Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Palandy, vzducholodě i nový concorde. Co chystá budoucnost letectví?

  • Autor: mav,CNN,The Guardian,pk - 
    9. 6. 2021
    07:20

    Klasická dopravní letadla vypadají už několik desetiletí v podstatě stejně, byť se výrazně vyvíjejí motory či třeba materiály. Viditelnější posuny jsou však patrné v interiérech. Jak mohou vypadat sedačky za dalších pár let, budou-li to vůbec sedačky? Vrátí se nadzvuková letadla, nebo dokonce vzducholodě?

    Pro aerolinky je to odvěký boj, zvláště v nejlevnější třídě economy: jak do letadla bezpečně a jakž takž snesitelně nacpat maximum pasažérů. Dobré nápady každoročně vyznamenává například ocenění Crystal Cabin Awards, jejichž výsledky budou v září. Jiné ideje se vyrojily v posledních týdnech a měsících nebo ohlásily výrazný pokrok.

  • 1.Postel v polici

    Filiálka automobilového obra Toyota Boshoku přišla s nápadem využít pro lidi prostor, který normálně zabírají kufříky, batohy a kabelky. Koncept Cloud Capsule (Oblačná kapsle) dělá z regálu na příruční zavazadla palandu – tedy dle oficiálního popisu „víceúčelový prostor, který se vyrovná sedadlu v business class“, uvádí CNN. Kvůli bezpečnostním regulím cestující při startu sedí normálně připoutaný na sedadle, ale jakmile zhasne kontrolka povinných bezpečnostních pásů, přeleze si po žebříku do lehátkového prostoru. Nabídne pohodlí, soukromí i vlastní nastavení klimatizace.

    Cloud Capsule Cloud Capsule | Crystal Cabin Awards

  • 2.Ohýbací opěradlo

    Video Návrh Interspace. - New Territory/Universal Movement
    Video se připravuje ...

    Ne tak ambiciózní ideu, zato jednodušší na realizaci přinesla firma Universal Movement. Návrh Interspace (Meziprostor) spočívá v extra rozkládacích okrajích opěradla – „polstrovaných křídlech“. Pasažéra trochu oddělí od okolí a ještě na nich spočine hlavou.

    „Soukromí mě hned překvapilo, o svém sousedovi sotva vím,“ popsala reportérka CNN při testování prototypu sedačky. „Opřít se o jedno z křídel, když chcete spát, je také překvapivě pohodlné.“

    Podle autora návrhu Lukea Milese lze taková křídla pro opěradla vyrobit z různých materiálů a nasadit je na stávající sedadla, tedy by to pro aerolinky neměla být velká zátěž. Firma Safran Seats už připravuje případnou výrobu.

  • 3.Létání na stojáka

    Spíše odmítavé reakce budí nápady, jak sedadla v nejlevnější třídě zmenšit a nacpat jich do stroje co nejvíc. Skoro dvacet let nazpátek uvažovala firma Airbus o létání vestoje; pro bezpečnost by se cestující při startu a přistání opírali zády i pažemi. Roku 2010 takový model létání vestoje začal veřejně zvažovat lowcostový dopravce Ryanair, který k opěradlu pro záda přidal přece jen minimalistické sedadlo, spíš takovou úzkou lavičku, která by spolu s bezpečnostním pásem držela člověka na místě. Jeho váhu by stejně víc držely nohy.

    Později nápad oprášila kolumbijská společnost VivaColombia. Všechny nízkonákladové aerolinky nakonec od plánu upustily, návrháři ale hledají další kompromisy v tomto směru.

  • 4.Sedlo místo sedadla

    Italská firma Aviointeriors vyrábí, jak název napovídá, interiéry letadel. Už pár desítek let a má stovky zaměstnanců, takže její design SkyRider není jen fantasmagorií obzvláště kreativního návrháře. Designéři spočítali, že sedlo zabere méně místa než sedadlo, až o čtvrtinu (místo průměrných 79 cm zhruba 58). Podobně jako v sedle koně spočívá váha cestujícího nejen na zadnici, ale i na nohách; kolena se navíc dotýkají opěradla předchozí řady. Pro zaoceánské lety nic moc, ale Aviointeriors ujišťuje, že kovbojové v takové pozici vydrží pohodlně osmihodinovou pracovní šichtu, tak proč by takový kompromis neudělal při dvou, tříhodinovém letu dovolenkář dbající na cenu. Polohovací opěradlo na takový let není nezbytné, skládací stolek a kapsu na věci však SkyRider neobětuje.

    „Sedím jako v sedle na kole, záda narovnaná, nohy se tak tak vejdou do prostoru přede mnou,“ popsala reportérka CNN Francesca Streetová zkušenost z předloňského veletrhu. „Není to tak nepohodlné, jak byste možná čekali – ale vzhledem k mým nízkým očekáváním to zase tolik neznamená. Navíc to nevypadá vhodně pro lidi různých postav; jste-li malí nebo vysocí, bude to nepohodlné a bolestivé.“

    Gaetano Perugini z Aviointeriors prohlašuje, že cílem není narvat do letadla jako do „dobytčáku“ tolik šetřílků, kolik se jen vejde. „Nechceme to kabiny rvát tisíce lidí, chceme nabídnout konfiguraci několika tříd, což je dnes nemožné, chcete-li dosáhnout maximální kapacity,“ vysvětloval pro CNN. „Čili ve stejné kabině budete mít klasickou economy, premium economy nebo business class, a také ultrazákladní economy – což je inovace pro aerolinky i pro cestující.“

    Firma už nabídla třetí verzi designu, přesto stále hledá zákazníky. Mimo jiné i proto, že oba přední výrobci dopravních letadel, Airbus i Boeing, zatím nepočítají s méně než 71 cm na sedadlo. „Jakmile za námi bude stát silný zákazník, můžeme s Boeingem či Airbusem jednat a vysvětlit to," věří Perugini.

  • 5.Sezení v patrech

    Chaise Longue - sezení v patrech. Chaise Longue - sezení v patrech. | Crystal Cabin Awards

    Student Technické univerzity v Delftu Alejandro Núñez Vicente přišel s prostýtm, ale na první pohled efektivním nápadem: každou druhou řadu sedadel zvednout.

    Jeho Chaise Longue Economy Seat Project si vypůjčil název od rokokové pohovky chaise longue (francouzsky „dlouhá židle“), která prostě umožňuje dát si nohy nahoru. Totéž poskytuje studentův návrh. „Spodní řada nabízí cestujícím takovou lenošku, natáhnou si nohy. Sezení v horní řadě zase připomná SUV, například si můžete dát nohu přes nohu, je tam víc místa na nohy i celkově,“ popsal serveru CNN. Zároveň cik-cak rozmístění umožňuje víc sklopit opěradlo, aniž byste zmáčkli spolucestujícího za sebou. „Současná economy class často nabízí jen malý sklon, pokud vůbec nějaký, což uživateli neumožňuje pohodlí a relax za letu,“ dodává mladý návrhář.

    Nad hlavami pasažérů zmizí police na batohy, ale zavazadla se přesunou pod zvýšené řady sedadel. Zatím jde o jeho studentský projekt, na univerzitě ale spolupracuje týmem, který do letectví přinesl daleko revolučnější koncept: sezení v křídlech.

  • 6.Letadlo bez trupu

    Technická univerzita v Delftu se dostala do novin po celém světě, když se vznesl její koncept futuristického letadla Flying-V („létající véčko“ – odkaz na avantgardní tvar elektrických kytar Gibson). V říjnu 2020 šlo zatím o třímetrový model, v plném měřítku by se však jednalo o letadlo rozpětím křídel (65 metrů) srovnatelné s Airbusem A250 pro tři stovky lidí. Jedinečný tvar má ušetřit 20 % paliva. Normální letadlo má v křídlech nádrže, Véčko do nich nacpe i pasažéry a náklad, a obejde se tak bez trupu, uvedla CNN.

    Netradiční tvar letadla Flying-V přinese cestujícím i netradiční výhledy Netradiční tvar letadla Flying-V přinese cestujícím i netradiční výhledy | Technická univerzita Delft

  • 7.Šest křídel

    Opačný nápad, ale se stejným cílem, rozvíjí SE Aeronautics v americkém státě Alabama. Její koncept letadla SE200 vypadá trochu obyčejněji – ale má šest křídel. Ta mají srazit spotřebu.

    „Design pojme 264 pasažérů, ale bude míst o 70 procent nižší spotřebu než srovnatelné klasické letadlo,“ slibuje firma. Přitom nabídne větší dolet (skoro 20 tisíc km) i rychlost – 0,9 rychlosti zvuku (cca 1100 km/h). Zároveň šestice křídel nabídne lepší vztlak, čil stroji postačí kratší ranvej, bude tak moci létat i na menší letiště.

    Místo po sekcích, jak je dnes běžné, se trup SE200 vyrobí v jednom kuse. „Budeme schopni tato letadla vyrábět ani ne v polovičním čase oproti normálním letadlům této velikosti,“ cituje firmu server Robb Report. „Přineseme do oboru revoluci!“ slibuje šéf Tyler Mathews.

  • 8.Nový concorde pro bohaté

     Z Londýna do New Yorku za 3 hodiny a 20 minut, rychlostí 2100 km/h. Tak přesně to slibuje projekt nového superletounu, který se má stát větší legendou než kdysi slavný concorde.

    Stroje Concorde skončily před 18 lety, ale americký dopravce United Airlines hodlá cestujícím nabídnout něco lepšího v podobě letounu Overture společnosti Boom Supersonic. Pro začátek si objednal 15 těchto teprve vyvíjených strojů pro 65 až 88 cestujících. Létat mají díky síle motorů britské firmy Rolls-Royce omračující rychlostí přes 2000 km/h. A omračující je také jeho cena kolem čtyř miliard korun. Kvůli pořizovacím a provozním nákladům a nízké kapacitě má letenka na lince Londýn – New York vyjít na zhruba 100 000 korun. Letové testy začnou v roce 2026 a výrobce předem slibuje použití ekologicky přátelského paliva, píše Guardian.

    „Bude to letadlo bez škodlivých emisí,“ říká šéf United Airlines Scott Kirby. Výrobce odhaduje, že do roku 2035 vyšle do oblak tisíc strojů a navždy tím změní leteckou dopravu.

    Video  Z Londýna do New Yorku za tři hodiny? Už za šest let by to mělo být možné  - Markéta Volfová, Lukáš Červený, reuters, boomsupersonic.com, hudebnibanka.cz/Louis Samuel Summervile, James - Come With Me
    Video se připravuje ...

    Jiný koncept nadzvukového letadla se jen tak nevznese: firma Aerion chtěla vyrábět soukromý tryskáč AS2 skoro dvakrát rychlejší než běžná letadla (Mach 1,4), ale nesehnala dost investorů pro zahájení výroby, informoval list Florida Today. 

    Overture v číslech

    Délka: ................................. 62 m
    Rozpětí křídel: .................... 18 m
    Max. vzletová váha: .... 77 111 kg
    Max. rychlost: .......... 2100 km/h
    Max. dolet: ................... 7870 km
    Letová hladina: ........... 18 300 m

  • 9.Ekologická vzducholoď

    Vzducholoď Airlander 10. Vzducholoď Airlander 10. | HAV

    Jiná vize nabízí létání výrazně pomalejší, zato vysoce ekologické. Firma Hybrid Air Vehicles (HAV) z anglického Bedfordu chystá vzducholoď, která by mohla na kratší lety nahradit letadla. Airlander 10 má začít létat snad už za čtyři roky.

    „Letadla navržená pro velmi dlouhé trasy létají na velmi krátké vzdálenosti, přitom existuje lepší řešení,“ argumentuje šéf HAV Tom Grundy. Podle něj 47 % regionálních letů propojuje města ani ne 370 km vzdálená, což je zdrojem zbytečných emisí. Podle firmy vypustí letadlo na takové trase 54 kg CO2 na osobu, zatímco její vzducholoď pouhé 4,5 kg, píše Guardian.

    Počítá třeba se spojením španělské pevniny s Baleárskými ostrovy. Letadlo letí trasu Barcelona-Palma de Mallorca za 50 minut, ale s cestou na a z letiště to podle HAV trvá přes čtyři hodiny; Airlander by potřeboval 4,5 hodiny. Podobně na trase z anglického Liverpoolu do severoirského Belfastu (5 hodin 20 minut) či Seattle-Vancouver (4 hodiny). Zejména se počítá s přelety přes moře, hory či jiné oblasti, kde letadlům nemohou konkurovat obdobně šetrné vlaky. Podbně ekologické mohou být lodě, ale jsou ještě dvakrát pomalejší než vzducholoď Airlander, tvrdí HAV.

    Airlander nepotřebuje letiště, přistane takřka na jakémkoli plochém povrchu. Proto může létat v podstatě z a do centra města, čímž může cestujícím ušetřit klidně přes dvě hodiny v hromadné dopravě či taxíku, potažmo přistát třeba na pláži hned u hotelu.

    Jednu vzducholoď už si objednala švédská firma OceanSky Cruises, která však místo šetrné přepravy hodlá nabízet zážitkové lety přes Severní pól.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi