Češi milují slevy: Většina nakupuje podle akčních letáků, nejde jen o důchodce
Akční ceny a slevy na české spotřebitele fungují a asi ještě dlouho fungovat budou. Lidé při týdenních nákupech potravin vyberou 47 procent zboží ve slevách. Podle letáků s akčními nabídkami potravin nakupuje 7 z 10 domácností.
Češi si nejčastěji vybírají prodejnu potravin podle polohy, dále podle šíře sortimentu a podle akčních cen, slev a příznivých cen v prodejně obecně. Vyplývá to z průzkumu agentury GfK pro Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR.
Umístění prodejny ovlivňuje 66 procent nakupujících. Pro polovinu je důležitý velký výběr zboží a 43 procent dotázaných přiznalo, že se rozhoduje podle množství slev. „Překvapivě pouze pro šest procent domácností je při výběru nákupního místa důležitá přítomnost českého či regionálního zboží. Naproti tomu zboží v akcích jmenuje jako rozhodující fakt hned 43 procent obyvatel,“ potvrdil Zdeněk Skála z výzkumné agentury.
Slevové letáky, oblíbené čtení Čechů
Podle letáků s akčními nabídkami potravin, které dostanou do schránky od obchodních řetězců, nakupuje 7 z 10 domácností. Obsahem letáků se při rozhodování o nákupu více řídí ženy v 78 procentech, u mužů je to mírná většina 57 procent.
Podle průzkumu přitom neexistují velké rozdíly mezi věkovými kategoriemi. Podle letáků nakupuje 72 procent lidí ve středním věku a 81 procent důchodců.
Se zvyšujícím se vzděláním klesá počet lidí, kteří berou slevy v letácích v úvahu. Lidé se ZŠ nebo SŠ bez maturity se orientují podle letáků ve třech čtvrtinách případů. U středoškoláků je to 73 procent a mezi vysokoškoláky, kteří však častěji patří do vysoko příjmové skupiny obyvatel, pak 64 procent.
„Letáky a POS materiály výrazně silněji ovlivňují nákupní rozhodnutí žen, starších zákazníků a lidí s nižším a středním vzděláním. Letáky jsou nejvíce ovlivněni zákazníci z Prahy a malých obcí do 1 tisíce obyvatel, nejméně naopak lidé z měst o velikosti 100–300 tisíc obyvatel. Už 13 % domácností uvádí, že má na své poštovní schránce žádost o nevhazování letáků,“ dodává Skála.
Pouze pro 13 procent českých domácností jsou hlavním místem pro nákupy malé samoobsluhy a pultové prodejny. Diskontní řetězce (COOP Diskont, Lidl, Norma, Penny Market) jsou hlavním nákupním místem pro 23 procent domácností. Supermarkety (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket) si drží sedmnáctiprocentní úroveň preferencí.
Podívejte se na davové šílenství při otvírání nákupního centra
Hodně zajímavých slev je také na http://slevovykupon.net/