Dostanou stavby dálnic stopku? Nemají platné posudky vlivů na životní prostředí

Dostanou stavby dálnic stopku? Nemají platné posudky vlivů na životní prostředí.(Ilustrační foto)
Dostanou stavby dálnic stopku? Nemají platné posudky vlivů na životní prostředí.(Ilustrační foto)  (Autor: David Malík)
Autor: sou - 
3. prosince 2015
13:58

Velkým dopravním stavbám hrozí zpoždění. Dotknout by se mohlo i jihočeské dálnice D3, kterou staví hned na třech úsecích. Můžou za to posudky vlivů staveb na životní prostředí. V letošním roce byl totiž přijat nový zákon, který změnil pravidla jejich vydávání tak, aby byl v souladu s evropskými směrnicemi. Podle MF Dnes tak mnohé posudky přestaly platit a Evropská komise je i přes snahy státu zatím nechce uznat. Bez platné EIA nelze stavby zahájit.

Ředitelství silnic a dálnic sestavilo už seznam dopravních akcí, které nemají platné EIA. Podle MF Dnes jich má být 64 v odhadované ceně 170 miliard korun. Ohroženy jsou například obchvat Frýdku-Místku, dálnice D11 u Hradce Králové, D1 kolem Přerova či dálniční obchvat Českých Budějovic. „Ve spolupráci s našimi správami a závody seznam doplňujeme. Pár akcí proto může přibýt,“ nevyloučila pro deník mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

O problému se vědělo deset let. To je totiž doba, po kterou Evropská komise čekala na uvedení české legislativy v oblasti EIA do souladu s evropskou směrnicí. „Bývalé vlády novelizaci zákona EIA odsouvaly tak dlouho, až se Česká republika nyní musí potýkat s těmito komplikacemi v podobě zpětného prověřování všech projektů s neukončenými povolovacími řízeními,“ tvrdí ministr životního prostředí Richard Brabec.

Ťok je v celé věci optimista

Podle jihočeského senátora přišlo to, na co dlouhou dobu upozorňoval. „Všechny přišly o platné posouzení vlivu na životní prostředí, a tím také o možnost pokračovat, dokud se situace nevyřeší,“ potvrdil Pavel Eybert, který je i předsedou Sdružení pro výstavbu D3 a R4. Ministerstva životního prostředí i dopravy odmítla, že by zadala zpracování nových posudků. Zatím vyjednávají se zástupci Evropské komise. Toto řešení by podle Eyberta vše zpomalilo o dva až čtyři roky.

Situací je znepokojen i ministr dopravy Dan Ťok. Zatímco dříve měla EIA pár stran, dnes jsou jich stovky. „Zaznamenáváme hlasy, že by se měla celá EIA udělat znovu. To je naprostá tragédie, která může zpomalit stavby na další roky,“ potvrdil Eybertova slova Ťok. V celé věci je ale optimista. Podle něj se dohoda s Evropskou komisí už rýsuje. Řešením by prý mohlo být i větší zapojení veřejnosti.

Ve všech projektech je nutné zmiňované posudky ověřit. Pokud se neodchýlil od původního plánu, neměl by to být problém. Jenže některé z nich jsou staré i více než deset let. U nich by mohly nastat komplikace. Eybert proto bude informovat o celém problému i premiéra Bohuslava Sobotku. Pokud by se situaci nepodařilo vyřešit, mohou být ohroženy nejen firmy, které by za pár let měly nedostatek práce, ale také dotace z operačního programu Doprava II. Bez nich by stát velkou část akcí musel odsunout kvůli nedostatku peněz.

lobotom ( 10. prosince 2015 22:53 )

Ultraliberpravičáci zas mají plnou hubu nadávek na EU, ale tohleto je vina především čecháčkostánu. Deset let místo toho aby se to tady snažili dát do pořádku, tak jen hledali způsoby jak to oje.bat a doufali že jim to projde. Dobře vám tak.

Zobrazit celou diskusi