Nerudová se navezla do Turka: V Bruselu fakt nejíme humry! Ukázala jídelnu europoslanců i ceny
Danuše Nerudová (STAN) se v Bruselu vydala do kantýny europoslanců a natočila video, na kterém vzkazuje, že tam fakt nejí humry. Pokračuje při tom její pošťuchování s Filipem Turkem (za Motoristy). Nerudová ukázala, kam si s tácem chodí pro oběd a na kolik eur ji vyjde. Europoslanci mají vedle platu i nárok na příspěvek na všeobecné výdaje a také denní příspěvek na pobyt (350 eur na den), který má pokrývat právě ubytování či stravu, když se europoslanec pracovně vydá do Evropského parlamentu.
„Já jsem vám chtěla ukázat, že v Evropském parlamentu fakt nejíme humry,“ uvedla na videu na svém instagramu Danuše Nerudová (STAN), europoslankyně. „Takže vás beru do jídelny, kam chodí všichni evropští poslanci na oběd,“ říká Nerudová, bere tác, skleničku, banán a čokoládový dortík.
„Tak jako vždycky to vypadá strašně zajímavě, podle toho to asi bude i chutnat,“ poznamenává k hlavnímu chodu, což je maso s omáčkou a rýží a pečeným jablkem. „A rozhodně to nestojí jako humr,“ poznamenává k celkové ceně 11,69 eur (cca 292 Kč).
Právě fotku jiného českého europoslance Filipa Turka s humrem – tedy rivala Nerudové z předvolební kampaně, se kterým se nejednou ostřeji střetla – zapojila europoslankyně do svého videa též.
Nerudová vedle toho sklidila tento týden ale i pochvalu za svou práci v Bruselu. „Někteří kolegové se ponořili do svých výborů a začali skutečně makat. Velmi příjemným překvapením je pro mě Danuše Nerudová, která se soustředí na zmírnění omezení pro automobilový průmysl. Všechno, co zatím podala, mi dává hlavu a patu,“ uvedl pro CNN Prima News europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL).
Česko a Itálie s podporou dalších zemí nedávno vyzvaly Evropskou unii, aby pokuty automobilkám za neplnění emisních cílů zmírnila.
Do Turka si rýpl i ministr Vlček
Také frakce Evropské lidové strany (EPP), která je největší v europarlamentu a jejíž je Nerudová součástí, tento týden navrhla zmírnění pokut, jež se mají od příštího roku vůči automobilkám uplatňovat v případě neplnění emisních cílů. Tím se frakce připojila ke snaze národních vlád a výrobců aut přimět Brusel ke změnám, které by podpořily evropský automobilový průmysl.
„Navrhujeme konkrétní kroky, které by se měly zavést tak, aby automobilky v příštím roce pokuty neplatily nebo je platily ve výrazně nižších řádech, než jak to vypadá na základě současných pravidel,“ uvedla pro ČTK Nerudová.
„Tak dlouho se Filip Turek pyšnil tím, že v Bruselu podporuje automobilový průmysl, až za něj všechnu práci udělala Danuše Nerudová. Jasně se ukazuje, kdo myslí svůj mandát vážně a kdo umí jen arogantně urážet,“ přisadil si na facebooku ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček (STAN).
Turek: Neví, jak funguje EU
Europoslanec Turek Nerudovou naopak opět kritizuje. „Ona podporuje von der Leyen a podporuje tu Komisi (...), kteří prostě ten průmysl fakt chtějí zničit,“ uvedl ve videu na instragramu. Podle něj Nerudová neví, jak funguje Evropská unie. „Možná jí přijde důležitější dělat akty pro své voliče, než aby reálně něco dělala,“ poznamenal.
Kolik berou europoslanci?
- Měsíční plat poslance činí 10 802,91 eur hrubého (270 289 Kč), tedy 8 419,90 eur (210 666 Kč) po odečtení daní a odvodů na pojištění (údaje k 1. 7. 2024 dle europarl.europa.eu).
- Příspěvek na všeobecné výdaje – 4 950 eur měsíčně (123 849 Kč) – na výdaje jako pronájem kanceláří v členském státě, v němž byl europoslanec zvolen, hardware a software, kancelářské potřeby, mobilní telefony, internet.
- Denní příspěvek – 350 eur za den (8 757 Kč) – příspěvek na pobyt, pokrývá ubytování, stravu a související výdaje za každý den, kdy se poslanec nachází v Evropském parlamentu v rámci oficiální činnosti.
Příspěvek na cestovní výdaje – pokrývá cesty do europarlamentu a z něj letadlem, vlakem či autem. EP hradí poslancům cestovní náklady na schůze v Bruselu a Štrasburku, europoslancům jsou po předložení účtenek propláceny skutečné cestovní náklady. Stropy jsou stanoveny až do maximální výše tarifu business třídy, první třídy vlakových jízdenek nebo 0,58 EUR (14,50 Kč) za kilometr u cest automobilem (až do výše 1000 km). EP proplácí i související cestovní náklady jako třeba dálniční poplatky či poplatky za nadměrná zavazadla.
-
Poplatky za léčebné výlohy – Poslanci EP mají nárok na náhradu dvou třetin svých léčebných výloh.
Ona neví co chce, před volbami mluvila jinak. A je jí trochu moc.