Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Nová překážka v cestě pro řidičák? Ministr Ťok zvažuje testy na polygonu

Ministerstvo dopravy plánuje velké změny v autoškolách. Každý žadatel o řidičák by se měl dostat na polygon. Těch je v zemi nedostatek.
Ministerstvo dopravy plánuje velké změny v autoškolách. Každý žadatel o řidičák by se měl dostat na polygon. Těch je v zemi nedostatek.  (Autor: Profimedia/Blesk - Aneta Schürgerová)
Autor: kle - 
13. ledna 2016
11:20

Odvážné vize ohledně autoškol má ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Na polygony, kam nyní musí povinně pouze ti, kteří si chtějí odmazat body, by měli v budoucnu zamířit všichni žadatelé o řidičské oprávnění. Má to jen jeden háček; okruhů je v zemi nedostatek, chybí zejména v Praze, ale rovněž na Plzeňsku či Karlovarsku, píší ve středu Lidové noviny (LN).

Na nedostatek polygonů upozornil například Petr Vomáčka z ÚAMK ČR. „Je to problém například v Praze, která ho nemá. Nemůžete nutit studenty středních škol, ať jedou zkoušku absolvovat někam daleko,“ řekl Vomáčka pro Lidové noviny.

Odmítavě se k návrhu ministerstva postavil Ondřej Horázný, šéf Asociace autoškol ČR. „Je to nesmysl. Teď se mají dělat zkoušky na motorku na asfaltovém prostoru, kde je potřeba zhruba 15 x 20 metrů. Na polygon je potřeba ne 3 tisíce, ale odhadem 20 až 30 tisíc metrů čtverečních,“ podivil se.

Ministr chce i přísnější tresty pro začínající řidiče

Mezi další novinky, o kterých ministr Ťok uvažuje, patří přísnější tresty pro začínající řidiče. Dostávali by dvojnásobný počet bodů za přestupky. Například za telefonování během jízdy by nedostal dva, ale čtyři body. „Řidiče to pak motivuje k tomu, aby si dával víc pozor. Takhle to funguje například v Británii. Snažíme se inspirovat v zahraničí,“ uvedl příklad ministr.

Změn má být ale více. Například řidičský průkaz na zkoušku, o kterém se mluví již dlouho, by platil pouze dva roky. Teprve poté by řidič absolvoval komplexní praktický test. V jiné variantě by podle listu řidiči jezdili první dva roky pouze „s doprovodem“. Ze sedadla spolujezdce by je musel hlídat zkušený řidič. „Je otázka, kdo je zkušený řidič a jak to posoudit,“ komentoval Vomáčka.

Debaty se vedou i o dalším návrhu. Žadatelé o řidičák by měli absolvovat praktickou zkoušku alespoň zčásti ve větším, například krajském, městě. Tam by měli získat více zkušeností s kruhovými objezdy, dávání přednosti zprava, jednosměrnými ulicemi, více pruhy atd.

Zájemce o motorky už změna postihla

Od listopadu 2015 platí pro žadatele o řidičský průkaz několik novinek. Týkají se zejména zájemců o řidičák na motocykl. Nově jim totiž při zkoušce nesedí lektor za zády, nýbrž je sleduje z doprovodného vozidla. Žadatelé o řidičský průkaz typu B musí nově také, pokud je to možné, projet tunelem nebo dálničním uzlem.

Letos chce ministerstvo dopravy předložit vládě návrh, podle kterého by měly vzrůst některé pokuty. Například za překročení povolené rychlosti či za nebezpečné předjíždění.

e.44 ( 13. ledna 2016 12:29 )

Ty první dva roky s doprovodem zkušeného řidiče jsou kravina. Hodně vysoké procento mladých lidí bydlících mimo větší města si dělá řidičák kvůli každodennímu dojíždění do školy nebo do práce pár kilometrů po okreskách, kde není žádné přímé spojení. Kde by asi tak na tyhle dvě párminutové cesty denně vzali doprovod zkušeného řidiče? To aby si udělali řidičák co nejdřív, pak ho měli dva roky v šuplíku a jezdili místo autem autobusem, místo pár minut třeba hodinu a začali jezdit autem až dva roky po získání řidičáku, což je ta nejhorší možná varianta.

Zobrazit celou diskusi