Adidas si k 70. výročí dopřál sídlo za devět miliard. Lidé tu nemají své místo
Neshody dvojice německých bratrů stály u zrodu výrobce sportovního oblečení a obuvi Adidas, od jehož vzniku v roce 1949 uplyne v neděli 70 let. Firma se během nich rozrostla z původních zhruba 50 zaměstnanců na více než tisícinásobek a stala se dvojkou v oboru za americkou společností Nike. Ke kulatému výročí si Adidas nadělil mimo jiné novou firemní centrálu v bavorském Herzogenaurachu nedaleko Norimberka.
Bratři Adolf a Rudolf Dassler spolu už od roku 1924 provozovali firmu nazvanou Gebrüder Dassler Schuhfabrik (Továrna na obuv bratří Dasslerů), která se soustředila na výrobu sportovní obuvi pro fotbalisty a atlety. Po druhé světové válce, během níž se ve fabrice těchto členů nacistické strany vyráběly i za využití nuceně nasazených zbraně, se ale jejich cesty rozešly.
Stále větší rozepře vedly k tomu, že si každý založil svou vlastní firmu na výrobu sportovní obuvi. Společnost Adidas, jejíž jméno Adolf Dassler ještě na poslední chvíli změnil z původně zamýšleného Addas, byla registrována 18. srpna 1949. Pro práci v ní se rozhodlo 47 zaměstnanců původní firmy, 13 odešlo už předtím do společnosti Puma, kterou o rok dříve založil Adolfův bratr Rudolf.
Od té doby se Adidas, jehož název je složeninou přezdívky Adi a prvních tří písmen příjmení Dassler, změnil téměř k nepoznání. Od druhé poloviny 60. let firma vyrábí i sportovní oblečení a přes vážné problémy na přelomu 80. a 90. let dlouhodobě roste. Jen v centrále v Herzogenaurachu s 23 000 obyvatel zaměstnává kolem 5600 lidí ze 140 zemí, na celém světě na 57 000. Její tržby loni dosáhly 21,9 miliardy eur (567 miliard korun), čistý zisk pak 1,7 miliardy eur (44 miliard korun). Tržní kapitalizace firmy se pohybuje kolem 52,5 miliardy eur a Adidas podle tohoto měřítka patří mezi desítku největších německých firem.
V mezinárodním srovnání ale firma známá například výrobou míčů pro mistrovství světa ve fotbale nebo sponzorstvím řady národních týmů až tak nevyniká. Podle letošního žebříčku magazínu Forbes, který vychází z obratu, zisku, aktiv a tržní hodnoty firem, patří Adidasu až 430. příčka. Jeho největší konkurent v oboru sportovní obuvi a oblečení - americká společnost Nike - skončil o 150 pozic výše.
Budova připomíná fotbalový stadion
I tak má ale tradiční firma, která loni vyrobila přes 400 milionů párů bot, co slavit, což dala najevo i tím, že si ke kulatým narozeninám za 350 milionů eur (devět miliard korun) nadělila novou centrálu připomínající fotbalový stadion. Na jejím slavnostním otevření minulý týden nechyběli třeba německý mistr světa ve fotbale Philipp Lahm nebo biatlonová olympijská vítězka Laura Dahlmeierová.
Moderně pojatou budovou nazvanou Arena chce dát Adidas najevo, že jde s dobou. Odlehčená stavba stojící na 67 sloupech tak třeba na 52 000 metrech čtverečních nabízí odpočinkové místnosti, ale žádná stálá pracovní místa pro více než 2000 zaměstnanců, které pojme.
Na moderní trendy se Adidas chce orientovat i ve své výrobě. Loni vyrobil pět milionů bot za použití materiálu, který je vytvořen z recyklovaných plastových lahví a dalších plastových odpadů, a do roku 2021 chce představit botu, která bude ze 100 procent z recyklovaného materiálu. K její výrobě se mají používat mimo jiné staré boty Adidas.
Mnohem více bot než dnes, kdy je velká část produkce v Číně a dalších asijských zemích, by se v budoucnu mělo vyrábět v Evropě a ve Spojených státech, tedy blíže koncovým zákazníkům, kteří budou mít možnost si vytvořit obuv podle svých osobních preferencí. Část z nich budou vyrábět robotické továrny i za použití metod, jako je trojrozměrný tisk, které už nyní firma v menší míře využívá. Výrazně snižovat chce společnost v příštích letech emise CO2, a to jak ty vlastní, tak ty svých dodavatelů.