Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

„Nejdivnější reklamní kampaň.“ Albánie v lákadle pro turisty zmiňuje obchod s lidmi

Autor: Mii - 
19. března 2019
19:45

Mimořádně zvláštní přístup ke svému marketingu zvolil balkánský stát Albánie. Před několika dny spustil novou kampaň, pomocí které se snaží přilákat do země turisty. Odkazuje při tom na americký film Taken, ve kterém albánský gang obchoduje s dětmi. Kampaň se setkala se silnou kritikou.

„Be taken by Albania“ – tak zní nový marketingový slogan, kterým se chce propagovat Albánie v zahraničí. Slovo taken u mnoha lidí evokuje americký film z roku 2008 s Liamem Neesonem v hlavní roli (v Česku uvedeno jako 96 hodin, původní název Taken), občané se proto začali ptát, zda je reference náhodná nebo není.

Postupně se ukázalo, že není. Albánie se chce s filmem zcela jasně spojovat. Akorát není jasné proč, protože Taken zemi ukazuje ve velmi negativním světle – místní gang unese hlavnímu hrdinovi dceru a chce ji prodat na černém trhu do sexuálního otroctví. Albánie se kampaní mimoděk vykresluje jako země, kde stále bují obchod s lidmi.

Země si ovšem myslí, že nová série reklam tuto představu změní. Dokonce na své webové stránce láká herce Liama Neesova, ať ji přijede navštívit. „V populární kultuře je Albánie vyobrazená jako ráj pro kriminálníky, zločince a gangstery. Je nám jasné, že tato představa zadělává na skvělé filmy jako je Taken, ale vůbec není pravdivá!“ stojí na jenom z materiálů kampaně.

Zvláštní slogany nejsou ojedinělé

Reakce na sociálních sítích jsou smíšené, převážně kritické. Mnoho lidí nechápe, proč je třeba v kampani zmiňovat zločinné gangy místo pěkné přírody a památek, které se v Albánii nachází. Nepochopeno bylo také oslovení herce Liama Neesona, který poslední týdny zažívá jedno z nejtěžších období své kariéry – přiznal, že chtěl v minulosti zabít muže tmavé pleti.

Albánie nicméně není první zemí, jejíž reklamní kampaň vzbudila kontroverze. Připomínán je často americký stát Nebraska, který loni vyrukoval se sloganem „Nebraska. Upřímně, není pro každého“. Emoce vzbudila také kampaň Austrálie z roku 2006, která byla postavena na hlášce „Tak kde sakra jste?“.

Zobrazit celou diskusi