Šílený kapitán Concordie: Boural, když mával, nevyslal SOS a ujel taxíkem
Proč šlo supermoderní plavidlo ke dnu? Vše zatím ukazuje na selhání kapitána Franceska Schettina (52), který vyšetřování prožije v cele. Podle tradice totiž chtěl riskantním manévrem pozdravit obyvatele ostrůvku Giglio, tak jako to dělávají kapitáni jiných lodí. V pátek 13. ledna se ale složitý manévr nepovedl. Co je horší, nezodpovědný kapitán údajně nevyslal nouzové volání SOS, pak z lodi zbaběle utekl mezi prvními.
Starosta Sergio Ortelli byl vždy rád, když kapitáni velkých lodí pozdravili 1500 obyvatel malého ostrůvka. V srpnu dokonce napsal předchozímu kapitánovi Concordie Massimo Calisto Garbarinovi děkovný dopis. "Děkujeme za jedinečnou zábavu, která se stala tradicí. Obyvatelům Giglia je ctí pozorovat umění posádky." Problém je, že tudy Concordia rozhodně jezdit neměla, bylo to odklonění od naplánované trasy.
Jenže 13. ledna se mohutný kolos dostal zřejmě mnohem blíže k břehům, než bylo bezpečno. Místo romantického pohledu na pobřeží připravil kapitán Francesko Schettino pro 3200 výletníků hororové chvíle.
"Pokud je pravda, že loď šla ke dnu kvůli tomuto manévru, byla by to nepředstavitelná lehkomyslnost," nechal se slyšet prokurátor Francesko Verusio. Kromě kapitána je obviněn ze zavinění katastrofy také první důstojník Ciro Ambrosio.
Italští vyšetřovatelé také prověřují informaci, že luxusní kolos přijel k pobřeží ostrova Giglio pozdravit důstojníka italského obchodního námořnictva, který byl přítelem a bývalým kolegou současné posádky. Policie ho již zadržela a odvedla k výslechu.
Flirtoval a ujel taxíkem
Kapitánovi hrozí až 12 let vězení. Loď opustil totiž mezi prvními, už v půl dvanácté v pátek večer seděl zabalený do deky v záchranném člunu. Podle listu Il Fatto quotidiano si na břehu rychle zavolal taxík a zmizel. "Vemte mě odsud pryč" - přesně toto podle svědka křičel na vyplašeného taxikáře.
Poslední pasažéři se přitom do bezpečí dostali až v sobotu nad ránem. Předtím ovšem viděli svého kapitána, jak u baru flirtoval s pohlednou ženou. Místo toho měl být na kapitánském můstku.
Nevolal SOS
Navíc několikrát tvrdil, že má vše pod kontrolou a nic se neděje. Po nárazu lodi do skalisek se ani neobtěžoval vyslat SOS. O nehodě se pobřežní stráž dozvěděla ze zoufalého telefonátu příbuzných jedné z cestujících, která jim vyděšeně volala na pevninu a řekla jim, co se děje. Ti až poté zalarmovali hlídky.
Italská zpravodajka, která celou věc sleduje na místě, vypověděla, že poté co záchranáři zkontaktovali potápějící se loď, jim šílený kapitán řekl, že pomoc nepotřebují. O několik hodin později šla loď o váže 112 000 tun ke dnu.
Itálie má svého hrdinu
Kapitána Schettina italská média proklínají, ale už si našla i kladného hrdinu. Stal se jím důstojník Manrico Giampedroni (57), který podle svědků do poslední chvíle prohledával kajutu po kajutě. Pak uklouzl, zlomil si nohu a v útrobách lodi čekal více než 30 hodin na záchranu.
Pátrání v potopených kajutách končí
V pondělí po 12 hodině bylo vydáno nařízení, že záchranáři musí opustit loď. Majitel lodi firma Costa tvrdí, že loď se nepohybuje, ale poslední měření hovoří o opaku. Vrak se posunuje stále blíž k propasti, která je hluboká 70 metrů. Podle posledních informací je od ní už jen 10 metrů.
Kapitán na takovýchto lodích není neustále na můstku .O řízení se stará posádka ,pracující na směny ,obdobně jako třeba v elektrárně.Vyslat SOS a provést opatření bylo na posádce ,ostatně kapitán nebyl povinnen 24 hodin hlídat personál.