Mladý Klaus žije v minulém století, tvrdí zakladatel PORG. Část žáků přesto nechce Romana!

Pokrok nezastavíš. V duchu tohohle hesla komentuje současné spory na PORG jeho zakladatel Ondřej Šteffl. Přiklání se spíš na stranu miliardáře Martina Romana, který škole před časem daroval 100 milionů a zasloužil se o její rozvoj. O Klausovi mladším pak Šteffl tvrdí: Žije v minulém století. Část studentů na PORG se však přesto postavila proti mecenáši Romanovi. A atmosféra na škole dál houstne.
U zrodu nejstarší nestátní školy PORG (První reálné pražské gymnázium) v roce 1990 stál právě Šteffl, který dělal ředitele do roku 1995. Zavedl řadu nových metod i postupů a z PORGu se postupně začala stávat prestižní střední škola. Václav Klaus mladší do funkce ředitele nastoupil v roce 1998. Stal se hlavní tváří školy, o které se postupně začalo mluvit jako o "té Klausově škole". Exprezidentův syn však po 15 letech v čele školy skončil. A je kolem toho pořádný rozruch.
Za Klause se postavila část studentů
Klaus odešel po rozporech s miliardářem Martinem Romanem, hlavním mecenášem školy. Ten se svým 100 milionovým darem zasloužil o rozšířením PORGu v roce 2006. Současný spor má přitom dvě roviny. "Václav Klaus se stále více cítil jako majitel PORGu," tvrdí Martin Roman v otevřeném dopise.
Část učitelů, ale i studentů se přesto postavila za Klause. A na sociální síti vznikla skupina "PORG není Romanovo". "Poslední události naznačují, že se PORG, Gymnázium a základní škola o.p.s. dostává pod nadvládu předsedy správní rady, p. Martina Romana, což nechceme," stojí v záhlaví skupiny. Má to však háček. Bývalý šéf ČEZu je skutečně faktickým vládcem školy. A učitelům vzkázal: škola vám nepatří.
Spor Klaus vs. Roman: Tradice proti novotám?
Vedle problému vlastnictví je druhou třecí plochou mezi Klausem a Romanem otázka, kam by se měla škola ubírat dál. "PORG je dnes skvělá škola. Ale i ten nejlepší musí neustále přemýšlet o tom, jak se dále zlepšovat, jinak o své prvenství přijde," tvrdí Roman a dá se s tím jedině souhlasit. Roman a Klaus však mají rozdílné představy o budoucnosti. Podle Romana by se měl PORG více zaměřit u žáků na rozvoj v praxi uplatnitelných schopností jako je prezentace, komunikace, rozhodování, řešení konfliktů, time management... A to na úkor detailních znalostí v jednotlivých předmětech. Jedině tak prý produkuje studenty, kteří obstojí v 21. století.
"Já kdybych si měl vybrat, tak si vyberu koncepci Romana. Mně připadá, že mladý Klaus žije stále v minulém století," tvrdí přitom pro lidovky.cz Šteffl. V současnosti vede společnost na testování školáků Scio. A souhlasí s Romanem. PORG se prý totiž začal odtrhávat od praktického života. "Důležité jsou i jiné věci, než těch dvanáct předmětů, které zde máme od roku 1848," myslí si Šteffl, podle kterého "mladý Klaus tlačil výuku stále do excelence v akademickém vzdělání", zatímco Roman poukazuje na to, že dnes jsou i důležitější věci, než dokonale "nabiflovaná" matika, biologie, či chemie.