Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Požár obří lodi plné elektromobilů: Od potopení ji drží jediné lano! Úřady hašení pozastavily

Aktualizováno -
28. července 2023
13:08
Autor: ČTK, Mii - 
28. července 2023
12:24

Na palubě hořící nákladní lodi Fremantle Highway u Nizozemska je 498 elektromobilů. Podle nizozemského serveru RTL Nieuws o tom dnes informoval mluvčí společnosti K Line, která si plavidlo pronajala. Loď s 3783 auty na palubě hoří od středy, původní zprávy se zmiňovaly o 25 elektromobilech. Mezi vozy jsou i luxusní značky jako BMW a Mercedes, píše agentura Bloomberg. Úřady mají obavy, že loď by mohla v regionu způsobit velkou ekologickou katastrofu, kvůli riziku potopení dokonce přerušily hasicí akce. Pravidlo drží jen jedno ocelové lano.

Mluvčí nizozemské pobřežní stráže dříve uvedl, že požár patrně způsobil jeden z elektromobilů na palubě. Plavidlo mířilo z Německa přes Egypt do Singapuru. Chod lodi zajišťovalo 23 členů posádky, všichni z Indie. Jeden člověk při požáru zemřel, několik jich bylo zraněno.

Mluvčí K Line v Británii uvedl, že nemůže poskytnout mnoho informací o přesném nákladu „kvůli dohodám o mlčenlivosti s automobilovými společnostmi“. K Line loď nevlastní, plavidlo si pronajímá od japonského Shoei Kisen Kaisha, píše RTL Nieuws.

Bezprostředně není jasné, zda se jedná o 498 plně elektrických vozů, nebo zda jsou v tomto počtu zahrnuty i hybridní vozy (se spalovacím motorem i elektromotorem), píše veřejnoprávní stanice NOS. Elektromobily mohou i nadále hořet po dlouhou dobu kvůli baterii. Pokud takové auto vzplane, je těžké požár uhasit.

Hrozba ekologické katastrofy

V okolí lodi je několik plavidel, která zajišťují její bezpečnost a stabilitu. Loď mezi sebou drží pomocí jediného ocelového lana, které ale není dostatečně silné, aby ji mohlo odtáhnout.

Právě převrácení pravidla úřady vnímají jakou velkou ekologickou hrozbu, dokonce kvůli tomu hasící práce podle serveru Bild utlumily. Do lodi by se mohlo dostat příliš mnoho mořské vody.

„Mluvíme o teplotách přes 800 stupňů. Nákladní loď není hermeticky uzavřená jako například kontejner a požár neustále živí přísun kyslíku,“ komentoval tiskový mluvčí německého hasičského svazu Tobias Thiele. „Jediným způsobem, jak dostat takový požár pod kontrolu, by znamenalo loď krátce zaplavit. Ale to bychom udělali současně ekologickou katastrofu vzhledem k množství automobilů, ropy a samotného lodního oleje,“ popsal.

Loď se nachází ve Waddenském moři, které je významným místem pro stěhovavé ptáky. „Nehoda představuje pro Waddenské moře obrovské riziko. Potopení nákladní lodi s unikajícím palivem by bylo pro jedinečnou přírodu katastrofou. Únik ropy by měl vážné následky, v první řadě pro mořské ptáky,“ míní Světový fond na ochranu přírody (WWF).

„Pokud by se unikající ropa dostala k pobřeží, byla by zasažena i zvířata a rostliny na přílivových plošinách a slaných močálech. Ropná skvrna je vždy špatnou událostí, ale čas je nyní kritický: fáze rozmnožování mnoha původních druhů ptáků ještě neskončila, ale zároveň již do Waddenského moře přilétají stěhovaví ptáci z Arktidy,“ dodal.

 

jenik jiraku ( 30. července 2023 06:34 )

větší ekologická škoda než tanker u Afriky

viho ( 29. července 2023 01:37 )

Ekologičnost automobilů by se měla vypočítávat dle celého jejich životního cyklu, tedy od počátečních surovin, výrobu, přes provozní energetický mix až po likvidaci se započítáním statistik nehod včetně právě požárů. Pak při průměrném nájezdu kilometrů by zjevně vycházelo jako nejekologičtější dosud obvyklé malé až střední osobní auto se spalovacím motorem na benzín. Tedy přesně to, jehož výrobu zpřísňující se "ekologické" normy postupně znevýhodňují až znemožňují.

MichaelsCZ ( 28. července 2023 18:13 )

"Od potopení ji drží jediné lano!" - to je panečku blábol

Lomikel ( 28. července 2023 16:57 )

to bude tím, že se ekologisti lepí k vozovce. A při tom je třeba přilepit se k moři.

Lomikel ( 28. července 2023 16:54 )

ne, že bych situaci zlehčoval.
Ekologové se mohou mýlit.
Rozhodující je to, co na to říká Gréta...

Zobrazit celou diskusi