Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Google opět na pranýři v Bruselu. Nezobrazoval prý reklamy svých konkurentů

Autor: ČTK, Mii - 
14. července 2016
13:15

Evropská komise ve čtvrtek rozšířila svůj spor s americkou společností Google kolem údajného zneužívání dominantního postavení na trhu. Oznámila to eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Margrethe Vestagerová. Komise doplnila seznam námitek, které firmě poslala už loni v dubnu kvůli zvýhodňování jejího vlastního produktu umožňujícího srovnávat nákupní nabídky. Dalším problémem je podle Komise to, že Google zneužíval svého postavení tím, že omezoval možnosti webových stránek zobrazovat reklamy jeho konkurentů.

Google má nyní možnost na názor Komise reagovat. „Jejich argumenty pečlivě posoudím, než rozhodnu, jak postupovat dál. Ale pokud naše vyšetřování dojde k závěru, že Google porušil naše antimonopolní pravidla, má Komise povinnost bránit evropské zákazníky a spravedlivou soutěž na evropském trhu,“ uvedla ve čtvrtek Vestagerová.

Tentokrát se Komise zaměřila na oblast, která pro Google znamená výrazné finanční příjmy, tedy na internetovou reklamu. Tu společnost neumísťuje pouze na své stránky, ale prostřednictvím platformy AdSense jako zprostředkovatel také na weby třetích stran nejrůznějšího zaměření, včetně například internetových médií.

Mnohé z nich mají na stránkách políčko pro vyhledávání. Kontextová reklama se objeví vždy, pokud uživatel na této stránce použije vyhledávání, Google i třetí strana získají provizi. Google je v Evropě dominantním poskytovatelem podobné služby, s podílem na trhu v posledním desetiletí okolo 80 procent.

Kontextová reklama v režii Googlu

Jenže podle Vestagerové firma od roku 2006 třetím stranám smluvně zakazovala využívat kontextovou reklamu od svých konkurentů, žádala přebírání minimálních počtů reklam, vyžadovala pro ně prominentní a nejvýnosnější umístění a další výhody. Kontextové reklamy konkurence se nesměly objevovat nad či v blízkosti těch, které poskytl Google. A třetí strany někdy musely žádat firmu o souhlas, jak reklamu konkurence umísťovat.

„Věříme, že tato omezení umožnila společnosti Google chránit svůj vysoký podíl na trhu kontextové reklamy. Poškodilo to soutěž a brzdilo vývoj a inovace na úkor zákazníků,“ prohlásila Vestagerová. „Čím více uživatelů vidí jím umístěné reklamy, tím více peněz Google vydělá,“ poznamenala.

Google už podle ní v důsledku prošetřování umožnil třetím stranám větší svobodu při zobrazování podobné reklamy. „Budeme to dál podrobně sledovat s tím, jaký to bude mít dopad na trhu,“ dodala eurokomisařka.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi