Češi milují slevy: Většina nakupuje podle akčních letáků, nejde jen o důchodce

Autor: David Klempíř - 
12. října 2015
05:00

Akční ceny a slevy na české spotřebitele fungují a asi ještě dlouho fungovat budou. Lidé při týdenních nákupech potravin vyberou 47 procent zboží ve slevách. Podle letáků s akčními nabídkami potravin nakupuje 7 z 10 domácností.

Češi si nejčastěji vybírají prodejnu potravin podle polohy, dále podle šíře sortimentu a podle akčních cen, slev a příznivých cen v prodejně obecně. Vyplývá to z průzkumu agentury GfK pro Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR.

Umístění prodejny ovlivňuje 66 procent nakupujících. Pro polovinu je důležitý velký výběr zboží a 43 procent dotázaných přiznalo, že se rozhoduje podle množství slev. „Překvapivě pouze pro šest procent domácností je při výběru nákupního místa důležitá přítomnost českého či regionálního zboží. Naproti tomu zboží v akcích jmenuje jako rozhodující fakt hned 43 procent obyvatel,“ potvrdil Zdeněk Skála z výzkumné agentury.

Slevové letáky, oblíbené čtení Čechů

Podle letáků s akčními nabídkami potravin, které dostanou do schránky od obchodních řetězců, nakupuje 7 z 10 domácností. Obsahem letáků se při rozhodování o nákupu více řídí ženy v 78 procentech, u mužů je to mírná většina 57 procent.

Podle průzkumu přitom neexistují velké rozdíly mezi věkovými kategoriemi. Podle letáků nakupuje 72 procent lidí ve středním věku a 81 procent důchodců.

Se zvyšujícím se vzděláním klesá počet lidí, kteří berou slevy v letácích v úvahu. Lidé se ZŠ nebo SŠ bez maturity se orientují podle letáků ve třech čtvrtinách případů. U středoškoláků je to 73 procent a mezi vysokoškoláky, kteří však častěji patří do vysoko příjmové skupiny obyvatel, pak 64 procent.

„Letáky a POS materiály výrazně silněji ovlivňují nákupní rozhodnutí žen, starších zákazníků a lidí s nižším a středním vzděláním. Letáky jsou nejvíce ovlivněni zákazníci z Prahy a malých obcí do 1 tisíce obyvatel, nejméně naopak lidé z měst o velikosti 100–300 tisíc obyvatel. Už 13 % domácností uvádí, že má na své poštovní schránce žádost o nevhazování letáků,“ dodává Skála.

Pouze pro 13 procent českých domácností jsou hlavním místem pro nákupy malé samoobsluhy a pultové prodejny. Diskontní řetězce (COOP Diskont, Lidl, Norma, Penny Market) jsou hlavním nákupním místem pro 23 procent domácností. Supermarkety (Albert Supermarket, Billa, Tesco Supermarket) si drží sedmnáctiprocentní úroveň preferencí.

Podívejte se na davové šílenství při otvírání nákupního centra

Video První nákup ve Florentinu: Davy lidí a boj o levné zboží! - Markéta Reinishová, Jan Jedlička
Video se připravuje ...

radkavra ( 14. října 2015 00:16 )

Hodně zajímavých slev je také na http://slevovykupon.net/

abyss ( 12. října 2015 14:58 )

Nemáš pravdu. Ti co na tom nejsou nejlépe ale mají mozek v hlavě, se akcím a slevám vyhýbají jak čert kříži. Zboží se do akcí a slev dává proto, že je tak mizerné, že se nedá prodat za běžnou cenu. Z čerstvých potravin je půlka do druhého dne na vyhození, u trvanlivých jde většinou o srágoidní nechutné škodlivé náhražky nebo jim končí trvanlivost. Boty, oblečení a další je brak co neplní účel(např. při prvním ochlazení člověk zjistí, že k té "super" zimní bundě je nutné koupit pořádně teplý svetr aby v ní člověk nezmrznul) a brzo se to rozpadne (nutno opravit nebo vyhodit a koupit nové). Procenta těch, co nakupují podle letáku, neodpovídají tomu kolik je u nás těch co na tom nejsou nejlépe, odpovídají tomu kolik je u nás blbců.

ginna15 ( 12. října 2015 10:51 )

Většina by nepřežila...

sores ( 12. října 2015 10:51 )

Češi nemilují slevy ale nic jiného jim nezbývá! Až budou mít platy politiků a bude vyšší životní úroveň a lidi nebudou žít na hranici bídy dle televize, pak je slevy nebudou až tolik zajímat!!!! Nemyslíš PLESKÁČI d.e.bilní!

moiaza ( 12. října 2015 10:05 )

A co má být?? Každý nema plat politiků. Každý zaměstanec nedostává zlaté padáky.

Zobrazit celou diskusi