užitkových vozidel se může lišit. 

„U operativního leasingu je trendem mírné prodlužování doby nájmu vozidel z 38 měsíců před několika lety až na současných cca 45 měsíců, které přináší rozložení nákladů do delšího časového úseku a tím snížení měsíčního nájmu vozidla,“ uvádí obchodní ředitel společnosti Arval CZ Jiří Solucev.

U Brabce jsou proti návrhu

Pro firmy využívající operativní leasing je hlavním nákladem měsíční splátka, která víceméně zůstává podobná i při obměnách vozidel. To umožňuje udržovat vozový park mladý. Jinak je tomu u firem, které si vozidla pořizují do svého vlastnictví.

„Pro společnosti, které pořizují vozy s využitím vlastních finančních prostředků, se většinou jedná o vysoký jednorázový náklad, který se následně snaží odkládat i s rizikem vyšších nákladů na servis a klesající hodnotou vozidla,“ dodává Solucev s tím, že řidiči společností, které využívají operativní leasing, řídí většinou mladší vozidla, zatímco firemní vozidla v majetku společnosti bývají kvůli nákladům na obměnu vozového parku starší. 

Peníze na příspěvek mají být čerpané ze Státního fondu životního prostředí. Resort životního prostředí Richarda Brabce (ANO) je však proti a upozornil na to, že vedle příspěvku na likvidaci aut, u kterých budou majitelé motivování právě finanční kompenzací, se ročně vyřazují desítky tisíc starých vozů i bez kompenzace a i ty bude nutné do čerpání příspěvku zahrnout.

 

 

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Volby 2020 (podzim)

Krajské volby 2020 Senátní volby 2020

joudajoudovy ( 12. října 2016 06:49 )

Mládek chce dostat lidi ze starých aut. lide by mladka meli dostat z vladnich i politickych koryt, aby sel tvrde pracovat za par fufnu, aby mel predstavu o hospodareni ceske rodiny, ktera si nemuze dovolit firemni luxusni limuzinu a proto jezdi ve stare rachotine, ktera ji muze zachranit zivot, nez na misto urceni dorazi sanita ci pojizdna prodejna. dale je videt, ze ministr obchodu a prumyslu je silne mimo misu a na svou pozici nepatri. nove, technicky odpovidajici vozidlo se za 3-5.tisic neporidi a proto nebude nic lehciho, kdyz se stara vozidla prepisi na veterany.

Bocian ( 12. října 2016 06:39 )

Ceny nových aut, jsou typickým zrcadlem rozevírání nůžek mezi platy v EU a v česku. Němec si nové auto koupí za dva až tři platy, u nás nová auta mají jenom zbohatlíci. Skutečný průměrný plat v česku totiž není 27000,-Kč, jak se všady prezentuje ale u většiny zaměstnanců je čistý příjem něco kolem 14000,-Kč. Takže na nejlevnější nové auto za 240 000,-Kč musí šetřit našinec 5 let a více.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud