Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Čínští vědci ukázali opičího mutanta: Makaka se zelenými prsty a svítícíma očima stvořili pomocí kmenových buněk

Čínští vědci stvořili pomocí kmenových buněk opičího mutanta.
V Děčíně se podařilo chytit posledního makaka.  (Autor: Profimedia )
Autor: hpe -
18. listopadu 2023

Pracovníci z Čínské akademie věd oznámili světu přelomovou novinu. V jejich laboratoři se poprvé v historii lidstva narodil velmi nevšední tvor. Opičí mládě mělo fluorescenční zelené oči a svítící konečky prstů. Vědci tvrdí, že úspěšný porod opičky je zásadním přínosem ve výzkumu kmenových buněk, který by mohl zachránit mnoho životů.

Podle vědecké studie samec vznikl z buněk dvou odlišných embryí makaka jávského, které byly spojeny dohromady. Několik dní staré zárodky vědci zkombinovali do jednoho embrya a posléze s ním oplodnili samici makaka. Ke zvýraznění tkáně, která vznikla specificky z kmenových buněk, do embrya přidali zelený protein. Ten se pak ve vizáži mláděte propsal v podobě zelených očí a konečků prstů.

Celkově byla samice makaka oplodněna dvanáctkrát. K porodu došlo pouze v polovině případů. Ze šesti jedinců přežilo jen jedno mládě, které se narodilo se zelenými konečky prstů a s fluorescenčníma očima. Na světě však moc dlouho nepobylo a po deseti dnech zemřelo. Jedná se tak o světově první porod tvora, kterého vědci označují „chiméra“. Stvoření, které známe z řecké mytologie bychom dle badatelů mohli v reálném světe vídat čím dal častěji.

Deník New York Postu citoval vedoucího projektu Zhena Liu, podle kterého se jedná o revoluční pokrok ve studii kmenových buněk. „Tento výzkum by nám mohl pomoci vytvořit přesnější modely opic pro zkoumání neurologických onemocnění, či jiných biomedicínských studí.

Vědci z Čínské akademie věd budou dle dostupných informací ve studii pokračovat. Pomocí stejné metody by se údajně mohly namnožit zvířecí druhy, které jsou na pokraji vyhynutí.

Video  V Děčíně se podařilo chytit posledního makaka.  - ZOO Děčín

Celebrity-chachacha ( 18. listopadu 2023 14:11 )

Planeta opic se jednou stane skutečností.

bullshit ( 18. listopadu 2023 12:43 )