Zbavte se své „rachotiny“, dostanete peníze. Mládek chce v Česku mladší auta
Pokud máte staré auto, možná budete mít o důvod víc se ho zbavit. Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) chce navrhnout od roku 2018 zavedení příspěvku motoristům na vyřazení přestárlých aut z provozu a na pořízení vozů na alternativní pohon. Resort Jana Mládka (ČSSD) chce tak přispět k omlazení tuzemského vozového parku, jehož průměrné stáří činí 14,9 roku. Výši příspěvku a ani podmínky však ministerstvo zatím neupřesnilo.
Už teď je jasné, že proti plánu je ministerstvo životního prostředí. Resort Richarda Brabce (ANO) zároveň upozornil na to, že vedle příspěvku na likvidaci aut, u kterých budou majitelé motivováni právě finanční kompenzací, se ročně vyřazují desítky tisíc starých vozů i bez kompenzace, a i ty bude nutné do čerpání příspěvku zahrnout.
Už v době finanční krize od roku 2009 mělo lidi k nákupu nového auta motivovat tzv. šrotovné, tedy příspěvek na nový vůz při vyřazení starého. To však Česko na rozdíl od okolních zemí nikdy nezavedlo.
Návrh na zlepšení struktury vozového parku v České republice pro vládu obsahuje dalších šest opatření, která by mohla věkovou strukturu aut na tuzemských silnicích změnit k lepšímu.
MPO chce mimo jiné přimět státní instituce k vyššímu využívání operativního leasingu, které by podle něho vedlo ke zvýšení obrátky relativně mladých ojetin na trhu. Zároveň si od tohoto kroku slibuje úspory na pořízení nových referentských vozů v řádu až statisíců korun.
Až 100 tisíc na hybrida
Úřadů se týká i zavedení příspěvku na nákup aut s alternativním pohonem, kdy na každý elektromobil dostane veřejná správa 150 tisíc korun, na nákup hybridu 100 tisíc korun a na auto s pohonem na CNG 50 tisíc. Program by se měl rozjet již letos. Státní správa by navíc podle návrhu MPO měla od roku 2018 pořizovat v rámci pravidelné obměny vozidel polovinu aut v rámci veřejných zakázek na alternativní pohon.
Při nákupu nových aut by měl systém bonusů a malusů v rámci registrace motivovat motoristy k nákupu vozidel s nízkými emisemi skleníkových plynů. Bonus při registraci by se navíc mohl zvýšit při předložení dokladu o ekologické likvidaci starého vozidla.
Počet osobních aut v registru vozidel letos za pololetí podle údajů Svazu dovozců automobilů vzrostl o 116 tisíc na 5,275 milionu. Proti konci roku 2015 se zvýšilo i stáří vozidel ze 14,3 na 14,9 roku.
zrejme mladek nikdy nejel v hybridu toyota. pri 130 auto chrasti a trese se jako by se melo rozpadnout. spotreba benzinu je vyssi nez v normalnim benzinaku. a kdyz se zminim o automatu, pak dyliny, ktere maji problem s rozjezdem na semaforu u bezneho vozidla, s automatem konci v kufru auta pred ni. dale, u nas je bila barva levny standard, ale u japoncu se jedna o luxus s priplatkem a v ceskem servisu se musi dlouho cekat, nez dorazi nahradni bily karosarsky prvek. mladek by se nejdrive mel zajimat o zmenu pretizeneho dopravniho systemu kamiony a pak resit hybridy. pouze dalsi duvod, jak statu a lidem pustit zilou. sacani, socani, pro koho jste socialni?