Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Historik: Islám musí opustit temný středověk. A uprchlíci práci nespasí

Autor: sou - 
13. srpna 2016
11:30

Jako nejtemnější kapitolu středověku vidí historik a znalec církevních dějin Jaroslav Šebek to, k čemu se hlásí džihádisté. V rozhovoru pro deník Právo uvedl, že by islámu do podoby náboženství, které respektuje lidská práva, pomohly i zkušenosti křesťanství, které má za sebou také války ve jménu boha. Pozitivní roli by měly sehrát především naše humanitární a sociální vědy, ne jen ekonomické a technologické otázky.

„Na přelomu středověku a novověku to byly strašné občanské války například mezi katolíky a hugenoty ve Francii. Zde také bylo důvodem ke konfliktu kromě boje o moc i náboženství. Islám musí opustit svůj temný středověk, tak jako to udělalo křesťanství, které se etablovalo postupně do náboženství, jež respektuje lidská práva a v mnoha zemích je i hájí,“ uvedl Šebek pro Právo. 

Podle historika by v tom měly sehrát pozitivní roli humanitární a sociální vědy, který jsou momentálně v pozadí za otázkami ekonomickými a technologickými. Ty podle něj ale nejsou samospasitelné. „Nejistota a strach, které teď Evropané mají, nejdou vysvětlit pouze ekonomicky. To si myslely některé vlády, které otevřely hranice uprchlíkům v domnění, že to budou nové pracovní síly,“ upřesnil.

Před několika dny se vrátil z Německa, kde viděl obavy občanů z problémů, se kterými nepočítali. Turecký nepodařený puč se tak podle něj může klidně projevit tím, že by u našich sousedů mohla vzniknout pátá kolona, která bude neloajální vůči vládě.

„Ty problémy tam již jsou, řada naturalizovaných Turků je v Německu v politických stranách, jeden z nich je dokonce předsedou Zelených. V okamžiku, kdy dali najevo souhlas s většinovým názorem, že genocida Arménů byla genocidou, se ocitli v ohrožení života a musí chodit s ochrankou. Je to pro Německo veliké riziko. Pouze opakovat – zvládneme to, zvládneme to – a nemít jasný plán, jak to zvládnout, není dobrá cesta,“ míní Šebek.

Nesouhlasí ale ani s názorem pobočníka kardinála Duky Milanem Badalem o tom, že islám se rovná násilí. Tento argument prý zavírá možnost vést dialog i s těmi muslimy, kteří se k násilí nehlásí. „A zavírá to cestu k řešení problémů. Viděli jsme to, když jedna pražská farnost odmítla, aby se muslimové zúčastnili bohoslužby a ukázali, že jsou proti terorismu, ale jiná farnost to přivítala,“ uzavřel historik.

Muslimové přišli v Praze na katolickou mši a odsoudili násilí: