Pátek 26. dubna 2024
Svátek slaví Oto, zítra Jaroslav
Polojasno 14°C

Dieslům v Berlíně zvoní hrana. Omezení pro auta na naftu začne na klíčových tepnách

Autor: ČTK, Darina Jíchová - 
9. října 2018
18:45

Už brzy začnou v Berlíně platit zákazy jízdy starších dieselových aut. Nebudou ale plošné, mají se týkat vybraných ulic. V německé metropoli o tom rozhodl podle televize NTV zdejší správní soud. Berlín se tak zařadí na rostoucí seznam měst, kde řidiči musí počítat s dopravními omezeními, které mají vést ke snížení emisí oxidu dusičitého (NO2).

Správní soud o rozhodnutí informoval na svém webu a zároveň konstatoval, že Berlín musí do 31. března 2019 upravit své plány pro dodržování čistoty ovzduší tak, aby obsahovaly opatření nezbytná pro dodržení maximální hranice emisí NO2. „K tomu patří zákaz jízdy pro dieselová auta nejméně na 11 úsecích,“ určil soud.

Aktivisté se dožadovali zákazu pro celé město

Zákaz jízdy, který se bude týkat osobních i nákladních aut, má začít platit dva až tři měsíce po jeho zakotvení v plánu pro dodržování čistoty ovzduší. V německé metropoli se bude týkat mimo jiné klíčových tepen jako je Leipziger Strasse, Reinhardtstrasse nebo Friedrichstrasse. Na řadě dalších ulic musí Berlín možnost zákazu jízdy alespoň prověřit.

Správní soud se zabýval žalobou organizace na ochranu životního prostředí Deutsche Umwelthilfe, která podobně postupuje i v jiných městech. Její zástupci původně chtěli zákaz vjezdu starších naftových vozů do celé vnitřní části Berlína, nakonec ale z tohoto požadavku ustoupili.

Předsedající soudce Ulrich Marticke totiž už během projednávání konstatoval, že zákaz vjezdu dieselů, které splňují ekologickou normu Euro 0 až Euro 5, do vnitřní části města nemá šanci na úspěch, protože v řadě zdejších míst jsou ekologické limity dodržovány.

Zákaz platí i v jiných německých městech

Částečný zákaz jízdy starších dieselů už platí v Hamburku a nevyhne se mu ani Stuttgart nebo Frankfurt nad Mohanem. Počítat s ním musí i další města, která nedodržují limity platící již od roku 2010.

Berlínská radnice se na možné zákazy jízdy dopředu připravovala a sama zvažovala, že je ve zhruba 20 úsecích od září příštího roku zavede. Takové opatření, které mělo obsahovat i určité výjimky, se mělo dotknout zhruba 218 tisíc berlínských majitelů aut.

Ochránci životního prostředí nejsou spokojení

I kvůli přibývajícím zákazům jízdy a rostoucímu tlaku veřejnosti se v poslední době snaží situaci řešit politici. Minulý týden se dohodli na tom, že část majitelů starších dieselových aut bude mít nárok na montáž novějších katalyzátorů, což by jim mělo umožnit auta nadále všude používat. Podle Deutsche Umwelthilfe je ale dohoda politiků zcela nedostatečná, mimo jiné proto, že se týká jen velmi malého počtu měst. Třeba s Berlínem vůbec nepočítala.

Podle Spolkového úřadu pro životní prostředí zemře v Německu ročně asi 6000 lidí předčasně na nemoci srdce a krevního oběhu vyvolané emisemi NO2. Už v malých koncentracích může oxid dusičitý dlouhodobě vést k vážným následkům.

Zobrazit celou diskusi