Vzdušných turbulencí přibývá, zanedlouho jich bude trojnásobek? Děti na klíně nevozte
„Připoutejte se, prosím.“ Někdy bývá rozsvícení kontrolky nad sedadlem planý poplach, ale lepší je to s opatrností přehnat. Ostatně se doporučuje pás mít zapnutý neustále, když cestující sedí; někdy to může cuknout, aniž stihnou piloti ostatní varovat. A turbulencí kvůli změnám klimatu přibývá a budou silnější.
Turbulence obecně je fyzikální jev spočívající „v existenci nepravidelných vírových pohybů v proudící tekutině (vzduch a každý plyn je také tekutina – pozn. red.), které se v dané době projevují turbulentními fluktuacemi rychlosti proudění“, vysvětluje Český meteorologický slovník.
Ty v atmosféře mají různé příčiny. Turbulence v blízkosti bouřkových mraků mohou dispečeři a piloti očekávat a naplánovat okliku, jiné ale vznikají zdánlivě z ničeho: říká se jim turbulence v bezoblačném prostoru (CAT).
„Dynamická turbulence ve střední a horní troposféře, která není převážně doprovázena výskytem charakteristické oblačnosti,“ vysvětluje meteorologický slovník. „Její trvání se na určitém místě většinou omezuje na půl hodiny až hodinu.“ Je způsobena tzv. střihem větru – náhlou změnou rychlosti a směru. Když letadlo narazí na tyto silné větrné proudy, mohou ho tlačit nebo táhnout různými směry.
Klimatické změny
Dopravní letadla obvykle létají ve 12km výšce, spíše nad těmito strukturami, ale i tam na ně mohou narazit. A jak se atmosféra ohřívá, tedy v ní je stále víc energie, těchto dynamických jevů přibývá, vypočítali vědci.
Změny klimatu nejsou jen o globálním oteplování. V průměru se klima otepluje, ale nerovnoměrně, tyto rozdíly přinášejí daleko silnější meteorologické efekty. „Trendy v rychlosti tryskového proudění představují vyrovnané přetahování dvou konkurenčních efektů v různých výškách,“ konstatuje tým vědců v magazínu Nature. „Třebaže se rychlost větru v severoatlantickém tryskovém proudění od začátku éry pozorovacích satelitů (1979) nezměnila, vertikální střih vzrostl o 15 procent. Zvýšený střih je konzistentní s přibýváním turbulencí v bezoblačném prostoru, což bude mít dopad na rušný transatlantický letecký koridor – prostředí pro letadla bude turbulentnější.“
„V následujících desetiletích očekáváme další zesilování střihu větru, vážných turbulencí možná bude dvojnásobek, ba trojnásobek,“ konstatoval spoluautor studie Paul Williams z Readinské univerzity pro magazín Newsweek.
Pro ovládání letadla turbulence prakticky nejsou problémem, jiná věc však je, co se děje uvnitř. Může tak přibývat zpráv o leteckých incidentech. V březnu skončilo sedm cestujících z Texasu do Frankfurtu v nemocnici. V prosinci se potlouklo 25 lidí na trase Arizona-Havaj; tam to odnesl i interiér letounu. Roku 2019 musel let z Kanady do Austrálie přistát na Havaji, když se kvůli turbulenci zranilo 35 lidí.
Běžně dnes v Americe i Evropě mohou děti do dvou let cestovat na klíně dospělých, zdarma či za malý poplatek. Letušky to však právě kvůli turbulencím považují za příliš riskantní.
„Proti přetížení své dítě neuchrání sebevíc milující matka či otec, neudrží ho. Je to prostě fyzikálně nemožné,“ varuje Sara Nelsonová, předsedkyně odborů palubního personálu AFA-CWA. „Zaznamenali jsme nedávno turbulence, v nichž se letadlo propadlo o 1200 metrů ve zlomku sekundy,“ řekla deníku Washington Post. V takových případech může i nepřipoutaný dospělý vyletět až ke stropu letadla.
Dítě na klíně neudržíte
Za povinné vlastní sedadlo či speciální postýlku i pro nejmenší lobbuje rovněž Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států (NTSB). Pravomoc zde má Federální úřad pro letectví, ten to zatím jen doporučuje:
„Nejbezpečnější místo na palubě amerického letadla pro vaše dítě mladší dvou let je v certifikovaném dětském zádržném systému, ne na vašem klíně. Vaše paže nejsou schopné dítě bezpečně udržet, zvláště při nečekaných turbulencích, jež jsou nejčastější příčinou dětských zranění v letadle,“ uvádí web FAA.
Klimatolog Williams však cestující uklidňuje: „Věda nám říká, že klimatické změny činí atmosféru turbulentnější. Zda budou lety divočejší a nebezpečnější, to je jiná otázka. Předpovědi se stále zlepšují, moderní letouny turbulence lépe zvládají, pasažéři mohou více naslouchat doporučením se připoutat.“
Souhlasí s ním profesor Todd Lane z Melbournské univerzity: „Pokroky v našem porozumění turbulencím i v technikách předpovědi jsou rapidní. Očekávám, že s ohromnými zlepšeními předpovědí počasí v minulých letech a v těch budoucích se budou naše schopnosti vyhnout se turbulencím zlepšovat rychleji, než bude turbulencí v atmosféře přibývat,“ uvedl pro Newsweek.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.