„Bílá je čistota.“ Kampaň Nivey rozpoutala vášně, rasisté ji opěvují

Autor: Mii - 
6. dubna 2017
19:54

Rasistická a nesmírně urážlivá. Tak se lidé vyjadřují ke kampani německého výrobce kosmetických produktů Nivea, který se na Blízkém východě snažil zpropagovat deodorant. Zveřejnil tam reklamu se sloganem „bílá je čistota“, kterou okamžitě začali oslavovat pravicoví extrémisté. Jiní lidé ji zase začali osočovat z rasismu. Samotná značka se brání, že reklama rasový podtext nemá.

V reklamě je vyobrazena žena s tmavými vlasy, která je oblečena v bílé halence a sedí zády v prosvětlené místnosti. Vše je doplněno o inkriminovaný slogan „white is purity“ (bílá je čistota). Nivea chtěla touto formou propagovat deodorant řady Invisible Black & White, který měl být podle značky tak účinný, že člověk po jeho použití nemá na oblečení žádné skvrny a tudíž zůstane „bělostně čistý“.

Reklama ale vyvolala bouřlivé reakce. „No tak Niveo. Tohle je tak šíleně rasistické, že ani nevím, kde začít. Příště radši referujte k oblečení nebo produktům, ne barvám,“ napsal uživatel Scott Bellows na Twitter. „Co to sakra je? Bílá je čistota? Hrůza, styďte se. A vyhoďte kohokoli, kdo vám dělá marketing,“ reagovala uživatelka Maria. Podobných příspěvků se nachází na sociálních sítích stovky.

Objevily se ale i skupiny lidí, které reklama potěšila – pravicoví extrémisté. Na kontroverzním internetovém fóru 4Chan krok výrobce Nivea oslavovali jako správné rozhodnutí, a začali šířit vlastní verzi reklamy doplněnou o antisemitské symboly.

Omluva nestačila

Společnost Nivea obvinění z rasismu popírá. I když reklamu jen tři dny po jejím uvedení smazala, tvrdí, že nedorozumění vzniklo omylem. „Moc se omlouváme všem lidem, které naše reklama pobouřila. Diverzita a rovnost je naší klíčovou hodnotou,“ uvedl zástupce společnosti v prohlášení. Dodal také, že Nivea má na Blízkém východě širší kampaň, ve které se věnuje i černé barvě.

Přesto lidem omluva nestačila. „Jak jste tohle mohli zveřejnit na Blízkém východě? Jak? Vždyť je tam šílený problém s barvou pleti,“ napsala pod vyjádření Nivey Iráčanka Laila Parmoonová.

Uživatelé také připomněli kampaň z roku 2011, za kterou byla značka kritizována podobným způsobem. V tehdejší reklamně vystupoval společensky oblečený Afroameričan, jenž v ruce třímal rozcuchanou hlavu figuríny. Vše bylo doplněno o slova: „Zkuste se znovu civilizovat.“

Židovské triko i umytý Afroameričan

Nivea však není jediným výrobcem, který je za své reklamy kritizován. V roce 2014 musel módní řetězec Zara přestat prodávat dětské triko s proužky a žlutou hvězdou, protože připomínalo uniformy v koncentračních táborech.

Loni se pak ocitl pod palbou kritiky čínský výrobce čisticích prostředků Qiobi kvůli reklamně, ve které asijská žena vloží do pračky Afroameričana. Ten z ní vyleze jako Asiat. Na stejném principu byl založen i loňský předvolební klip českých stran TOP 09 a Žít Brno, ve kterém zastupitelé „vyperou“ teplického radního Dominika Feriho, jenž je tmavé pleti. I tato reklama byla obviňována z možné propagace rasismu.

„Rasistická“ reklama TOP 09 a hnutí Žít Brno:

Video „Vadí vám špína v politice?“ Žalobci zkoumali rasismus v klipu s Ferim. - TOP 09

Další videa
Články odjinud