Úterý 27. února 2024
Svátek slaví Alexandr, zítra Lumír
Oblačno 11°C

Železnici v Německu ochromila stávka za vyšší platy. Dotkne se i spojů do Česka

Autor: ČTK - 
7. prosince 2023
19:05

V Německu dnes večer začala stávka strojvedoucích, která skončí v pátek ve 22:00. Mluvčí železniční společnosti Deutsche Bahn (DB) Achim Stauss na tiskové konferenci oznámil, že firma během stávky vypraví zhruba pětinu dálkových spojů. Ochromeny budou mimo jiné některé spoje s Českem. Protest vyhlásily Odbory německých strojvedoucích (GDL), které tak chtějí dráhy přinutit ke zvýšení mezd.

Stávku v 18:00 zahájili strojvedoucí nákladních vlaků a ve 22:00 se k nim přidají kolegové z osobní dopravy. Nákladní doprava se přitom ještě plně nevzpamatovala z problémů v Bavorsku, kde sněžení už v předchozích dnech zastavilo stovky vlaků. Dráhy předem uvedly, že opětovné rozjetí nákladních vlaků potrvá minimálně přes víkend.

V Bavorsku sníh v uplynulých dnech ochromil také osobní železniční dopravu, která se s následky stále ještě potýká. I z tohoto důvodu se musí tamní cestující podle Stausse připravit na to, že podle nouzového jízdního řádu vyjede oproti ostatním regionům výrazně méně vlaků. „V Mnichově se nám 20 procent dálkových vlaků vypravit nepodaří,“ poznamenal.

Ve značně omezeném režimu budou během stávky jezdit i regionální vlaky. Stauss k tomu řekl, že rozsáhlé výluky i kvůli následkům přívalů sněhu budou především v Bavorsku. Dráhy podobně jako za listopadové stávky připravují náhradní autobusovou dopravu, která ale bude fungovat rovněž omezeně.

Osobní železniční doprava se sice zastaví ve 22:00, dráhy ale informují také o spojích, které kvůli nadcházející stávce musely odřeknout už odpoledne a večer. Na problémy a možné výluky se musí cestující připravit i po pátečním obnovení provozu, potíže mohou přetrvat až do soboty.

Na hlavním nádraží v Berlíně se od rána tvořily u informačních přepážek a v zákaznickém středisku dlouhé fronty, ve kterých čekali především cizinci. Ta stávka zaskočila a narušila jim jejich cestovní plány. Německé dráhy u všech jízdenek na dnešek a pátek zrušily provázanost s konkrétními spoji. Jízdenku mohou lidé využít také v nadcházejících dnech a rovněž mohou jet do cílové stanice jinou trasou, než na kterou si lístek zakoupili.

České dráhy (ČD) doporučily v době stávky do Německa necestovat vlakem. Spoje EuroCity pojedou jen v úseku Praha–Drážďany, případně Praha–Děčín a zpět. V regionální dopravě nepojedou spěšné vlaky Cheb–Norimberk. S menšími omezeními bylo třeba počítat u některých spojů už dnes odpoledne ve směru do Německa a totéž platí pro sobotu ráno pro směr z Německa. Dráhy už na dnešek odřekly také většinu trasy nočního vlaku z Prahy do Curychu, spoj skončí v Děčíně.

Německý Goetheho institut v Praze, který propaguje německou kulturu a jazyk, využil stávky k rozšíření slovní zásoby. Na síti X zveřejnil několik frází, které Němci používají k vyjádření rozčarování. „Cestujícím přejeme pevné nervy a svištíme výrazy pro nevěřícný údiv,“ napsal institut.

Nynější stávka bude podle prohlášení GDL v letošním roce poslední, přes Vánoce a v prvním lednovém týdnu strojvedoucí stávkovat nechtějí. Šéf odborů Claus Weselsky ale předem varoval, že další stávky v novém roce budou výrazně delší a intenzivnější.

Spolkový ministr dopravy Volker Wissing dnes obě strany sporu vyzval, aby co nejrychleji nalezly řešení. „Úkolem spolkové vlády není spor urovnat, ale jedno je jasné. Lidé jsou na dopravě závislí,“ řekl Wissing s tím, že může jen apelovat na rychlý kompromis.

Odbory požadují zvýšení mezd o 555 eur (13.600 Kč) měsíčně, vyplacení jednorázové protiinflační prémie 3000 eur (73.400 Kč) a zkrácení pracovní doby z 38 na 35 hodin týdně. Dráhy takové požadavky odmítají, protože by to podle nich zvýšilo náklady na personál o 50 procent. Jako kompromis navrhují zvýšení mezd o 11 procent a jednorázový bonus 2850 eur (69.700 Kč).

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi