Šéf Českých drah Žaluda: Utrácí desítky milionů!

Generální ředitel Českých drah Petr Žaluda  (Autor: abl)
Autor: Tomáš Belica - 
28. července 2009
05:00

Česká republika stojí na kraji obřího skandálu za desítky milionů! Blesk získal autentický dokument, který usvědčuje vedení Českých drah z naprosté ztráty soudnosti. Výdaje na marketing pro rok 2008 tohoto ztrátového státního gigantu spíš připomínají účty ruského miliardáře...

Lístky na NHL, pronájem vrtulníku, čtvrtmilionu pro druhořadou celebritku. A taky třeba foto pana generálního za 40 tisíc… Nový seriál Blesku o Českých drahách, který dneškem startuje, přinese informace, proč a za co vlastně dráhy vyhazují jejich peníze a zvyšují jízdné.

Redakce Blesku má k dispozici výbušný dokument - marketingové výdaje Českých drah, které se v minulém roce vyšplhaly na 450 milionů korun. Z materiálu je patrné, že zatímco povinné výdaje na marketing (jízdní řády, informace o výlukách) jsou minimální, České dráhy v čele s ředitelem Petrem Žaludou mnohdy rozhazují jako smyslů zbavení.

Podle podkladů připomínají České dráhy Titanic. Zatímco v podpalubí šplouchá voda v podobě špinavých, zpožděných vlaků a nádraží hrůzy, na horní palubě se vesele tančí.

Šéfové tohoto dlouhodobě ztrátového státního gigantu utrácejí jako smyslů zbavení. Pořizují lístky na NHL, vybraným celebritám vyplácejí statisíce, nechávají se fotit jako primadony, či si třeba koupí bonbóny za 40 tisíc korun. Takovými položkami se materiály jen hemží. V porovnání s jejich součtem je luxusní audi za 4 milióny, jehož sedačky elektricky masírují pozadí pana ředitele Žaludy, prkotina.

Že by to nějak rozumně vysvětlil třeba jeho tajemník, vystudovaný pozounista, asi nelze doufat… Blesk připravil z materiálů "o výdajích na marketing", určených dozorčí radě Českých drah, několikadílný seriál. Redakce je přesvědčena o tom, že veřejnost má právo vědět, jak státní podnik nakládá se svěřenými prostředky. A i proč je třeba neustále zvyšovat jízdné, naposledy v loňském prosinci o 7,5 procenta.

Možná to také otevře oči ministru dopravy a dá mu argumenty pro chvíli, kdy k němu České dráhy opět přijdou s žádostí o státní dotaci. Blesk bude také samozřejmě žádat odpovědné osoby o vyjádření a sledovat, jak se skandál vyšetří.


Zítra čtěte: Ty nejabsurdnější výdaje Českých drah


České dráhy: Marketing za 450 milionů!

Výdaje Českých drah se od roku 2003, kdy na reklamu a marketing padlo pouhých 15 milionů, vyhouply v minulém roce na neskutečných 450 milionů korun!

Dráhy se dušují, že se výdaje ukončením projektů z minulosti podaří v roce 2009 snížit o 107 milionů. "Jsme navíc přesvědčeni, že řada dalších věcí se dá dělat efektivněji.

Restrukturalizace marketingového úseku dosud přinesla úsporu 17,5 % pracovních míst," řekl mluvčí drah Radek Joklík. To je dobře. Blesk přesto radí: Přestaňte ještě sponzorovat celebrity a sportovce a možná nebude třeba zdražovat jízdné.

Nárůst nákladů za marketing Českých drahNárůst nákladů za marketing Českých drah | Blesk


Fotky do výroční zprávy za 375 tisíc

Spoustu rekvizit, dekorací a stěhování zabrala produkce focení generálního ředitele. Oficiální fotky Petra Žaludy na kraji Prahy pořídil za skoro 50 tisíc korun tým Jany Medkové. "Fotek vzniklo asi deset. Největší položka byla stěhování rekvizit," řekla Blesku Medková.

Fotky sice ani po třičtvrtě roce od jejich vzniku dráhy prý nemají, zato mají luxusní výroční zprávu. Za 19 fotek na zprávě dostal akademický malíř Václav Jirásek 375 000 Kč! A dráhy? Proč to nezaplatit, že?

ervin ( 28. července 2009 21:18 )

V rozhovoru pro mf dnes sám Žaluda přiznal sedačky s masáží ve svém autě. Takže normálně lžeš. To za prvé. A za druhé, tento článek není o tom, kolik kdo bere, ale o nehorázném plýtvání penězi daňových poplatníků ve státní firmě, která je neustále v červených číslech.... Nicmíně, bohužel, se tak děje v každém státním podniku této země.

zirafa ( 28. července 2009 16:19 )

.. a páč jsem měla rudou knížku a soudruzi mě informovali...

makulenka ( 28. července 2009 16:04 )

400 milionů je přiznaná suma, další stovky milionů jsou v účetnictví jinak zašifrovány (jde asi o dvojnásobek). Pro Blesk by neměl být problém zjistit, jak je to ušito - mezi vedoucími zaměstnanci ČD se to šušká. Celé to působí dojmem, že se předraženými a nesmyslnými zakázkami něco tajně financuje. Napoví obměna managementu po každých volbách. Je to naprostá drzost, sprostota, trestný čin. Tím spíš, že Žaludovo vedení připravuje stále nové organizační změny, které ve svém důsledku budou znamenat opuštěná nádraží, likvidaci poloviny spojů a posílení neschopného byrokratického pražského centra. V současné době se připravují personální čistky, které samozřejmě nejvíc postihnou drobné zaměstnance v regionech. Vyžraným manažerům je samozřejmě bližší masáž zadku ve špičkovém audi, než, řekněme, osud nějaké pitomé ženské - třeba pokladní - a jejich dětí .

zirafa ( 28. července 2009 15:56 )

tys v tom autě seděl nebo usuzuješ podle pohledu přes tónované sklo, že tam ty sedačky nejsou?!

ondatra ( 28. července 2009 13:51 )

Jestlipak bude pan ředitel odejit i v polistopadovém režimu? Na to jsem moc zvědavá.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud