„Lidé krváceli z uší a křičeli.“ Svědci líčí děs a paniku na letu do Chorvatska
Mysleli si, že je po nich. Dramatické chvíle na palubě letadla společnosti Ryanair, které mířilo do chorvatského Zadaru, zažili cestující, z nichž tři desítky skončily v nemocnici. Tekla jim krev z uší, popsali další lidé z letadla, kterým cestovaly i rodiny s dětmi včetně kojence. Problémy nastaly kvůli prudké ztrátě tlaku v kabině, kterou se stejně rychle začala šířit panika.
V letadle poklesl tlak v kabině a vypadly kyslíkové masky, lidi zachvátila panika. Spoj mířící z irského Dublinu do Chorvatska musel v pátek přistát nouzově na německém letišti Frankfurt-Hahn. Svědectví z paluby nyní přináší řada lidí. „Letěli jsme a najednou se spustily kyslíkové masky. 15 minut jsme strávili v temnotě a nejistotě, lidé křičeli,“ řekla cestující Sarah McGarryová The Irish Times.
Prudký pokles letadla: Cestující se báli pádu
Stejně jako řada dalších cestovala i ona do Chorvatska na dovolenou. „Bylo to opravdu děsivé, byly to tři až čtyři minuty, i když se to zdálo jako hodina, kdy letadlo rychle klesalo a já myslel, že je po nás,“ přidal se další z cestujících.
Čím konkrétně byly problémy na tomto letu způsobeny, to stále není jasné. Aerolinky však uvedly, že prudké klesání způsobil pokles tlaku v letadle a následný řízený sestup na nižší letovou hladinu před nouzovým přistáním.
Lidem tekla z uší krev
Lidé si po něm stěžovali na bolesti hlavy či uší. Na tři desítky z nich byly přepraveny do nemocnice. Jednou z nich byla i Conor Brennanová (21), kterou prohlédli v Německu, ale lékařskou pomoc musela podstoupit i poté, co konečně doputovala náhradním letem do Zadaru.
„Spadly kyslíkové masky a asi o 20 vteřin později nám pilot oznámil, že se chystá provést řízený sestup. Pak jsme sestoupili opravdu velmi rychle. Cítila jsem, jako by mi explodovaly uši,“ popsala irskému webu.
Stížnosti cestujících: Hanebná péče
To Sarah McGarryová možnost převozu do německé nemocnice nevyužila. I když i jí bušily ušní bubínky, obávala se, že nestihne náhradní let, který společnost naplánovala na sobotní ráno na 9:30. „Bylo mi řečeno, že musím cestovat zhruba 70 kilometrů, aby mě prohlédli v jiné nemocnici, protože nebyli k dispozici další lékaři,“ postěžovala si.
A tak prý strávila raději 11 hodin v letištní hale v Německu, aby počkala na pokračování své dovolenkové cesty. Její přítel Kieran Blunt si následně stěžoval na to, že i když od společnosti dostali poukázky v hodnotě 10 eur (zhruba 260 korun) na občerstvení, zacházení Ryanairu s cestujícími bylo jinak bez větší snahy, ba přímo „hanebné“. Vadí mu také, že se prý od kapitána a posádky nedočkali žádného uklidnění.
Společnost: Normální nouzové přistání a omluva
„Nejhorší zážitek v mém životě. Jste ve vzduchu a o chvilku později padáte z oblohy, vaše uši hoří, chybí vám vzduch a v puse cítíte železo,“ přiblížila na Twitteru Španělka Minerva Galvanová. Postěžovala si však i na to, že o cestující nebylo po nouzovém přistání Ryanairem řádně postaráno - neměli dostatek informací, jídla, ani místo k přespání. „Opravdu, Ryanaire? Skoro jsme zemřeli a vy nám nabídnete vodu, žádné místo k přespání a žádné jídlo?“ napsala na sociální síti.
Další cestující poukazovali, že stejným podmínkám - dlouhému a nepohodlnému čekání v letištní hale - byly vystaveny právě i děti.
Amazing video from Mr. Kevin Burke. You can see how terrified we were. No-one speaking, no-one moving. Silence and just silence.#Ryanair #nightmare pic.twitter.com/YFYRiORy2s
— Minerva Galvan (@Maingd) 14. července 2018
Společnost Ryanair reagovala na stížnosti prohlášením, že při nouzovém přistání kvůli poklesu tlaku v letadle šlo o standardní postup posádky i pilota, který letadlo vedl při řízeném sestupu.
„Letadlo přistálo normálně a cestující vystoupili, malé množství z nich následně čekala lékařská pomoc jako preventivní opatření. Zákazníkům byla poskytnuta poukázka na občerstvení a bylo povoleno i hotelové ubytování, avšak byl nedostatek ubytovacích kapacit,“ podotkl Ryanair, který se omluvil za případné komplikace.
A picture from one of the passengers of the flight FR7312, from Dublin to Zadar. She cannot fly due her injuries. We are still in the Frankfurt-Hahn. No information, no alternatives, no place to rest.#Ryanair#nightmare@Ryanair pic.twitter.com/zcdNGHS1VF
— Minerva Galvan (@Maingd) 14. července 2018













Šetří se na jinak bežných věcech, třeba u Ryanairu používají vysunovací schody Boeingu 737 místo letištních přistavovaných schodů, aby za ně nemuseli platit, ale nejsou samozřejmě tak robustní, takže je větší riziko uklouznutí. Pokud se objeví nějaká anomálie na letadle, ale je v provozní normě, tak u super low cost se letí, protože není čas a oprava by byla dražší než v domovském smluvním servisu při pravidelné prohlídce, zatímco u klasické aerolinky mají čas a prostředky provést preventivní výměnu. Je toho spousta. Například i letadla mají různou kvalitu podle toho, kde se vyrobila. Třeba Boeing 787 v prvních sériích byl lepší z Everettu než z nové továrny v Charlestonu, kde byl nezkušený personál.
Při dekompresi normální postup, nicméně vše ostatní je špatně, ale pokud je někdo natolik vypatlaný, že letí s Ryanair, tak si nic jiného nezaslouží.