„Ke Dni matek kupte ženám žehličky a vysavače.“ Lidl vytočil Němce sexistickou kampaní
Druhou květnovou neděli se po celé Evropě tradičně slaví Den matek. Jako u většiny svátků, při kterých se kupují dárky, toho využívají obchodní řetězce a přicházejí se speciálními nabídkami. Reklamní kampaň připravil i Lidl v Německu. Okamžitě ji ale zase stáhl, jelikož místní ženy si stěžovaly, že je sexistická – pro matky doporučovala stereotypní věci jako žehličky, šicí stroje, vysavače nebo kuchařky.
„Je čas poděkovat a udělat radost.“ Takovým heslem lákal Lidl návštěvníky po celém Německu a Rakousku ke koupi dárku ke Dni matek. Mezi dárky ale nebyly květiny nebo něco sladkého, nýbrž zlevněné šicí stroje, vysavače, kuchařky nebo žehličky.
Zum Muttertag ist es Zeit, danke zu sagen, findet @lidl. Mit Bügeleisen, Saugroboter und Nähmaschine. Ähm, nee.#dankefürnichts pic.twitter.com/ef4kRQWT4q
— Pinkstinks.de (@pinkstinksde) May 3, 2018
Kampaň okamžitě vyvolala pozdvižení zákazníků po celé zemi, kteří ji označili za sexistickou a starodávnou. Asociování matek jako žen v domácnosti, které nedělají nic jiného, než uklízí a vaří, odsoudila i většina německých médií.
„Toto se opravdu děje. Jak z roku 1950,“ komentuje reklamu jeden z uživatelů na Twitteru. „Drahá matko. Vezmi žehličku/vysavač jako projev mé lásky,“ píše ironicky další. Na internetu je přítomné také podivování, že podobná reklama byla stvořena právě v dnešní době. „Jak mohlo něco takového vzniknout v roce 2018?“ zní nejčastější otázka.
Konkurent si rýpl
Lidl okamžitě zareagoval a kampaň změnil. Nyní matkám doporučuje koupit šperky, šátky a kabelky. „Občas v rámci naší týdenní obměny zboží, stejně jako další prodejci, zařadíme sezónní produkty,“ vysvětloval tamní mluvčí řetězce.
„Nabízíme speciální produkty nebo produkty se sníženou cenou. Tyto nabídky jsou mezi zákazníky oblíbené. Mrzí nás, že současná kampaň některé lidi znepokojuje. Zpětné vazby si vážíme,“ pokračoval.
Byť pozdvižení rychle utichlo, situace stihl využít konkurenční diskontní řetězec Aldi. „Pokud si také myslíte, že šicí stroje a žehličky by měly na Den matek zůstat v Lidlu, pak přijďte a pořiďte něco pořádného,“ uvedl na své facebookové stránce. Na Den matek připravil květiny, čokoládu a kosmetické potřeby.
Když je někdo krááva a neocení robotický vysavač, tak ať si s tím femninismem třebqa posvítí, potravu předžvykuje a chodí máchat prádlo do rybníka.