Středa 24. dubna 2024
Zataženo, déšť 7°C
Nejčtenější
na Blesk.cz

Vznikne „orgánová banka“? Vědci zjistili, jak je uchovat pro transplantaci

Vědci doufají, že díky objevu bude možné v blízké budounosti vytvořit banku zmražených orgánů k transplantaci. (Ilustrační foto)  (Autor: Profimedia.cz)
Autor: nka -
2. března 2017

Naději pro pacienty, kteří čekají na vhodný orgán k transplantaci, přináší nový objev amerických vědců. Ti dokázali poprvé rozmrazit dříve zmražené tkáně, aniž by je přitom poškodili. Vědci doufají, že nová technika v budoucnu umožní vytvoření bank s nabídkou orgánů pro transplantace.

„Poprvé se nám podařilo ukázat, jak rychle a bez poškození rozmrazit velké vzorky tkání tím, že během chvíle zvýšíme teplotu o stovky stupňů,“ řekl podle ruské agentury RIA Novosti John Bischof z univerzity v americkém Minneapolis.

Při zmrazení v živých tkáních vznikají krystalky vody, které rozbíjejí buněčné membrány. Vědci již vyvinuli techniku, která umožní tkáň zmrazit bez tvorby krystalků. Až dosud ale nevěděli, jak ji zase rozmrazit tak, aby jednotlivé buňky nepoškodili.

Zmražená tkáň totiž roztává postupně a nerovnoměrně, v důsledku čehož část buněk popraská. Bischof a jeho tým přišli s řešením, které umožní tkáně rozmrazit prakticky okamžitě a rovnoměrně.

Využili k tomu vlastnosti mikroskopických částic oxidu železa, které je možné působením elektromagnetických vln ohřát na teplotu stovek stupňů Celsia. Tato technika se v současnosti využívá u ozařování nádorů, v nichž se nanočástice po přidání do organismu nahromadí a nádor se poté i s nimi „vypálí“.

Výzkumníci proto nanočástice přidali do vzorků srdečních chlopní a tepen z prasečího srdce, které pak zmrazili. Pomocí nové techniky pak dokázali zvýšit teplotu těchto tkání z minus 160 stupňů Celsia na pokojovou teplotu během minuty.

Při následné analýze zjistili, že 100 procent rozmrazených buněk vyvázlo bez poškození a jejich struktura se ničím nelišila od tkání, které zmrazeny nebyly.

Veškeré pokusy ale vědci prováděli na kouscích tkáně o hmotnosti do 50 miligramů. Proto nyní musejí technologii přizpůsobit pro tkáně o velkém objemu, aby se dala použít pro celé orgány.

Naše výsledky nám dávají naději, že budeme moci v budoucnu vytvářet celé banky zmražených orgánů, které bude možné použít k transplantaci,“ dodal Bischof.

Hlavním problémem, který omezuje možnosti transplantace, je nedostatek vhodných orgánů. Téměř všechny orgány lidského těla totiž po smrti člověka rychle odumírají. I při teplotách okolo nuly je možné je skladovat pouze v řádech hodin. Více než polovina možných transplantátů proto dnes končí v márnicích. Kdyby bylo možné orgány bez poškození uchovávat ve zmraženém stavu, znamenalo by to záchranu po tisíce lidí po celém světě.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.