Zničili vám zdraví? Braňte se!

Určitě jste také zažili ten pocit, že jste měli naléhavou potřebu postěžovat si na práci či chování nějakého lékaře nebo zdavotního zařízení. Jak na to?
Možná váš vztek vyprchal a vy jste nad tím mávli rukou, možná jste už už seděli nad prázdným papírem a chtěli stížnost sepsat. Jenže… Kam ji poslat? Jak vůbec správně postupovat?
Dnešní zákony se stížnostmi pacientů moc nezabývají. Vůbec není jasné, jak dlouhou dobu mají úřady na projednání této věci, kam přesně se lidé mohou obrátit a kde jim poskytnou odbornou radu.
Jak postupovat, chce-li si pacient stěžovat na lékaře...
…podle České lékařské komory (ČLK)
Zaslat stížnost ČLK. Ta řeší pouze stížnosti na konkrétního lékaře, člena komory.
Stížností se zabývají disciplinární orgány, které působí v okrese, kde se incident stal.
Pokud se objeví podezření z podjatosti, může se případ řešit jinde.
O potrestání lékaře rozhoduje čestná rada okresu
V průběhu řízení může vznést lékař i pacient námitky.
Závažný případ řeší přímo centrální čestná rada, která je složená z nezávislých odborníků z vedení ČLK.
ČLK neřeší případy, kdy bylo na lékaře podáno trestní oznámení. Pokud se například v průběhu šetření stížnosti zjistí, že byla zároveň podána žaloba, řešení stížnosti se přerušuje. "Stížnostem se věnujeme bezplatně, tedy na náklady komory," říká mluvčí komory Michal Sojka. "Jsme jediným orgánem, který může řešit etická selhání lékařů. Řešíme i závažné případy, na které si necháváme vypracovat odborné posudky. Uznáváme vždy presumpci neviny."
Jak postupovat, chce-li si pacient stěžovat na lékaře...
…podle Svazu pacientů
Pacient pošle svou stížnost vedení zdravotnického zařízení, kde lékař pracuje.
Kopii doručí své zdravotní pojišťovně.
Další kopii zašle krajskému zdravotnímu radovi.
Stížnost adresuje Svazu pacientů a ČLK. "Podle našich informací vyřizování stížností přes lékařskou komoru trvá velmi dlouho," říká Josef Mrázek, viceprezident Svazu pacientů.
"Pokud se pacient obrátí na nás, snažíme se vždy okamžitě pomoci. Zorganizujeme bezplatnou konzultaci s právníkem, který posoudí, zda má smysl do sporu vůbec jít. Dalším důležitým krokem je, aby měl pacient veškerou potřebnou zdravotní dokumentaci. Rozhodne-li se pacient zahájit soudní spor, náklady přebírá na sebe."
Od Nového roku jinak
Ministerstvo zdravotnictví slibuje, že oprávněné stížnosti nebude už tak snadné zamést pod koberec. Práva pacienta budou vymahatelná a lékařům a zdravotnickým zařízením, kteří pacienta poškodí, budou hrozit sankce. Lékař se bude muset ke stížnosti pacienta písemně vyjádřit. Pacient se bude moci obrátit na krajský úřad. Ten stížnost přezkoumá. Případ se pak může dostat až na ministerstvo a před nezávislou odbornou komisi.
K soudu s odborníkem na zdravotnictví
Máte-li pocit, že vám lékaři vážně zničili zdraví, podejte žalobu. Důležité je mít právníka, který se dobře vyzná v právních medicínských paragrafech.
Máte otřesný zážitek z pobytu v nemocnici? Podělte se o něj s námi! Napište nám na online@ringier.cz. Nejhrůznější příběhy zveřejníme na www.blesk.cz.