Požár obří lodi plné elektromobilů: Od potopení ji drží jediné lano! Úřady hašení pozastavily
Na palubě hořící nákladní lodi Fremantle Highway u Nizozemska je 498 elektromobilů. Podle nizozemského serveru RTL Nieuws o tom dnes informoval mluvčí společnosti K Line, která si plavidlo pronajala. Loď s 3783 auty na palubě hoří od středy, původní zprávy se zmiňovaly o 25 elektromobilech. Mezi vozy jsou i luxusní značky jako BMW a Mercedes, píše agentura Bloomberg. Úřady mají obavy, že loď by mohla v regionu způsobit velkou ekologickou katastrofu, kvůli riziku potopení dokonce přerušily hasicí akce. Pravidlo drží jen jedno ocelové lano.
Mluvčí nizozemské pobřežní stráže dříve uvedl, že požár patrně způsobil jeden z elektromobilů na palubě. Plavidlo mířilo z Německa přes Egypt do Singapuru. Chod lodi zajišťovalo 23 členů posádky, všichni z Indie. Jeden člověk při požáru zemřel, několik jich bylo zraněno.
Mluvčí K Line v Británii uvedl, že nemůže poskytnout mnoho informací o přesném nákladu „kvůli dohodám o mlčenlivosti s automobilovými společnostmi“. K Line loď nevlastní, plavidlo si pronajímá od japonského Shoei Kisen Kaisha, píše RTL Nieuws.
Bezprostředně není jasné, zda se jedná o 498 plně elektrických vozů, nebo zda jsou v tomto počtu zahrnuty i hybridní vozy (se spalovacím motorem i elektromotorem), píše veřejnoprávní stanice NOS. Elektromobily mohou i nadále hořet po dlouhou dobu kvůli baterii. Pokud takové auto vzplane, je těžké požár uhasit.
Hrozba ekologické katastrofy
V okolí lodi je několik plavidel, která zajišťují její bezpečnost a stabilitu. Loď mezi sebou drží pomocí jediného ocelového lana, které ale není dostatečně silné, aby ji mohlo odtáhnout.
Právě převrácení pravidla úřady vnímají jakou velkou ekologickou hrozbu, dokonce kvůli tomu hasící práce podle serveru Bild utlumily. Do lodi by se mohlo dostat příliš mnoho mořské vody.
„Mluvíme o teplotách přes 800 stupňů. Nákladní loď není hermeticky uzavřená jako například kontejner a požár neustále živí přísun kyslíku,“ komentoval tiskový mluvčí německého hasičského svazu Tobias Thiele. „Jediným způsobem, jak dostat takový požár pod kontrolu, by znamenalo loď krátce zaplavit. Ale to bychom udělali současně ekologickou katastrofu vzhledem k množství automobilů, ropy a samotného lodního oleje,“ popsal.
A fire engulfed a freight ship carrying nearly 3,000 cars off the coast of the Netherlands Wednesday.
— Bloomberg (@business) July 26, 2023
At least one crew member died, the Dutch coast guard said https://t.co/mQtJujouDJ pic.twitter.com/LqnBhVLDHL
Loď se nachází ve Waddenském moři, které je významným místem pro stěhovavé ptáky. „Nehoda představuje pro Waddenské moře obrovské riziko. Potopení nákladní lodi s unikajícím palivem by bylo pro jedinečnou přírodu katastrofou. Únik ropy by měl vážné následky, v první řadě pro mořské ptáky,“ míní Světový fond na ochranu přírody (WWF).
„Pokud by se unikající ropa dostala k pobřeží, byla by zasažena i zvířata a rostliny na přílivových plošinách a slaných močálech. Ropná skvrna je vždy špatnou událostí, ale čas je nyní kritický: fáze rozmnožování mnoha původních druhů ptáků ještě neskončila, ale zároveň již do Waddenského moře přilétají stěhovaví ptáci z Arktidy,“ dodal.
větší ekologická škoda než tanker u Afriky