´Krtek´ slaví Kristova léta

Již 33 let je neoddělitelnou součástí pražské dopravy její metro. ´Krtka´ používají statisíce Pražanů
Pražské metro je s námi již 33 let! Nepostradatelný dopravní prostředek statisíců Pražanů, zajímavá atrakce pro turisty. Dnes už si bez něj cestování po Praze nedokážeme ani představit. Stalo se nedílnou součástí našeho života. Včera oslavil "krtek" Kristova léta. Ale historie pražského metra se začala psát již mnohem dříve. Mezi první návrhy podzemky patřila studie Bohumila Belady a Vladimíra Lista z roku 1926. Souhrnný projekt tras vznikl až o 15 let později. Samotnou výstavbu metra však narušily válečné události. Poté se vedly letité spory o tom, jestli bude pod Prahou jezdit "podpovrchová" tramvaj, nebo metro. Defi nitivní rozhodnutí padlo 9. srpna 1967. První cestující se ale svezli metrem skoro o sedm let později. Slavnostního přestřižení pásky se tehdy ujal generální tajemník KSČ Gustáv Husák. Za více než tři desetiletí prošel "krtek" mnoha změnami. Nejzásadnějšími bylo rozšíření sítě stanic na 54 a modernizace vozového parku. Největší prověrkou prošlo metro při povodních v roce 2002. Ty nejvíce zasáhly "béčko", ale hlavně odhalily, že s podzemím nelze výhledově počítat jako s megakrytem v případě ohrožení. Bezprostředně po povodních se zahájily rozsáhlé rekonstrukce postižených stanic. Dnes se navíc uvažuje o výstavbě trasy D. Ta by měla vést z náměstí Míru přes Nusle, Pankrác a Krč do Písnice. Mohla by tak možná už za šest let ulehčit přetížené trase C.
Metro v číslech * Pražské metro měří cca 55,6 kilometru a má celkem 54 stanic * Ze tří tras je nejdelší linka B, nejkratší trasa A * Nejhlubší stanicí metra je "Náměstí Míru" * Nejkratší cesta je mezi stanicemi "Hlavní nádraží" a "Muzeum" * Nejdelší je cesta mezi "Nádražím Holešovice" a "Kobylisy" * První úsek trasy C mezi stanicemi "Florenc" a "Kačerov" byl otevřen v roce 1974
Počet přepravených osob 1974 - 38 904 000 1984 - 272 888 000 1994 - 531 401 000 2004 - přibližně 500 000 000