Úterý 23. dubna 2024
Svátek slaví Vojtěch, zítra Jiří
Zataženo, déšť 7°C

Magnet místo kol: Nový čínský rychlovlak pofrčí přes 600 km/h, nemá ale kde jezdit

Autor: ČTK, mav - 
20. července 2021
17:25

Čína představila nový vlak s technologií magnetické levitace, který vyvine maximální rychlost přes 600 kilometrů v hodině. Podle státních médií je plně vyvinutý a vyrobený v Číně a je nejrychlejším dopravním prostředkem pro pozemní přepravu na světě.

Maglev, jak se vlakům na principu magnetické levitace zkráceně říká, využívá elektromagnetické síly. Nadnáší se tak těsně nad tratí, ale kolejnic se nedotýká, takže vlaky nebrzdí a nezahřívá tření. A také nedělají hluk

Čína využívá tuto technologii v omezeném měřítku téměř 20 let. Šanghaj má pro maglev krátkou trať z jednoho místního letiště do města. V zemi ale zatím nejsou žádné tratě pro maglev mezi městy nebo provinciemi, na kterých by se dala dobře využít vyšší rychlost. Některá města, jako je Šanghaj a Čcheng-tu, ale začala provádět průzkum pro výstavbu takové tratě.

Nový vlak o pěti vagonech zatím jezdil jen po zkušební trati v továrně. Vagonů v praxi může mít až deset, každý pro sto pasažérů.

Rychlejší než letadlo?

Při rychlosti 600 kilometrů v hodině by cesta vlakem z Pekingu do Šanghaje trvala jen 2,5 hodiny, uvedla agentura Reuters. Pro srovnání - v současnosti tato cesta letadlem trvá 2:20 (vleklé kontroly na letištích nepočítaje) a rychlovlakem 5,5 hodiny.

Řada zemí, od Japonska až po Německo, se také snaží vytvořit pro vlaky na principu magnetické levitace síť. Překážkou rychlého rozvoje jsou však stále vysoké náklady a to, že tyto tratě nejsou kompatibilní se současnou kolejovou infrastrukturou.

Dosavadní rychlostní rekord maglevu patří Japoncům, roku 2015 jejich souprava sedmi vagonů uháněla 603 km/h. Čínský stroj má podle serveru CGTN brzy předvést 620 km/h.

Magnetickou levitaci využívá i koncept Hyperloop, který propaguje technologický miliardář Elon Musk (Tesla, SpaceX…) a rozvíjí například jeho přítel-konkurent Richard Branson. Místo vlaků jde o jednotlivé vozy, které ovšem jezdí v tunelech či potrubí s velmi nízkým tlakem vzduchu. Tím se eliminuje i odpor vzduchu.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi