Rychle a zběsile za covidu: Zavřené bary, prázdné ulice, ilegálních závodů přibývá
Kvílející pneumatiky, túrování motorů, rány z upravených výfuků: to jsou zvuky pandemie covidu-19 v Atlantě. Ilegální pouliční závody nejsou v USA starou záležitostí, ovšem specifické podmínky v době koronavirové pomohly jejich rozmachu, píše BBC.
Nejvíc se pojí s Kalifornií a populární filmovou sérií Rychle a zběsile, ale pouliční duely se konají v mnohých amerických městech. Velký boom zažila například scéna v Atlantě v jihovýchodním státě Georgia. Covid drží lidi doma, provoz je malý, a tak milovníci tuningových aut, které lockdowny připravil o bary, kluby a společnost, obsazují silnice jako svérázná hřiště.
Obyvatelé některých nejpostiženějších čtvrtí si nevědí rady. Atlantská policie informovala, že telefonátů na tísňovou linku zmiňujících pouliční závody ohromně vzrostly: v únoru 2020 napočítali 36 takových stížností, v říjnu už 568.
Do pouličních závodů se počítá jak klasické závodění dvou aut bok po boku, tak další disciplíny, třeba drifting (přetáčivé smyky) či předvádění „donutů“ – driftování do kruhu. Podle svědků z Atlanty jsou drifty poslední dobou oblíbenější než samotné závodění.
Závodníci předem zablokují křižovatky, aby je nerušil provoz, a napřed začnou předvádět různé triky pro diváky – například „burnouty“, protáčení pneumatik zabrzděného vozu, výsledkem čehož jsou oblaka dýmu.
„Dělají strašný hluk. Pokud jste někdy byli na automobilovém závodě, je to zhruba totéž… a trvá to hodiny a hodiny,“ popisuje pro BBC Nick Nicholson, jenž nějakých 18 let žije v Midtownu, atlantském mrakodrapovém centru. Ze svého bytu shlíží na jednu z hlavních silnic, kterou závodníci milují: je dlouhá a jednosměrná a spolu s další ulicí utvoří okruh.
„Kompletně blokují ulici. Mám doma nejen dítě, ale také 87letou matku, která má zdravotní potíže,“ stěžovala si pro místní stanici WSB-TV jedna obyvatelka ze severovýchodu města. „Pokud se něco přihodí, nedostaneme se z naší čtvrti a do nemocnice včas.“
A něco se může přihodit přímo při závodech: 30. září před desátou večer stavěli policisté BMW, které po centru Atlanty uhánělo až 200 km/h. Řidič nereagoval, ale pak to napálil do Nissanu Altima čekajícího na červené. Zabil Anjanee McClainovou (†18) a chlapečka Caydena (†3 měs.) na zadních sedadlech. Viník z místa činu uprchl, po měsíci ho však policie dopadla. Shamir Lashawn Floyd (30) čeká na soud, uvedla WSB-TV.
„Pouliční závody se stávají problémem ve městech po celé zemi, Atlanta se stala přímo ohniskem této nelegální činnosti,“ uvedla na Facebooku atlantská policie a vyhlásila nulovou toleranci. „Občané jsou unavení hlukem a uzavíráním ulic, kterým se baví jistý segment populace. Nedovolíme kriminálníkům pokračovat v jejich bezohledném porušování zákonů a ohrožování bezpečnosti.“
Honičky policie nevede
Zatčení se z vazby nemohou vyplatit kaucí, obvykle do dvou dnů jdou před soud. To však nebývá kvůli nějakému pálení pneumatik nebo nepředpisově upravenému autu, nýbrž jiným přečinům: třeba když se v autě najdou drogy nebo nelegální zbraně. Kromě toho každý víkend rozdají policisté aspoň stovku pokut. A rádi se na sociálních sítích pochlubí, jaká fára odtahují, aby další dobrodruhy odradili.
V jednom výrazném aspektu se ilegální závody v Atlantě liší od jiných měst i hollywoodských bijáků s Vinem Dieselemaj: chybí honičky s policií. Podle vedení policejního sboru je to příliš riskantní.
Řidič zvaný Freesmoke100 či Smoke v New Yorku založil klub Vengeance Auto Club sdružující nadšence do tohoto ilegálního motosportu. „Za posledních pět let jsme měli asi 300 členů v různých městech. Detroit, New York, Baltimore, Filadelfie, Atlanta… dokonce v Kanadě,“ cituje ho BBC.
Přímo závodění jeho klub neorganizuje, soustředí se na zabírání křižovatek a předvádění vytuněných fár a driftovacích triků. Takové se dělají nanejvýš ve třicetikilometrové rychlosti, nehrozí podle něj zdaleka takové nebezpečí jako při závodech, kdy se městem auta řítí třeba i 240 km/h.
Ale členům svého klubu to nezakazuje. „Pakliže po akci odjedou a zazávodí si, a pak se třeba vybourají nebo jim auto odtáhnou, to je jejich věc,“ říká Smoke. Ovšem i při kouscích v malé rychlosti hrozí zranění. „Když se někdo snaží natáčet video zblízka, ne vždycky se to podaří. Někdy je auto srazí."
Tuningový sraz pro chudé
„Na začátku se sejdeme na daném místě, všichni se ukazují, povídají si a tak. Vše se naplánuje, zablokují se křižovatky, aby se nikdo nezranil. Někteří dávají pozor na policii,“ popisuje praxi, kterou klub opakuje v různých městech východního pobřeží USA. Berou to jako podívanou pro lidi.
„Naší prioritou je navštěvovat chudé čtvrti, kde žijí etnické menšiny. Děcka tam jen tak neuvidí taková silná fára – a my jich přivezeme sto, dvě stě. Vybíráme si oblasti tak nějak zapomenuté zákonem, policií, radnicí. Cítíme tam uznání.“
I tam je však policie obvykle vyhmátne. „Ne, nejsou to zrovna fanoušci,“ směje se Smoke. „Ale na některých akcích nás taky povzbuzovali a pak z toho nedělali velkou věc. Nebo nám rozdají pokuty za bezohledné řízení, projetí červené…“ Pár policistů prý dokonce je členy jeho klubu, jakož i zdravotníci, podnikatelé, samozřejmě automechanici.
Před rokem se starostka Atlanty Keisha Lance Bottomsová vyjádřila, že by pro pouliční závody a celý ten přidružený cirkus mohla radnice najít nějaké místo, kde by to nadšenci mohli provozovat bezpečněji a bez rušení lidí. V Detroitu už to takto funguje, velitel policie James Craig se osobně angažoval a pomohl závodníkům najít soukromý prostor.
Newyorskou radnici o to závodníci sami žádají. „Nejbližší závodiště máme v New Jersey, dvě a půl hodiny cesty. Kdybychom měli trať nebo místo na své kousky, jsem si jistý, že by to minimalizovalo nelegální aktivity,“ vysvětluje Smoke. Na druhou stranu přiznává, že punc nelegality přidává akcím na atraktivitě. „Je to způsob vyjádření, dává nám to pocit svobody. I kdyby mi dali legální prostor, zřejmě bych nepřestal jezdit do dalších měst a předvádět se spontánně před publikem – už jen pro to vzrušení v jejich tvářích.“
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.