Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Mladé už auta netáhnou. Není kde parkovat, raději se tak chlubí mobilem

Není kde parkovat. Lidé se aut spíš zbavují.
Není kde parkovat. Lidé se aut spíš zbavují.  (Autor: Blesk )
Autor: mib - 
15. října 2016
17:34

Mladí si spíš než auto, pořídí lepší mobil. „Osobák“ je ve větších městech na obtíž a víc než atributem bohatství se stává jen prostředkem k přepravě. Modré zóny v hlavní metropoli Česka pomalu, ale jistě přibývají, dojíždění za prací se tak komplikuje a zaparkovat bez karty rezidenta je skoro nemožné. Profesor z dopravní fakulty ČVUT Miroslav Svítek řekl, že podobně je to ve většině velkých měst. Veřejná doprava přitom zdaleka nepokryje dojíždění do okrajových částí.

Modré zóny „zdobí“ od konce srpna také dvě další pražské části, Středočeši si lámou hlavu, jak se dopravovat za prací, když nemají kde parkovat. Podobnou situaci podle dopravního odborníka Svítka prožívá ve „špičce“ kvůli špatné koncepci dopravy většina měst. Paradoxně ale většina těch, co parkovat můžou, autem nejezdí.

„Auto pracuje maximálně okolo patnácti minut denně, podle zjištění odborníků. Ve zbytku času stojí na parkovišti a zabírá místo. Je to ekonomický problém, protože jsou vozidla nevyužitá, ale zároveň je problém s parkováním. Dopravě pomůže, když se povede auta vhodně využít,“ uvedl pro Blesk.cz Svítek.



Připomněl, že v západních zemích, především pak v USA, řeší přeplněné silnice sdílením aut. Veřejnou dopravou se přepraví, kam to jde a odtud pokračují autem. Řidič nabere další lidi a může mít lacinější mýtné poplatky a další úlevy. Podle Svítka to veřejnou dopravu naopak posiluje, než že by byla konkurencí.

V ČR funguje hned několik služeb, které suplují klasické taxíky. Lidé jsou už ale zvyklí za menší poplatek jezdit v rámci spolujízdy delší vzdálenosti. „Když si lidé volají auta v rámci sdílené dopravy, tak je to na konečných zastávkách metra městské hromadné dopravy, a je to spíš doplněk tam, kam se lidem nechce pěšky a veřejná doprava tam nepokračuje,“ vysvětlil Svítek.

Auto už není známka luxusu

„I podle našich statistik (z ČVUT, pozn. redakce) už ta mladší generace moc nechce auta vlastnit, berou dopravu spíš jako službu a už to není výsada vyšší sociální skupiny. Když chce být mládež na lepší úrovni, tak si pořídí lepší mobil nebo tablet. Je to pro ně hodnotnější, než vlastnit auto,“ upozornil na trend Svítek z ČVUT. Ten uvedl, že se dá vytíženost aut měřit i podle HDP – kde je vyšší, lidé ujedou osobními auty daleko méně kilometrů.

Podle průzkumu společnosti TNS Aisa je okolo 85 procent lidí nespokojeno s počtem parkovacích míst v Praze a každodenními dopravními kolonami, statistiky uveřejnili na setkání odborníků s představiteli sdílené služby Uber. Ten je na vzestupu i kvůli stále větší nespokojenosti zákazníků s taxi službami. Podle hlavního ekonoma finanční skupiny Roklen Fin Lukáše Kovandy lidé uvítají možnost sdílení a lepšího využití aut nebo pracovní síly. Také obyvatelé druhého největšího města v republice začínají po alternativních možnostech dopravy volat stále víc. Mimo Prahu by se tak mohly rozšířit i do Brna.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi