Sobota 20. dubna 2024
Svátek slaví Marcela, zítra Alexandra
Oblačno, déšť 8°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Odškodnění za krach BG Travel? Cestující nic nedostanou!

Do Bulharska k Černému moři se chtěli podívat klienti BG Travel. Nikam nejeli, své peníze však zpátky nedostanou... (ilustrační foto)
Do Bulharska k Černému moři se chtěli podívat klienti BG Travel. Nikam nejeli, své peníze však zpátky nedostanou... (ilustrační foto)  (Autor: Profimedia.cz)
Autor: simao, ČTK - 
25. července 2012
08:50

Oči pro pláč a zkažená dovolená - to bohužel zůstane klientům jedné z letošních zkrachovalých cestovních kanceláří BG Travel. Díky tomu, že byla CK nedostatečně pojištěna, nedostanou cestující za neuskutečněné zájezdy žádné odškodné...

Jejich peníze vyletěly oknem! Několik stovek klientů zkrachovalé cestovky BG Travel je pořádně zklamaných a naštvaných. Takhle si dovolenou určitě nepředstavovali. Zaplatili si za zájezdy, na které nepoletí. A své investované peníze už zpátky nedostanou...

Pojišťovna Generali totiž přestala vyplácet peníze za neuskutečněné zájezdy jedné ze šesti CK, které šly letos ke dnu. Důvodem je nedostatečný limit pojištění, který si u ní kancelář sjednala. Potvrdil to mluvčí Generali Jiří Cívka.

V Česku je to přitom vůbec poprvé, co lidé v souvislosti s krachem pojištěné cestovní kanceláře nebudou vůbec odškodněni.

"Přestože evropská směrnice striktně požaduje, aby byli spotřebitelé v případě krachu CK stoprocentně chráněni, v praxi se opět ukázalo, že vinou nedokonalé české legislativy tomu tak není," uvedl mluvčí pojišťovny.

BG Travel měla sjednané nízké pojištění...

Pojistný limit si BG Travel sjednala pouze na 120 tisíc korun. Téměř tři stovky turistů, které cestovka po vyhlášení úpadku letos 5. července nechala bez pomoci v Bulharsku, se Generali podařilo dostat domů během následujícího dne. A tahle akce "spolkla" mnohem vyšší částku, než byl onen limit. Na lidi, kteří vůbec neodletěli, se tak co se odškodnění týče vůbec nedostalo.

Návrat turistů do vlasti je však prý z pohledu zákona podle Cívky bez ohledu na vynaložené peníze absolutní prioritou. Generali však zároveň odmítá spoluvinu na tom, že nedostanou lidé peníze zpět.

Na riziko nedostatečného limitu pojištění CK prý pojišťovny varovaly již dříve - třeba v roce 2010 na jednání s ministerstvem pro místní rozvoj. To však patrně čekalo, až dojde k nějakému případu, jako u BG Travel. 

Aleš Hozdecký, ředitel odboru cestovního ruchu tohoto ministerstva, nyní proto České televizi potvrdil, že se chystá novela zákona, která by již stoprocentní garanci vrácení peněz za zájezd zkrachovalé cestovky zajišťovala. Klientům BG Travel však zbydou i tak pouze oči pro pláč. Stali se pouze odstrašujícím případem. 

jerrik ( 28. července 2012 13:07 )

Celý zákon o pojištění CK je zbytečný - je to jen lobby pojišťoven, aby získaly další prachy z něčeho "povinného". Ve své podstatě stát rezignoval na trestání podvodníků a tak to sanuje povinným pojištěním. Pláče spotřebitel, protože to pojištění zaplatí pojišťovnám v ceně zájezdu on. Pojišťovna samozřejmě nikdy nezkrachuje, protože čím více bude krachovat CK, tím vyšší pojištění bude. Aby všechny pojišťovny měly stejný vejvar a nikdo nekazil kšechty hlídá ČKP. Všude jinde se tomu říká kartelová dohoda - u nás to je legální, protože pojišťovácká lobby podplácí politické strany kde může. Kdyby lidi nebyly blbý, neplatili by CK dopředu. Žádné zálohy nejsou reálně potřeba, je to jen záminka pro to, si levně a zadarmo napůjčovat peníze. Těch pár bídáků co zamluví zájezd a pak jej nezaplatí lze bezproblémově donutit k zaplacení smluvní pokuty soudní cestou. Exekutoři fungují až velmi dobře. Bohužel trh v ČR je nasycen podvodníky a stávající prostředí to přímo živí.

jerrik ( 28. července 2012 12:57 )

