Stop školám „pouze pro Romy“. Rada Evropy kritizuje Česko za segregaci

Romské děti jsou podle Rady Evropy diskriminovány.
13. 10. 2015
00:23

České republice se stále nedaří vymýtit trestuhodnou segregaci romských dětí ve školách a navzdory strategii pro integraci stále existuje řada vzdělávacích institucí „pouze pro Romy“, kde se učí podle redukovaných osnov. S touto kritikou přišla ve své dnes zveřejněné pravidelné zprávě Rada Evropy.

Autoři dokumentu ale zároveň uznávají, že Česko v oblasti boje s rasismem dosáhlo určitého pokroku a chválí Prahu například za přijetí zákona proti diskriminaci nebo za to, že se úřadům daří bojovat s extremisty.

Existují sice pozitivní vývojové trendy, například přijetí antidiskriminačních zákonů a strategií, obavy však přetrvávají, mimo jiné kvůli nedostatku pravomocí veřejného ochránce práv pro účinné potírání rasové diskriminace a pro řešení přetrvávajícího problému segregace romských dětí ve vzdělávání a v přístupu k bydlení,“ uvedl Christian Ahlund, jenž předsedá Evropské komisi proti rasismu a netoleranci (ECRI), která jako orgán RE zprávu vypracovala.

ECRI konstatuje, že i v projevech politiků se stále objevují protiromské výroky a že v poslední době přibývá nenávistných výroků na adresu přistěhovalců a muslimů. Podle komise policie často rezignuje na svoje povinnosti a vůči mluvčím, kteří podněcují k nenávisti vůči národu, rase či etnické skupině, často ani nezahájí trestní stíhání.

Zpráva, která zkoumá situaci v ČR za posledních pět let od roku 2009, se zmiňuje se znepokojením i o množství protiromských demonstrací, které v roce 2013 zorganizovaly extremistické pravicové skupiny.

Stop romským školám

Velký prostor zástupci RE věnují školství, což je podle nich oblast, kde se českým úřadům nedaří diskriminaci zejména romských žáků vymýtit.

„ECRI vyjadřuje obavy, že stále existuje řada škol ‚pouze pro Romy‘, kde je vzdělání poskytováno podle redukovaných osnov a na nižší kvalitativní úrovni. Navíc nebyly stanoveny žádné konkrétní a měřitelné cíle pro převádění romských dětí z praktických na běžné školy a nic takového se v praxi ani neděje,“ píše se ve zprávě.

Romové podle Rady Evropy trpí předsudky i na pracovním trhu a kvůli etnickému původu mají ztížený přístup k získání bydlení.

Minimálně rok ve školce

Komise dala Česku sérii doporučení, jejichž plnění v příštích letech vyhodnotí. Naléhá mimo jiné na zavedení přinejmenším jednoho povinného roku bezplatné předškolní výchovy pro všechny děti před nástupem do základní školy. Toto opatření by mělo pomoci zejména romským žákům, protože podle statistik navštěvuje v České republice předškolní zařízení méně než 30 procent romských dětí (ve srovnání s 80 procenty neromské populace).

Vláda by prý také měla urychleně připravit zákon o sociálním bydlení, který by zamezil existenci ubytoven, kde se nabízí podřadné bydlení za vysoké sumy. Přijatelné řešení by se mělo co nejdříve najít i ohledně někdejšího areálu koncentračního tábora pro Romy v Letech na Písecku, kde stále funguje vepřín.

Letošní dokument, který je pátou zprávou o rasové situaci v ČR od pádu železné opony, byl vypracován loni na podzim. Zveřejněn byl až nyní po náročném schvalovacím procesu v rámci RE, který zakončilo jeho odsouhlasení ministerskou radou tohoto orgánu.

salto ( 13. října 2015 08:27 )

Rodiče ostatních se budou snažit převést své děti jinam a nakonec tam zůstanou zase cigoši - začarovaný kruh

baronessa ( 13. října 2015 06:09 )

 Takzvaným Romům se u nás již po generace umetá cestička ke škole. Ale vzdělání je neláká. Proč by mělo? I bez něj dosáhnou na životní úroveň těch, co se místo volné zábavy učili jak mourovatí. Poslední ránu tomu dala možnost nepracovat. Dřív museli být zaměstnaní, třeba jen na oko, ale už i to bylo dobré. Jinak - příživnictví. Dnes je příživnictví státem dokonce honorováno, tak proč by se snažili. Rada Evropy by už konečně mohla dělat něco užitečného. Zkušeností s Romy a jejich začleňováním už máme tolik, že bychom je mohli vyučovat.

rodrigues ( 13. října 2015 02:17 )

Nechť si milá rada Evropy zkusí začlenit toto etnikum do normálního života. Už od útlého věku je jim rodiči vštěpováno, že škola a práce jsou zbytečné instituce. Však uvidíte, jak se vám bude dařil integrovat tu chásku, která se hrne Evropou...a co se tábora v Letech týče, nechápu, že se kolem toho dělá takový povyk: 1) vepřín zasahuje tábor jen velmi malou částí 2) tábor nebyl ani pracovní, ani vyhlazovací, ale jen shromažďovací 3) míst, kde byli nacisty mučeni a vražděni lidé, je v republice mnoho...například v Březové nad Svitavou (někdejší Doris), byli v dnešním kulturním domě za války vězněni sovětští zajatci, o jejichž utrpení ví málokdo z těch, kteří sem chodí za zábavou, což tam tedy zbourat kulturák a postavit pomník? Nebo srovnat se zemí Kounicovy koleje v Brně, které slouží studentům jako ubytovací zařízení; právě zde v bloku B znělo za okupace sténání a nářek vězňů, kteří byli mučeni v prostoru koupelen. Areál dnešní Vojenské střední školy a Vyšší odborné školy Ministerstva obrany v Moravské Třebové sloužil v letech 1940 až 1945 k internaci zajatých důstojníků francouzské, jugoslávské a britské armády...srovnat se zemí a šup tam s pomníkem!!!

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa