Silniční piráti, pozor: Končí výmluvy na osobu blízkou!

Ještě 18. ledna se mohou silniční piráti naposledy vymlouvat na takzvanou osobu blízkou. Pak mají poprvé po více než 20 letech smůlu.
Pokutu podle novely platné od 19.1. totiž zaplatí ten, kdo je uvedený v techničáku, tedy provozovatel vozidla. Má totiž nově povinnost zajistit, aby vozidlo na silnici dodržovalo pravidla silničního provozu. Jenže zákon znovu umožňuje hru se slovy a jitří fantazie řidičů ve vymýšlení kliček. Podle expertů marně.
Pokutě neutečete
Od 19. ledna bude platit nová odpovědnost provozovatele vozu za přestupky. Zákon ve zkratce říká, že jako provozovatel vozidla (osoba zapsaná v technickém průkaze vozu) musíte zajistit, aby se s vozidlem jezdilo podle předpisů. Pokud to nezajistíte a při vyšetřování se nevypátrá řidič, zodpovídáte za zaplacení pokuty vy.
Jenže stejně jako ten minulý, i nový zákon nabízí velkorysý prostor pro výmluvy. Když provozovatel dobrovolně neuhradí určenou částku, je totiž obecní úřad povinen i nadále pátrat po totožnosti řidiče, který přestupek spáchal, a teprve nebude-li přes vynaloženou snahu úspěšný, může zahájit řízení s provozovatelem vozidla. A zbytečné zdržování se přímo nabízí.
Výmluvy končí
Řidiči proto již nyní vymýšlí, jak se z pokut budou kroutit. Třeba tak, že jako řidiče uvedou osobu v dalekém zahraničí, nebo že sestrojí důmyslný řetěz řidičů, kdy jeden bude svalovat vinu na druhého, dokud to úřad nevzdá. Podle expertů to ale není tak snadné. „Provozovatelé nebudou moci spoléhat na průtahy ve správním řízení. Delikt se promlčí jedině tehdy, když nebude zahájeno řízení do 2 let ode dne, kdy se o něm příslušný správní orgán dozvěděl, a po zahájení řízení již nebude delikt promlčen. Navíc, pokud provozovatel neuhradí tzv. určenou částku, musí počítat s vyšší pokutou ve správním řízení navýšenou ještě o 1000 Kč, což je paušál na úhradu nákladů řízení,“ upozorňuje prezident Autoklubu ČR Roman Ječmínek.
Úřad rozhodne
Jestli výmluvy budou, nebo nebudou fungovat, je pak podle ministerstva dopravy na správních orgánech. „Obstrukce musí správní orgány odmítnout, neboť jejich uznáváním by popíraly snahu zákonodárců věc řešit snáze a rychleji. Vyřízení přestupku pokutou (zpravidla na dolní hranici zákonem stanoveného rozpětí) a tzv. bez bodů by k věci mělo přispět,“ říká mluvčí ministerstva dopravy Jakub Žižka. „Nové ustanovení by mělo pokrýt i případy těžko dosažitelných cizinců nebo řetězení řidičů,“ odmítá možnost výmluv Žižka.
Jak nový zákon funguje
• Provozovateli vozidla rovnou přijde do schránky výzva k zaplacení částky ve výši nejvyšší možné blokové pokuty za daný přestupek. Na zaplacení má provozovatel 15 dní.
• Když nezaplatí včas, šetření přestupku pokračuje
• Pokud provozovatel odmítne určit totožnost řidiče a ani správní orgán ji dalším vyšetřováním nezjistí, zahájí úřad řízení s provozovatelem.
• Za to, že u svého vozu nezajistil dodržování pravidel silničního provozu, dostane pokutu ve výši nejvyšší možné blokové pokuty za přestupek. Pokuta ale nepřesáhne 10 tisíc korun a nikomu se ani nepřičítají body. Provozovatel pak zaplatí i 1000 korun za zahájení správního řízení.
• Z povinnosti zaplatit vám pomůže jen to, pokud před spácháním přestupku nahlásíte krádež vozu, nebo SPZky.
Další novinky v zákonech
Od soboty 19. 1. 2013 platí i další novinky. Držitelé oprávnění skupiny B budou moci nově řídit motorky o objemu válců až 125 cm3 (dosud to bylo jen 50 cm3) s automatickou převodovkou. Od 1. ledna musí i neplatiči alimentů, na něž bude uvalena exekuce, odevzdat obecnímu úřadu svůj řidičák. Takových je v Česku zhruba 160 000. Neplatí to ale pro ty, kteří mají řízení coby přímý zdroj obživy.