Pátek 19. dubna 2024
Svátek slaví Rostislav, zítra Marcela
Oblačno, déšť 8°C

„Dohazujete kšefty drahým odtahovkám,“ viní sdružení Ředitelství silnic a dálnic

Autor: Václav Lang - 
21. října 2015
20:30

Platíte si rok co rok povinné ručení s odtahem auta v ceně, ale pak nabouráte a za odklizení vozidla ze silnice vám přijde mnohatisícová faktura nad rámec pojistky? I to se může stát. Organizace Kverulant upozornila, že na dálnicích operují výhradně odtahovky nasmlouvané Ředitelstvím silnic a dálnic (ŘSD), které jsou výrazně předražené. Uznávají to i pojišťovny, podle kterých se jedná až o 200% nárůst ceny za odtah. ŘSD se naopak brání a zvažuje právní kroky proti organizaci Kverulant.

„Ředitelství silnic a dálnic rozdělilo dálnice na 42 úseků a pro každý takový úsek pak podepsalo smlouvu s odtahovou službou, která má pro daný úsek od ŘSD zajištěn faktický monopol. Problém spočívá v tom, že tyto odtahové služby jsou výrazně předražené. Jak by také nebyly, když odtahovky mají v daném úseku monopol a když jejich ceny neprošly bojem ve výběrovém řízení, protože smlouvy s nimi uzavřelo ŘSD z ruky,“ informovala obecně prospěšná organizace Kverulant v tiskové zprávě.

Až deset tisíc korun navíc

I když si tedy řidiči platí případný odtah v rámci povinného ručení, musejí často pojišťovnám uhradit další tisíce nad rámec sjednané pojistky. „Například vyproštění, naložení a odtažení do servisu s nájezdem 50 kilometrů u zmíněných odtahových služeb stojí 10 tisíc korun, zatímco asistenční služba garantovaná pojišťovnou požaduje za tutéž službu 3 500 korun,“ stěžuje si Kverulant.

Jeho slova potvrdil pro Blesk.cz i Aleš Povr, mluvčí České kanceláře pojistitelů. „Dokonce tady mám faktury, kdy činil doplatek nad rámec plnění asistenční službou za odtažení vozu zhruba 8500 korun,“ uvedl.

Kancelář pojistitelů si dokonce kvůli tomuto nešvaru zadala průzkum, z něhož vyplynulo, že společnosti, které mají od ŘSD monopol na dálnicích, mají odtahy předražené průměrně o 200 procent než ostatní firmy.

ŘSD se brání

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl celý text organizace Kverulant odmítl a označil za lež. Připustil však, že ŘSD má skutečně dálnice rozdělené úseky a na nich nasmlouvané jednotlivé odtahovky. „Současný stav takhle nějak bude, já se přiznám, že ho úplně neznám,“ vyjádřil se pro Blesk.cz.

„Že je to rozdělené mezi víc odtahových služeb, to má svoji zcela přirozenou logiku, která říká, že by bylo velmi špatné, kdybychom hledali na celou dálniční síť jednu odtahovku, čímž bychom riskovali, že na odtah bude motorista čekat příliš dlouho,“ vysvětlil.

Mluvčí ŘSD Jan Rýdl Mluvčí ŘSD Jan Rýdl | ČTK/Ondřej Hájek

Bleskem oslovení odborníci nicméně tvrdí, že v zahraničí běžně na celé dálniční síti operuje jedna společnost s garantovanými, vysoutěženými cenami. ŘSD, která má ze zákona povinnost zprůjezdnit po nehodě komunikaci, podle kritiků nepožaduje od domluvených firem garantovou cenu, takže si společnosti mohou za odtah říct, kolik chtějí.

Podívejte se na cvičení zásahů u nehod:

Video Zásah záchranářů u vážné nehody: Podívejte se na celý záznam cvičení. - Blesk.cz
Video se připravuje ...

Mluvčí ŘSD konkrétní ceny neupřesnil, ale podotkl, že pokud by byly „zločinecké“, něco by s tím dělali.

Soudní dohra?

Mluvčí pojistitelů Aleš Povr ale trvá na tom, že ceny těchto společností jsou přemrštěné. „Od začátku se počítá s tím, že máte například odtah do 50 km zdarma k povinnému ručení a že vám auto nebude odtaženo jinam bez vašeho souhlasu. Když řeknete, že to chcete odtáhnout 300 km, tak vám nabídnou cenu a víte o tom. Kdežto když to jde přes ŘSD, tak se ta společnost urve ze řetězu. Vy řeknete, že bydlíte 200 km daleko, oni řeknou: ‚Tak jo, my to odtáhnem,‘ a pak vám přijde faktura na deset tisíc,“ popsal.

Dodal, že už dokonce nabízeli Ředitelství silnic a dálnic, aby se zapojilo do Nehodového centra pojišťoven, neveřejné linky pro přivolání odtahu, na který má motorista nárok v rámci asistenčních služeb. Ale ŘSD na tuto nabídku nepřistoupilo.

Kverulant dokonce tvrdí, že ŘSD inkasuje od smluvených firem provize za to, že jim přihrává zakázky. „Podle smluv ŘSD za to, že odtahovkám dohazuje kšeft, nic nemá. Ale ani kuře zadarmo nehrabe, takže to s tou bezúplatností asi bude nějak jinak. Jedno z mála rozumných vysvětlení je takové, že provize a odměny od dálničních supů kasírují ti ‚manažeři‘ ŘSD, kteří jim zajišťují práci a udržují celý propracovaný systém v chodu,“ stojí ve zprávě.

Proti tomu se mluvčí ŘSD důrazně ohradil a řekl, že se tímto cítí poškozen, a zvažuje proto, že se bude bránit právně. „Pokud Kverulant tvrdí – což je pro mě šokující – že manažeři dostávají nějaké podíly od odtahových služeb, tak budu zvažovat, zda nepodnikneme nějakou právní cestu proti Kverulantovi, protože dovolíte-li, tak i já se budu cítit být manažerem ŘSD a nemám žádné peníze, které by pocházely od nějaké odtahovky. Nemám a ani mít nebudu,“ ohradil se.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi