Evropa má novou raketu. Důležité zařízení Vega-C dostane z Brna
Z vesmírného střediska Kourou ve Francouzské Guyaně odstartovala nová raketa Evropské kosmické agentury (ESA) Vega-C. Jde o vylepšenou, silnější verzi už používané rakety Vega, jež může nést větší náklad. Hlavním výrobcem rakety je italská společnost Avio, na programu ale spolupracuje 13 členských států ESA včetně České republiky.
„Dnes začíná nová éra evropských řešení přepravy nákladů do vesmíru, kterou zahajuje Vega-C a doplní ji Ariane 6,“ uvedl šéf programu přepravy nákladů ESA Daniel Neuenschwander.
Podle výrobce má nová raketa silnější pohon, který jí umožňuje přepravovat zhruba o 50 procent větší náklad než předchozí raketa Vega. Nový motor AVUM+ navíc umožňuje přesnější navedení satelitů na oběžné dráze. Nová raketa proto může vynést do vesmíru také velké satelity, hlavně se ale bude specializovat na vynášení více malých satelitů naráz. Výrobce také slibuje výrazné snížení nákladů na přepravu do vesmíru.
Raketa odstartovala ve středu v 15:13 SELČ z vesmírného střediska Kourou a do vesmíru vynesla zhruba půltunový náklad. Jeho součástí byl větší satelit LARES-2 italské vesmírné agentury, který je součástí měření Lensova-Thirringova jevu, a šestice malých satelitů Cubesat pro vědecké účely z Itálie, Francie a Slovinska.
Nová raketa je vysoká 35 metrů, což je zhruba o pět metrů více než její předchůdkyně Vega. Do vesmíru může vynést náklad o hmotnosti až 2,2 tuny. Na vývoji vylepšené rakety spolupracovalo 13 členských států ESA. Česká firma Atos se podílela na přípravě testovacího zařízení navigačního systému rakety.
Pro další starty se počítá s nosičem a separačním zařízením (dispenserem) pro vícero družic, které vyvíjí brněnská firma SAB Aerospace ve spolupráci s klatovskou ATC Space. „Poprvé se integrace družic bude moci provádět v Evropě - v České republice,“ dodává web ESA.
Své území v Jižní Americe si Francie pro umístění kosmodromu vybrala kvůli blízkosti rovníku - díky rotaci Země takto rakety ušetří nemálo paliva. Nyní je Kourou ve službách ESA.
Pro větší náklady má ESA rakety Ariane; v současnosti ve verzi 5, jež na nízkou oběžnou dráhu vynese 21 tun (například do kosmu dostala Vesmírný dalekohled Jamese Webba). Příští rok má startovat Ariane 6, podobně silná, ale s polovičními náklady. Start Vegy stojí necelou miliardu korun, Ariane 5 přes čtyři miliardy.
Pro srovnání, zavedená raketa Falcon 9 americké firmy SpaceX vynese na nízkou oběžnou dráhu podobný náklad jako Ariane 5, pokud shoří; při návratu prvního stupně (pro opětovné použití) je nosnost jen 16 tun, zato se náklady srazí na 1,6 miliardy korun. Cena za kilogram užitečného nákladu je tak u falconu několikrát nižší než u obou evropských raket.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.