Český námořník o italském kapitánovi: Měl by se stydět!

Autor: Josef Hora, mivrk - 
16. ledna 2012
08:36

ROZHOVOR: Plavil se na zaoceánském parníku i na dvojčeti převrácené Concordie. S profesionálním námořníkem Petrem Švihovcem se Blesk těsně po nehodě spojil. Zmatek na palubě lodi považuje za katastrofální selhání posádky.

Plavil jste se přímo na ztroskotané Concordii?

„Ne, plavil jsem se na sesterské lodi Costa Pacifica. A musím říct, že školení a dril, jak se zachovat při katastrofě, byly na hrozné úrovni.“

Jak to?

„Pouštěl se tam v každé kabině film, jak se při potápění lodi chovat, to si ale každý mohl hned přepnout. Na cvičení přišlo jen pár lidí, bylo to takové dobrovolné. Všichni se fotili a byla to spíš atrakce. Nedovedl jsem si představit, jak by posádka dokázala někomu pomoci, kdyby se opravdu něco stalo.“

Zažil jste i lepší školení?

„Před třinácti lety jsem pracoval jako námořník na obrovské výletní lodi TSS Topaz. Posádka tam dvakrát týdně procházela školením a cvičením, pasažéři se museli povinně účastnit všech kurzů, jak se zachovat, když se něco stane. Posádka byla profesionálně připravena. Teď se výcvik nedá s předchozími léty srovnávat. Zaměstnanci jsou školeni spíše k úslužnosti k cestujícím.“

Co si myslíte o tragédii na Concordii?

„Posádka situaci nezvládla, nikdo je tam neřídil, nesmyslně posílali lidi zpátky do kajut a vznikl chaos.“

A co kapitán Concordie Schettino?

„Můj táta byl kapitán na německém tankeru. Při nehodě zemřel přímo na velitelském můstku. Kapitán přece opouští loď jako poslední, znám jich několik, kteří na lodi zůstali a zaplatili za to životem. Jestli ten italský opustil loď ještě před posledním pasažérem, je to velká ostuda.“

75pedro ( 11. února 2015 20:35 )

Tak s odstupem času- kapitán dostal 16 let...

petr.machy ( 16. ledna 2012 13:32 )

Také si myslím, že to bude lidská chyba. Je až s podivem jak "hloupé" chyby se můžpu podílet na lodních ale i leteckých neštěstích a snad vždy to nakonec vyjde jako selhání lidského faktoru.

hugu ( 16. ledna 2012 10:50 )

Aha,ten udatný kapitán bude tvrdit,že byl v baru s ***mi. Ten hrdina podle italského tisku ani nevyslal signál SOS,záchrannou službu zavolala jedna z cestujících.O mapě lhal,je tam zřejmá hloubka vody,dále něco mlel o chybě navigace,ale každá taková loď má radar a splést se o čtyři námořní míle o něčem svědčí,že byl na břehu dříve než zbytek cestujících je fakt,kapitán má řídit záchranné práce .

farah ( 16. ledna 2012 10:31 )

Před 13 lety jsem se plavil...to je v dnešním technickém pokroku jako - v království před dávnými stoletími ...Jak že to bylo to přísloví...Mlčeti stříbro, mluviti...

elssa ( 16. ledna 2012 09:46 )

českej kapitán u toho byl? tak zatím nemuže snad nikoho soudit, podle posledních zprav kapitán tvrdí neco jineho, tak než bude prokázana vina, je sna dnevinny, tak na co ty chytrosti od čecha, to nechápu!!!!!!

Zobrazit celou diskusi