Český velvyslanec v Thajsku o začátku turistické sezóny: Pozor na smrtící nehody na skútrech!
Velké lákadlo pro turisty, ale i potenciálně velmi nebezpečná zábava. Skútry si v Thajsku, kde právě začíná dovolenková sezóna, půjčuje téměř každý turista. Jenže mnohdy to může být nebezpečné a oblíbená kratochvíle až příliš často končí zraněním nebo smrtí. O tom, proč je důležité v Thajsku na skútrech používat helmy, v čem turisté, ale i půjčovny často chybují a na co je třeba si v zemi dát pozor, promluvil pro Blesk český velvyslanec v Thajsku a Laosu Pavel Pitel.
V Thajsku a celé jihovýchodní Asii právě začíná turistická sezóna. Jaký typ turistů sem nejčastěji míří?
Thajsko je velmi populární turistická destinace. Před covidem sem mířilo nějakých 30-35 milionů turistů každý rok, za loňský rok asi 25 milionů turistů ze zahraničí, z České republiky sem každoročně přijíždí nějakých 50–60 000 turistů. Primárně jsou to lidé, kteří si chtějí v Thajsku užít dobrého jídla, přímořských letovisek, ostrovů, potápění, šnorflování, slonů, výlety v chrámech a podobně, to znamená lidi, kteří touží po nějakém exotičtějším zážitku, než je třeba dovolená v Tunisku.
Změnily se v nedávné době v Thajsku nějaké zákony nebo pravidla, na které by si turisté měli dát pozor?
V tuhle chvíli si myslím, že ta pravidla plus minus zůstávají pořád stejná, nebo respektive ta jejich náplň. Asi jediná viditelná změna může být u marihuany, která dlouhodobě byla sice dostupná v Thajsku, ale nebyla legální. Teď v posledních dvou letech je tady spousta coffeeshopů, kde je možné si legálně tuto substanci dát. A právě s tím souvisí i to, že potom celá řada českých turistů má pocit, že v Thajsku je dovolené v zásadě všechno.
A jak je to s alkoholem a cigaretami?
Samozřejmě konzumace alkoholu je jedno z velkých lákadel této dovolenkové destinace, takže jeho dostupnost tady je tady všeobjímající. V zásadě u cigaret jakbysmet, pouze elektronické cigarety, ty v Thajsku povoleny nejsou.
Takže turisté můžou pít na pláži nebo na veřejnosti bez problémů.
Je to tak, ta dostupnost všech možných barů a restaurací je víceméně všudypřítomná, pouze při některých náboženských svátcích, kterých jsou jednotky za rok, tak mají restaurace a bary zakázáno prodávat alkohol. Ale to se většinou nedotýká turistické svobody.
Jsou nějaké oblasti, kam nedoporučujete cestovat?
V tuto chvíli Česká republika má jediné varování pro Thajsko, to je úplný jih, v zásadě ta příhraniční oblast s Malajsií, kde nedoporučujeme cestovat, nebo se tam doporučuje cestovat s velkou obezřetností, protože tam už dlouhá léta probíhá spor mezi thajskou centrální vládou a místní muslimskou komunitou a dochází tam čas od času k nějakým útokům, které jsou primárně směřovány na thajské policejní orgány, ale kdyby se k tomu člověk připletl, tak to může jako vedlejší produkt zasáhnout turisty. Proto Česká republika i ostatní evropské státy do této oblasti radši nedoporučují moc cestovat.
Ale ona to primárně není turistická oblast pro turisty, takže o nic zásadního naši turisté nepřichází. Ale přeci jenom kdyby se tam někdo chtěl vydat, tak ať sleduje zprávy nebo se zeptá u nás na ambasádě a dodržuje nějakou základní turistickou obezřetnost.
Častým dopravním prostředkem v těchto oblastech jsou skútry. Na co by si turisté při jejich půjčování a využívání měli dát pozor?
Je to jedno z nejčastějších turistických lákadel v Thajsku. Počet skútrů a motocyklů v Thajsku jde do milionů a ta dostupnost dopravy motorkou nebo skútrem je velká. To znamená, všichni, kdo do Thajska přijedou, tak většinou se nějakým způsobem na té motorce dopravují, ať už jako pasivní pasažér, nějakým moto-taxíkem, anebo jako aktivní řidič, že si tu motorku někde půjčí. Já sám tady v Bangkoku taky řídím, mám motorku, používám ji pravidelně.