Katastrofální situaci kolem zákona 159/1999 by vyřešila kauce, neboli vázaný vklad složená majitelem cestovní kanceláře u ČNB, Ministerstva Financí nebo u jiné k tomu určené státní instituce. Tato varianta by řešila rizika klientů nejenom z hlediska úpadku cestovní kanceláře, ale především z hlediska podvodu. Je všeobecně známo, že nikoli bankroty, ale především právě podvody jsou hlavním zdrojem afér na trhu cestovního ruchu v ČR. Proti podvodům však klientyžádná pojišťovna nechrání. Kauce je nejjednodušší, nejúčinnější a nejférovější řešení, které by bezezbytku skoncovalo s podvody podnikatelů v cestovním ruchu a dokonale chránilo zákazníky i proti dalším rizikům. Zákon č. 159/1999 však z jakýchsi záhadných (??) důvodů toto řešení neumožňuje. Výmluvou státních úředníků zodpovědných za navržení a uplatňování zákona je skutečnost, že složení kauce neumožňuje zákon o konkurzu a vyrovnání. Proč toto řešení funguje v Německu? Co brání tomu, aby fungovalo i v Česku? Myšlenka povinného smluvního pojištění, kdy pojišťovna ručí za špatný podnikatelský záměr podnikatele, nebo za jeho neschopnost, je absurdní, protože nahrává podvodníkům a nutí seriózní cestovní kanceláře přispívat pojišťovnám na úhradu škod způsobených těmito podvodníky a přebírat za ně jejich rizika. Myšlenka spoluúčasti je nezpochybnitelná ve sféře sociální a zdravotní. Názor, že seriózní a dobře hospodařící cestovní kancelář by měla prostřednictvím svých plateb pojišťovně zachraňovat omyly svého konkurenta, který peníze svých klientů prohospodařil, patří do společenského systému, který jsme před léty zavrhli. Jedná se prostě o systém, ve kterém zodpovědní a úspěšní dotují neschopné a nezodpovědné, kteří jsou navíc jejich konkurenty.

jerrik ( 28. července 2012 12:57 )

Katastrofální situaci kolem zákona 159/1999 by vyřešila kauce, neboli vázaný vklad složená majitelem cestovní kanceláře u ČNB, Ministerstva Financí nebo u jiné k tomu určené státní instituce. Tato varianta by řešila rizika klientů nejenom z hlediska úpadku cestovní kanceláře, ale především z hlediska podvodu. Je všeobecně známo, že nikoli bankroty, ale především právě podvody jsou hlavním zdrojem afér na trhu cestovního ruchu v ČR. Proti podvodům však klientyžádná pojišťovna nechrání. Kauce je nejjednodušší, nejúčinnější a nejférovější řešení, které by bezezbytku skoncovalo s podvody podnikatelů v cestovním ruchu a dokonale chránilo zákazníky i proti dalším rizikům. Zákon č. 159/1999 však z jakýchsi záhadných (??) důvodů toto řešení neumožňuje. Výmluvou státních úředníků zodpovědných za navržení a uplatňování zákona je skutečnost, že složení kauce neumožňuje zákon o konkurzu a vyrovnání. Proč toto řešení funguje v Německu? Co brání tomu, aby fungovalo i v Česku? Myšlenka povinného smluvního pojištění, kdy pojišťovna ručí za špatný podnikatelský záměr podnikatele, nebo za jeho neschopnost, je absurdní, protože nahrává podvodníkům a nutí seriózní cestovní kanceláře přispívat pojišťovnám na úhradu škod způsobených těmito podvodníky a přebírat za ně jejich rizika. Myšlenka spoluúčasti je nezpochybnitelná ve sféře sociální a zdravotní. Názor, že seriózní a dobře hospodařící cestovní kancelář by měla prostřednictvím svých plateb pojišťovně zachraňovat omyly svého konkurenta, který peníze svých klientů prohospodařil, patří do společenského systému, který jsme před léty zavrhli. Jedná se prostě o systém, ve kterém zodpovědní a úspěšní dotují neschopné a nezodpovědné, kteří jsou navíc jejich konkurenty.

zelena.karkulka ( 25. července 2012 19:36 )

Já si zajišťuju hotely přes booking,někdy chtějí zálohu na 1 noc-záleží na konkrétním hotelu,někde ne-ale platby byly vždy ok.Navíc je tam hodnocení lidí,jak byly spokojeni.Letenky taky dám přes net,auto taky a to jezdíme s několika dětma na poznávací dlouhé pobyty,vždy vše ok.Ale chce to domluvit se aj.

zelena.karkulka ( 25. července 2012 19:33 )

ta cestovka byla pojištěná,ale údajně ,,málo,,-takže to stačilo jen na dopravu lidí do čr ,co už byli v zahraničí.Jinak pokud je člověk soudný,nejde do obskurní mini cestovky ,kde ušetří pár set a pak event.neodletí vůbec

Zobrazit celou diskusi