Šílený kapitán Concordie: Boural, když mával, nevyslal SOS a ujel taxíkem

Autor: jos, šim - 
16. ledna 2012
13:16

Proč šlo supermoderní plavidlo ke dnu? Vše zatím ukazuje na selhání kapitána Franceska Schettina (52), který vyšetřování prožije v cele. Podle tradice totiž chtěl riskantním manévrem pozdravit obyvatele ostrůvku Giglio, tak jako to dělávají kapitáni jiných lodí. V pátek 13. ledna se ale složitý manévr nepovedl. Co je horší, nezodpovědný kapitán údajně nevyslal nouzové volání SOS, pak z lodi zbaběle utekl mezi prvními.

Starosta Sergio Ortelli byl vždy rád, když kapitáni velkých lodí pozdravili 1500 obyvatel malého ostrůvka. V srpnu dokonce napsal předchozímu kapitánovi Concordie Massimo Calisto Garbarinovi děkovný dopis. "Děkujeme za jedinečnou zábavu, která se stala tradicí. Obyvatelům Giglia je ctí pozorovat umění posádky." Problém je, že tudy Concordia rozhodně jezdit neměla, bylo to odklonění od naplánované trasy.

Jenže 13. ledna se mohutný kolos dostal zřejmě mnohem blíže k břehům, než bylo bezpečno. Místo romantického pohledu na pobřeží připravil kapitán Francesko Schettino pro 3200 výletníků hororové chvíle.

"Pokud je pravda, že loď šla ke dnu kvůli tomuto manévru, byla by to nepředstavitelná lehkomyslnost," nechal se slyšet prokurátor Francesko Verusio. Kromě kapitána je obviněn ze zavinění katastrofy také první důstojník Ciro Ambrosio.

Italští vyšetřovatelé také prověřují informaci, že luxusní kolos přijel k pobřeží ostrova Giglio pozdravit důstojníka italského obchodního námořnictva, který byl přítelem a bývalým kolegou současné posádky. Policie ho již zadržela a odvedla k výslechu.

Flirtoval a ujel taxíkem

Kapitánovi hrozí až 12 let vězení. Loď opustil totiž mezi prvními, už v půl dvanácté v pátek večer seděl zabalený do deky v záchranném člunu. Podle listu Il Fatto quotidiano si na břehu rychle zavolal taxík a zmizel. "Vemte mě odsud pryč" - přesně toto podle svědka křičel na vyplašeného taxikáře.

Poslední pasažéři se přitom do bezpečí dostali až v sobotu nad ránem. Předtím ovšem viděli svého kapitána, jak u baru flirtoval s pohlednou ženou. Místo toho měl být na kapitánském můstku.

Nevolal SOS

Navíc několikrát tvrdil, že má vše pod kontrolou a nic se neděje. Po nárazu lodi do skalisek se ani neobtěžoval vyslat SOS. O nehodě se pobřežní stráž dozvěděla ze zoufalého telefonátu příbuzných jedné z cestujících, která jim vyděšeně volala na pevninu a řekla jim, co se děje. Ti až poté zalarmovali hlídky.

Italská zpravodajka, která celou věc sleduje na místě, vypověděla, že poté co záchranáři zkontaktovali potápějící se loď, jim šílený kapitán řekl, že pomoc nepotřebují. O několik hodin později šla loď o váže 112 000 tun ke dnu.

Itálie má svého hrdinu

Kapitána Schettina italská média proklínají, ale už si našla i kladného hrdinu. Stal se jím důstojník Manrico Giampedroni (57), který podle svědků do poslední chvíle prohledával kajutu po kajutě. Pak uklouzl, zlomil si nohu a v útrobách lodi čekal více než 30 hodin na záchranu.

Pátrání v potopených kajutách končí

V pondělí po 12 hodině bylo vydáno nařízení, že záchranáři musí opustit loď. Majitel lodi firma Costa tvrdí, že loď se nepohybuje, ale poslední měření hovoří o opaku. Vrak se posunuje stále blíž k propasti, která je hluboká 70 metrů. Podle posledních informací je od ní už jen 10 metrů.

djaba ( 16. ledna 2012 20:43 )

Kapitán na takovýchto lodích není neustále na můstku .O řízení se stará posádka ,pracující na směny ,obdobně jako třeba v elektrárně.Vyslat SOS a provést opatření bylo na posádce ,ostatně kapitán nebyl povinnen 24 hodin hlídat personál.

gevi ( 16. ledna 2012 20:34 )

No nevím.

eccehomo ( 16. ledna 2012 18:10 )

Kanadsky tisk informuje, ze kapitan prevzal rizeni z automatickeho pilota, aby mohl jet bliz k pobrezi a udelat "bow:, coz v namornickem slangu znamena prijet velice blizko k pevnine a zahoukat pozdrav sirenou. Tade je uryvek ze svetoveho tisku: .......Schettino, 52, steered the massive cruise ship in a “careless, clumsy manner” just before it slammed into underwater rock, ripping a hole in the side and capsizing, the chief executive of the cruise liner company, Pier Luigi Foschi, said at a news conference Monday....... Proste lidska blbost nezna mezi

eccehomo ( 16. ledna 2012 17:26 )

Typicky Taliansky makaron. Frajeril, chtel se ukazat kamosum a kraskam u baru, a skoncilo to katastrofou. Vedle tech mrtvych, je tady ohromna ekonomicka ztrata. Vlastnik Concordie, Carnival Cruise, uz ztratili kolem $900 milionu hodnoty a to je teprve zacatek. Akcie jdou stale dolu. Tohle tedy byla pekne blba a draha frajerina. Mozna, ze mel nekdo panu kapitanovi zazpivat "Kapitane, kam s tou lodi...."

elssa ( 16. ledna 2012 16:47 )

já bych ho tak rychle neodsuzovala,nikdo neví jak to bylo, aspon zatím, jinak ten se zlomenou nohou, musel byt mezi posledními, kam by se tak asi dostal))když nemohl chodit)) kapitán mel smulu, nezlomil si nic, tak ted je za grazla

Zobrazit celou diskusi