Lodní expert: Za smrt 110 lidí můžou Rusové, ne parník
Parník československé výroby Bulgarija se potopil během tří minut. Co mohlo zapříčinit její potopení? Jaký měla na plavbu vliv přeplněnost parníku? Blesk se zeptal Dušana Sahuly, specialisty na lodní provoz a stavbu plavidel.
Mohlo mít na potopení lodi vliv její přetížení? Na palubě bylo o několik desítek lidí více, než byla kapacita.
„Ne, i kdyby na lodi bylo o sto lidí více, tedy o osm tun, nemělo by to na plavbu vliv. Nosnost takovéhoto typu lodi je dostatečná.“
A co stáří lodi?
„Ani to by nemělo být příčinou. Když loď dobře udržujete, vydrží bez problémů osmdesát, sto i více let. Stejně jako automobily.“
Co podle vás mohlo být příčinou potopení?
„Pravděpodobně za tím bude, stejně jako v 99 % případů, lidský faktor. Údržba lodi mohla být v Rusku špatná. Pokud byla zrezivělá a prohnilá, mohl jí odpadnout kus dna. To by i odpovídalo faktu, že se potopila tak rychle.“
Plaví se ještě některé lodi stejného typu po České republice?
„Ne a nikdy neplavily. Tato série byla navržena přímo a jen pro Sovětský svaz, kam byly lodě vyváženy. Pro české řeky ani navrženy nebyly. Stavěny byly v Komárnu podle ruských dokumentů.