Chaos Elona Muska v čele Twitteru: První dny přinesly propouštění a odvolávání slibů
Nejbohatší muž planety Elon Musk má pověst chaotického, avšak geniálního manažera. V jeho prvních deseti dnech v čele sociální sítě Twitter jsme byli svědky hlavně toho prvního, píše BBC.
Investoři do technologických firem v Silicon Valley dlouho Twitter považovali za bídně řízenou firmu, která však má ohromný potenciál. Musk nalákal své bohaté přátele, ať své peníze do Twitteru nasměrují, s argumentem, že v rukou někoho, kdo ví, co dělá, bude Twitter skvělý. Zadaří se svobodě slova a zisky se pohrnou.
Jenže za prvních deset dní ve funkci nový generální ředitel ze všeho nejvíc předvedl svou nezkušenost v řízení firmy-sociální sítě. Napřed hned v pondělí 31. října vyházel celou správní radu a zůstal jediným šéfem.
Comeback Donalda Trumpa?
Jeho první kroky pak byly jaksi v rozporu s letními sliby. Napřed odmítal cenzuru s tím, že svoboda slova musí být absolutní a že na Twitter zase pustí exprezidenta Donalda Trumpa, který opakovaně porušoval pravidla a šířil bludy, nepravdy, fake news, konspirační teorie…
Teď se Musk vyjádřil, že vznikne „rada“ se zastoupením „pestrých“ hlasů, aby rozhodovala o kontroverzních případech moderování obsahu a o zákazech uživatelů. Vlastně se taková strategie dost podobá situaci na Facebooku - ten má pro takové případy dvacetičlennou „dozorčí radu“. A na každý pád se podle Muska pro začátek moderování obsahu na Twitteru nezmění.
Ohlásil však jinou zásadní změnu - systému ověřování uživatelů. Kdo chce mít modrou pečeť (fajfku), ať si zaplatí 20 dolarů měsíčně (486 Kč).
Jak psala BBC, systém ověřování - zejména známých osobností - Twitter zavedl roku 2009 po žalobě, že dostatečně nebrání falešným účtům, kdy se debatéři vydávají za prominentní osobnosti. Daný uživatel (zejména celebrity, novináři, politici…) si mohl krátkým formulářem zažádat, a pokud příslušní zaměstnanci Twitteru vyhodnotili, že by v jeho případě mohlo hrozit, že se za něj někdo bude vydávat, modře ho odfajfkovali. Loni bylo v provozu takto ověřených účtů kolem 400 tisíc (ze zhruba 300 milionů registrovaných uživatelů). Musk tento systém shazoval jako dělení na „pány a kmány“ a hodlal ho vyměnit za „sílu lidem“. „Široké ověřování demokratizuje novinařinu a dá sílu hlasu lidu," tweetoval například.
„Dezinformace jsou problémem, s nímž zápasí hodně platforem. Ověřování je jedním ze způsobů, který novináři, výzkumníci a někteří uživatelé využívají, aby odfiltrovali dezinformace či informace nízké kvality,“ popsal na BBC Nu Wexler, bývalý vysoce postavený manažer Twitteru. „Když nabídnete modrou fajfku za peníze, ztěžuje to filtrování a hledání kvalitních informací.“
Krom toho má nový systém dávat příspěvkům od předplatitelů přednost v pořadí, v jakém se uživatelům na Twitteru zobrazují. To má podle Muska omezit vliv botů (programů, které například automaticky retweetují dané příspěvky,aby jim zvýšily dosah) a trollů s mnoha účty.
Twitter ztrácí inzerenty
Předplatné by mělo zajistit, že bude Twitter konečně po letech vydělávat. A také, jak se Musk vyjádřil, snížit jeho závislost na inzerci. Náhlými změnami ovšem Musk způsobil dokonce odliv reklam - například automobilka General Motors (rival Muskovy Tesly) prohlásila, že inzerci na Twitteru pozastavuje; a podobně se v tichosti rozhodly další firmy, například je k tomu vyzvala i IPG, jedna z největších mediálních agentur světa.
Přesto Musk na zpoplatnění trvá, jen ho o pár dní odložil, až skončí volby v USA (8. listopadu); plus po vlně odmítavých hlasů ze strany některých celebrit (např. hororového spisovatele Stephena Kinga) slevil na 8 dolarů (195 Kč). Principiálně tak necouvl, spíš ještě víc působil dojmem, že věci nemá pořádně rozmyšlené a ustupuje slavným.
Změny v ověřování, tedy potenciální nápor poptávky, přinesou nápor na pracovní sílu Twitteru. Jenže hned první dny ve funkci požádal Musk manažery, ať sestaví seznamy lidí k propuštění. Firma prý ztrácí přes čtyři miliony dolarů (97 mil. Kč) denně, a tak musí škrtat. Už ve čtvrtek dostali zaměstnanci e-mail, že nastane hromadné propouštění - a koho se týkat nebude, ten následující den dostane e-mail další. Nepřišel asi polovině ze 7500 zaměstnanců.
Oddělení moderace se prý dotklo méně než ostatních, i tam však dostalo výpověď na 15 % lidí, informovala BBC.
Chaotické propouštění zaměstnanců
Náhlým propouštěním Musk opět vyvolal pochybnosti a údiv: Proč si za 44 miliard dolarů (1,1 bilionu Kč) kupovat zavedenou firmu, a hned propustit polovinu personálu? A jak dokázal tak rychle vyhodnotit, koho vyhodit a koho ponechat?
Zapravdu těmto pochybnostem daly hned víkendové zprávy: V neděli agentura Bloomberg psala, že desítkám zaměstnanců se firma rychle zase ozývala, že je v pátek vyhodila omylem a že o ně dál stojí.
„Veškerý ten chaos značí, že pokud měl pan Musk krátkodobou strategii na proměnu Twitteru, nejde zrovna podle plánu,“ uzavírá BBC.
Konečně někdo dává najevo,že lgbt není výkvět jak se nám snaží demokraté namluvit.