Český námořník o italském kapitánovi: Měl by se stydět!
ROZHOVOR: Plavil se na zaoceánském parníku i na dvojčeti převrácené Concordie. S profesionálním námořníkem Petrem Švihovcem se Blesk těsně po nehodě spojil. Zmatek na palubě lodi považuje za katastrofální selhání posádky.
Plavil jste se přímo na ztroskotané Concordii?
„Ne, plavil jsem se na sesterské lodi Costa Pacifica. A musím říct, že školení a dril, jak se zachovat při katastrofě, byly na hrozné úrovni.“
Jak to?
„Pouštěl se tam v každé kabině film, jak se při potápění lodi chovat, to si ale každý mohl hned přepnout. Na cvičení přišlo jen pár lidí, bylo to takové dobrovolné. Všichni se fotili a byla to spíš atrakce. Nedovedl jsem si představit, jak by posádka dokázala někomu pomoci, kdyby se opravdu něco stalo.“
Zažil jste i lepší školení?
„Před třinácti lety jsem pracoval jako námořník na obrovské výletní lodi TSS Topaz. Posádka tam dvakrát týdně procházela školením a cvičením, pasažéři se museli povinně účastnit všech kurzů, jak se zachovat, když se něco stane. Posádka byla profesionálně připravena. Teď se výcvik nedá s předchozími léty srovnávat. Zaměstnanci jsou školeni spíše k úslužnosti k cestujícím.“
Co si myslíte o tragédii na Concordii?
„Posádka situaci nezvládla, nikdo je tam neřídil, nesmyslně posílali lidi zpátky do kajut a vznikl chaos.“
A co kapitán Concordie Schettino?
„Můj táta byl kapitán na německém tankeru. Při nehodě zemřel přímo na velitelském můstku. Kapitán přece opouští loď jako poslední, znám jich několik, kteří na lodi zůstali a zaplatili za to životem. Jestli ten italský opustil loď ještě před posledním pasažérem, je to velká ostuda.“
Tak s odstupem času- kapitán dostal 16 let...