Sobota 4. května 2024
Svátek slaví Květoslav, zítra Klaudie
Oblačno, déšť 19°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Česko trpí pomalou železnicí. Dopravci mají strach o pohodlí cestujících

Autor: sou - 
8. března 2016
20:00

Obnova železničních tratí v Česku se neúměrně prodlužuje, kritizuje Nejvyšší kontrolní úřad. Nejdřív za to mohl nedostatek peněz, jenže situace se zatím nezlepšila. Na modernizaci stále čeká řada úseků třetího a čtvrtého železničního koridoru včetně dopravních uzlů v Pardubicích a České Třebové. Podle dopravců mohou průtahy poškodit celou vlakovou dopravu v Česku.

„V minulosti nejsou ojedinělé případy, kdy se získání územního rozhodnutí prodloužilo o několik let oproti předpokládaným termínům. Svou daň si vybralo i pozastavení přípravy dopravních staveb v letech 2010 až 2011,“ uvedl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš. Teď jsou problémy s územním vypořádáním, výkupy pozemků a ziskem územních rozhodnutí.

V současnosti je podle Iliaše výluka pouze na čtvrtém železničním koridoru v úseku Soběslav–Tábor. Zpoždění vlaků při nich evidují do deseti minut. Mnoho úseků ale na modernizaci teprve čeká. Jde například o trať na třetím železničním koridoru Praha–Smíchov–Beroun a o napojení na německou železniční síť v části Cheb–státní hranice. „Zde však záleží na výsledku jednání s představiteli SRN,“ informuje Illiaš.

Na čtvrtém koridoru pak zbývá etapa Sudoměřice–Votice, Soběslav–Doubí u Tábora, Nemanice–Ševětín. „Zbývají nám také modernizovat uzly jako například Pardubice či Česká Třebová,“ upozorňuje Illiaš. Podle odhadů Nejvyššího kontrolního úřadu se tak modernizace těchto železničních koridorů protáhne až do roku 2021.

Dopravci kritizují špatnou koordinaci výluk

Průtahy na železnici prodlužují i nepohodlí cestujících. Veškeré výlukové práce vedou prý k větší míře nedodržování jízdních řádů, zpožděním, delším jízdním dobám a k dalším negativním dopadům právě na ně. „Chápeme potřebu modernizace infrastruktury – ta je určitě přínosem pro cestující, nicméně případné změny v termínech jejího dokončení určitě nevítáme,“ uvedl pro Blesk.cz mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Podle Ondrůje nastávají největší komplikace v případech, kdy se k omezením kvůli modernizaci železničního koridoru přidá ještě další provozní omezení jako například neplánované opravy nebo mimořádné události na trati. „V tu chvíli je dopad na cestující značný, navíc často nedokonalou koordinací výluk dochází k jejich zbytečnému souběhu a k dalšímu zvyšování zpoždění,“ upřesnil.

Železnice nejspíš přichází o cestující

„Za České dráhy jako dopravce, který využívá železniční tratě k provozu svých vlaků, lze pouze konstatovat, že prodloužení výstavby může v některých případech negativně ovlivnit zájem o cestování vlakem. Jde hlavně o situace, kdy budou vlaky kvůli modernizaci nahrazovány autobusy, pokud se takové výluky prodlouží na více let oproti původnímu záměru,“ vysvětluje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. 

Na druhou stranu je ale tato modernizace potřebná. Vede nejen například ke zvyšování rychlosti a zkracování jízdních dob, které mohou v budoucnosti přilákat více cestujících, ale i k posilování bezpečnosti železniční dopravy.

„Její nedílnou součástí by ale také měly být takové modernizační kroky, které povedou ke zvyšování kapacity a propustnosti hlavních železničních tratí a budou schopny připravit podmínky pro další rozvoj a růst železniční dopravy (osobní i nákladní) na klíčových trasách,“ míní Ondrůj. 

Další součástí by pak podle něj mělo být i zvýšení rychlosti vlaků alespoň na 200 km/h, která je kromě Slovenska dnes běžná ve všech okolních státech, včetně Polska.

Modernizace třetího a čtvrtého železničního koridoru se podle NKÚ neúměrně prodlužuje:

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi