„Lidé krváceli z uší a křičeli.“ Svědci líčí děs a paniku na letu do Chorvatska

Autor: simao - 
16. 7. 2018
13:10

Mysleli si, že je po nich. Dramatické chvíle na palubě letadla společnosti Ryanair, které mířilo do chorvatského Zadaru, zažili cestující, z nichž tři desítky skončily v nemocnici. Tekla jim krev z uší, popsali další lidé z letadla, kterým cestovaly i rodiny s dětmi včetně kojence. Problémy nastaly kvůli prudké ztrátě tlaku v kabině, kterou se stejně rychle začala šířit panika.

V letadle poklesl tlak v kabině a vypadly kyslíkové masky, lidi zachvátila panika. Spoj mířící z irského Dublinu do Chorvatska musel v pátek přistát nouzově na německém letišti Frankfurt-Hahn. Svědectví z paluby nyní přináší řada lidí. „Letěli jsme a najednou se spustily kyslíkové masky. 15 minut jsme strávili v temnotě a nejistotě, lidé křičeli,“ řekla cestující Sarah McGarryová The Irish Times. 

Prudký pokles letadla: Cestující se báli pádu

Stejně jako řada dalších cestovala i ona do Chorvatska na dovolenou. „Bylo to opravdu děsivé, byly to tři až čtyři minuty, i když se to zdálo jako hodina, kdy letadlo rychle klesalo a já myslel, že je po nás,“ přidal se další z cestujících.

Čím konkrétně byly problémy na tomto letu způsobeny, to stále není jasné. Aerolinky však uvedly, že prudké klesání způsobil pokles tlaku v letadle a následný řízený sestup na nižší letovou hladinu před nouzovým přistáním.

Lidem tekla z uší krev

Lidé si po něm stěžovali na bolesti hlavy či uší. Na tři desítky z nich byly přepraveny do nemocnice. Jednou z nich byla i Conor Brennanová (21), kterou prohlédli v Německu, ale lékařskou pomoc musela podstoupit i poté, co konečně doputovala náhradním letem do Zadaru. 

„Spadly kyslíkové masky a asi o 20 vteřin později nám pilot oznámil, že se chystá provést řízený sestup. Pak jsme sestoupili opravdu velmi rychle. Cítila jsem, jako by mi explodovaly uši,“ popsala irskému webu.

Stížnosti cestujících: Hanebná péče

To Sarah McGarryová možnost převozu do německé nemocnice nevyužila. I když i jí bušily ušní bubínky, obávala se, že nestihne náhradní let, který společnost naplánovala na sobotní ráno na 9:30. „Bylo mi řečeno, že musím cestovat zhruba 70 kilometrů, aby mě prohlédli v jiné nemocnici, protože nebyli k dispozici další lékaři,“ postěžovala si.

A tak prý strávila raději 11 hodin v letištní hale v Německu, aby počkala na pokračování své dovolenkové cesty. Její přítel Kieran Blunt si následně stěžoval na to, že i když od společnosti dostali poukázky v hodnotě 10 eur (zhruba 260 korun) na občerstvení, zacházení Ryanairu s cestujícími bylo jinak bez větší snahy, ba přímo „hanebné“. Vadí mu také, že se prý od kapitána a posádky nedočkali žádného uklidnění.  

Společnost: Normální nouzové přistání a omluva

„Nejhorší zážitek v mém životě. Jste ve vzduchu a o chvilku později padáte z oblohy, vaše uši hoří, chybí vám vzduch a v puse cítíte železo,“ přiblížila na Twitteru Španělka Minerva Galvanová. Postěžovala si však i na to, že o cestující nebylo po nouzovém přistání Ryanairem řádně postaráno - neměli dostatek informací, jídla, ani místo k přespání. „Opravdu, Ryanaire? Skoro jsme zemřeli a vy nám nabídnete vodu, žádné místo k přespání a žádné jídlo?“ napsala na sociální síti. 

Další cestující poukazovali, že stejným podmínkám - dlouhému a nepohodlnému čekání v letištní hale - byly vystaveny právě i děti.  

Společnost Ryanair reagovala na stížnosti prohlášením, že při nouzovém přistání kvůli poklesu tlaku v letadle šlo o standardní postup posádky i pilota, který letadlo vedl při řízeném sestupu.

„Letadlo přistálo normálně a cestující vystoupili, malé množství z nich následně čekala lékařská pomoc jako preventivní opatření. Zákazníkům byla poskytnuta poukázka na občerstvení a bylo povoleno i hotelové ubytování, avšak byl nedostatek ubytovacích kapacit,“ podotkl Ryanair, který se omluvil za případné komplikace.

Doporučujeme
latecia ( 17. července 2018 02:19 )

Ale houby. Drazsi spolecnosti nabizi vyssi konfort v podobe vetsiho prostoru kolem sebe, sedacky, tv s filmama, v nizkonakladovkach jsou lidi jak sardinky. Piloti asi litaj za min penez a vic, takze vetsi prepracovanost, unava a zkusenosti moc mit nebudou. Ja letela prvne s Ryanairem pred par dny, a pristani me malem vyhodilo ze sedacky na strechu, pri zpatecni ceste tlaky nahoru dolu mezi mrakama, dost neprijemny.

akublender ( 16. července 2018 20:59 )

Při dekompresi normální postup, nicméně vše ostatní je špatně, ale pokud je někdo natolik vypatlaný, že letí s Ryanair, tak si nic jiného nezaslouží.

strfnadice ( 16. července 2018 20:30 )

S Ryanair, ANI NÁHODOU,VEŠKERÉ SLUŽBY,JAKO JSOU PŘÍR.ZAVAZADLA,KUFRY,REZERVACE SEDADEL A KDO VÍ CO JEŠTĚ SI NECHAJÍ KRUTĚ ZAPLATIT ALE SLUŽBY TO BY JEDEN BLIL,LETĚLA JSEM S NIMI MINULÝ TÝDEN ITÁLII no HNUS,podávala jsem stížnost ale marně,jejich maily uvedené jsou k nepoužití vše které mají uvedené se mail vrátí jako nedoručitelný,přirovnalabych to k vlakovému podřadnému nádraží,vládne tam chaos.....

vihor ( 16. července 2018 20:16 )

Rozdíly mezi klasickou aerolinkou, low cost a super low cost jsou i v bezpečnosti. To je jako kdybyste tvrdil, že městské vozítko je stejně bezpečné jako luxusní limuzína, protože přece obě prošly stejnými homologačními normami. Ty bezpečnostní normy jsou ale pouze nutné minimum. Podstatou super low costu typu Ryanair je právě dodržet jen to nejnutnější minimum, a to se týká jak zacházení s posádkou tak s letadlem. Piloti nejsou zaměstnanci, ale pouze kontraktoři, takže pokud neletí, nedostanou zaplaceno. Takže logicky poletí i s nějakou nemocí, zatímco pilot klasické aerolinky se hodí marod. Palubní personál vykonává i funkce, které u klasické aerolinky dělá pozemní personál, třeba úklid letadla, takže je unavenější, ale pořád v normě Šetří se na jinak bežných věcech, třeba u Ryanairu používají vysunovací schody Boeingu 737 místo letištních přistavovaných schodů, aby za ně nemuseli platit, ale nejsou samozřejmě tak robustní, takže je větší riziko uklouznutí. Pokud se objeví nějaká anomálie na letadle, ale je v provozní normě, tak u super low cost se letí, protože není čas a oprava by byla dražší než v domovském smluvním servisu při pravidelné prohlídce, zatímco u klasické aerolinky mají čas a prostředky provést preventivní výměnu. Je toho spousta. Například i letadla mají různou kvalitu podle toho, kde se vyrobila. Třeba Boeing 787 v prvních sériích byl lepší z Everettu než z nové továrny v Charlestonu, kde byl nezkušený personál.

kapsa72 ( 16. července 2018 18:44 )

 Tak s tim krvacenim z usi bych neprehanel. A ten prudky pad do nizsi letove vysky byl prave pro to,aby se v kabine zvysil tlak v kabine natolik aby se dalo dychat.Normalni reakce pilotu pri dekompresi...

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa