Unikátní objev v Číně: Opeřený dinosaurus s netopýřími křídly!

Autor: csk -
11. května 2019

Praktický nemine měsíc, aby vědci z čínské provincie Liao-ning neohlásili další objev nějakého zajímavého dinosaura nebo pravěkého tvora. Malý Ambopteryx, kterého teď popsali, vypadal jako podivný kříženec ptáka s netopýrem.

Malý dinosaurus dostal jméno Ambopteryx (v překladu „obě křídla“) a oproti svým příbuzným z řad raptorů a ptáků se už na první pohled lišil. Místo obvyklých pernatých křídel se všežravec mohl pochlubit blanitými kožovitými křídly, jaká dnes můžeme vidět u netopýrů. Podle vědců jde o důkaz toho, že dinosauři v době vzniku ptáků experimentovali s různými druhý okřídlení.

Na místo ptáků a dalších opeřených dinosaurů, kterým z dlouhých rukou rostou pera, měl Ambopteryx podobně jako netopýr mezi prsty a kostmi ruky natažené kožnaté blány. Odborníci si nejsou jistí, jestli dinosaurus jen plachtil nebo byl schopen i aktivního letu. Pravděpodobně šplhal ve stromech - jako malá, podivně vypadající dinosauří veverka,“ uvedla pro National Geographic paleontoložka Ťing-maj O’Connorová. Lehce stavěný tvor měřil na délku pouhých 32 centimetrů a vážil jen asi 300 gramů. Obýval severní Čínu v období jury před 163 miliony let.

Sledujte pořady Blesk Zpráv

Epicentrum S prezidentem v Lánech Ptám se, pane premiére

Redakce Blesk Zpráv pro vás každý týden od pondělí do čtvrtka připravuje pořad Epicentrum s rozhovory na aktuální témata. Kromě toho vám pravidelně přinášíme názory prezidenta Miloše Zeman v pořadu S prezidentem v Lánech a zpovídáme i premiéra Andreje Babiše.

Johnny English ( 11. května 2019 21:36 )

Na vidličku už by to bylo, jak asi mohl chutnat takový prevítek.

Další videa