Ale člověk k tomu musí přistupovat s vědomím toho, že ten počet úmrtí a nehod je obrovský, Thajsko, co se týče absolutního počtu úmrtí, je na tom skoro nejhůř ve světovém srovnání. Jsou na šestnáctém místě, co se týče úmrtí na silnicích každoročně a první v Asii. Takže mají toto nepěkné prvenství.
Těch lidí zemře každoročně přes 20 000, z toho více než polovina jsou právě nehody na motorkách. Co se týče cizinců, tak jenom za loňský rok tady zemřelo nějakých 600 lidí na silnicích a z toho 70 procent bylo na motorkách. Dalších zhruba 22 000 lidí bylo zraněných.
To znamená, člověk by si měl být vědom zvýšeného rizika třeba ve srovnání s provozem na silnicích v České republice, že když na tu motorku sedám, tak je tady statisticky vyšší riziko, že se dostanu do nějaké situace, která může skončit nějakou nehodou nebo nějakou nepříjemností. Takže s vědomím toho rizika by člověk měl ty motocykly používat. A samozřejmě dodržovat některé základní zásady, které se v Thajsku někdy těžko dodržují, jako třeba první je nošení helmy, protože zhruba 50 procent řidičů motorek, i místních, tu helmu nenosí, takže i ten český turista asi nabude dojmu, že to není potřeba, že je to prostě nějakým způsobem bezpečné. Ale statisticky to bezpečné není. Takže určitě to by byla rada číslo jedna. Když už sednu na motorku, tak si v té půjčovně vyžádám helmu a jedu s helmou. Je to něco, co mi může zachránit dovolenou.
Druhá věc, kterou bychom určitě doporučovali, je dobře si zkontrolovat řidičský průkaz, protože celá řada lidí zapomíná na to, že v Thajsku je potřeba mezinárodní řidičský průkaz. A druhá věc, co se týče řidičského průkazu, tak je, že to musí být na tu správnou skupinu motorky, není to na ten český řidičský průkaz AM, která je do 50 kubických centimetrů. Všechny motorky v Thajsku začínají od 125 kubických centimetrů, to znamená, musí to být skupina A1.
Půjčovny to nekontrolují, předpokládám, těm je to asi jedno.
Půjčovny jsou velmi ležérní v Thajsku, to znamená, jim jde samozřejmě o ty peníze získané za tu zápůjčku toho motocyklu, takže oni moc proaktivní nejsou, že by to kontrolovaly, ani nejsou proaktivní v tom, že by vám tu helmu nabízely. Měla by to být prevence ze strany těch našich turistů.
A proč to říkám, třeba o tom řidičském oprávnění, je to i ten fakt, že když by se potom člověk dostal do nějaké nehody a žádal svoji pojišťovnu o proplacení léčebných výloh, tak ta pojišťovna se jako první věc podívá, jestli ten dotyčný řidič vůbec má řidičské oprávnění na tento typ motocyklu. Pokud nemá, tak v zásadě může přistoupit k tomu, že ty léčebné výlohy neproplatí.
S tím souvisí mít do Thajska dobře sjednané zdravotní pojištění. Já si myslím, že v dnešní době, i po té covidové anabázi, je velký risk vydávat se do zahraničí bez zdravotního pojištění, takže to je další věc, kterou bychom určitě doporučovali. Mít dobře sjednané zdravotní pojištění.
Pak další rady už jsou takové praktické. Když člověk přijde do té půjčovny motocyklů, tak si zkontrolovat technický stav těch motorek, jsou jich tady doopravdy miliony, údržba je různá.
To znamená, nestydět se, vyzkoušet si tu motorku, projet si na ní 100 metrů a zjistit, jestli fungují brzdy, jestli funguje světlo, jestli fungují blinkry, jestli se tam něco neklepe. Doporučili bychom také určitě si při vypůjčení tu motorku nafotit do mobilu, abyste se vyhnuli potom nějakým sporům o tom, jestli jste ji někde odřeli. To znamená, všechna ta poškození si dopředu nafotit.
Další věc, která je takovým jako zlozvykem v Thajsku, je, že ty autopůjčovny vyžadují cestovní pas jako zástavu za zapůjčení té motorky, což je nelegální, to znamená, naši turisté by měli určitě nabízet především hotovost jako nějaký depozit za vypůjčení a neměli by se nechat přemluvit k tomu, aby tam nechávali své osobní doklady, což je z naší zkušenosti taky nějaké riziko. Je to velmi nebezpečné.
Další věc, co se může stát na thajských silnicích, je, že vás zastaví thajská policie, která se někdy právě kvůli té vysoké nehodovosti cizinců na cizince zaměřuje, to znamená, cíleně si je vyhledává, když vidí nějakého cizince bez přilby, tak ho může zastavit, pokutovat, a v té chvíli, když vás zastaví policie, tak určitě bychom doporučovali být milí, vstřícní a sluší.
Prostě nehádat se s policií.
Ze zkušenosti celá řada cizinců tu má pocit jakési koloniální nadřazenosti a začne se s těmi policisty hádat, což samozřejmě není statisticky dobrá metoda, jak dospět k nějakému kompromisnímu řešení s místní policií, takže určitě doporučujeme dodržovat předpisy a být milí na místní policisty.
Poslední věc, kterou bych zmínil, je - přeci jenom je to dovolenková destinace. Naši lidé se sem jedou bavit, a když jdou večer na večeři, tak si k tomu dají nějaký alkoholický nápoj a poté sednou na motorku, což je doopravdy zvýšené riziko. A ve spojitosti s tím, že v Thajsku se stmívá dřív než v Česku, stmívá se tu mezi šestou a sedmou hodinou, to znamená, že se většinou turisté na těch motorkách vracejí už po tmě. A pokud ještě mají něco v krvi, tak je to takový velmi smrtelný mix. V kombinaci se stavem některých thajských silnic to doopravdy může vést až k těm velmi nešťastným úmrtím, kterých jsme tady každoročně bohužel svědky.
Takže v zásadě používat zdravý selský rozum a nemyslet si, že když je člověk na dovolené, že je mu povoleno všechno.
Je to tak. Je to prostě ta obecná zásada. I když se necháme v té dovolenkové náladě strhnout, že tady pravidla neplatí a neplatí tady tyto zásady zdravého rozumu, tak je třeba si uvědomit, že tomu tak není. Ta čísla bohužel každoročně hovoří, a to nejenom u českých turistů, ale u všech ostatních evropských turistů, že ten počet nehod a bohužel i úmrtí na motorkách je alarmující. Naše ambasáda i ambasády ostatních evropských zemí se tady snažíme aktivně pracovat s thajskou policií, abychom tlačili i na půjčovny, aby byly aktivnější v nabízení přileb a dodržování těchhle zásadních nebo základních zásad, které doopravdy můžou turistům zachránit nejen dovolenou, ale i život.
Jaká je míra kriminality v Thajsku? Například pouliční?
Obecně je Thajsko bezpečná země. Myslím si, po několika letech pobytu zde i s dětmi, že je to země, kde nehrozí nějaké permanentní riziko.
Samozřejmě člověk zase musí používat zdravý selský rozum a vnímat to okolí, ve kterém se pohybuje, to znamená, v těch velkých turistických letoviscích může hrozit maximálně nějaká drobná pouliční kriminalita typu kapsáři. Na to se musí asi myslet všude dneska, ale nějaké globálnější riziko v zemi, si myslím, nehrozí. I právě proto je Thajsko tak vyhledávanou destinací. Je tady bezpečno a příjemno.
Lze se v případě problémů spolehnout na místní policii?
Thajská policie má speciální pobočku v podobě turistické policie. To znamená, specializuje se pouze na pomoc turistům právě kvůli tomu množství návštěvníků, kteří se tady vyskytují. Takže pokud byste se dostali do nějakých problémů, tak určitě někde zkuste nejdřív najít turistickou policii. Pokud byste nenašli turistickou, tak se dá obrátit na místní a měli by vám pomoci. Pokud byste samozřejmě nenašli pomoc u nich, tak jsme tady pro naše turisty i my, naše česká ambasáda, plus honorární konzulát na Phuketu, kde každou turistickou sezónu řešíme stovky drobných pomocí našim turistům, ať už je to při různých nehodách, hospitalizacích nebo podobně nepříjemných věcech.
Thajsko dlouho lákalo mimo jiné proto, že je tam levněji než v Evropě. Platí to pořád?
Myslím si, že Thajsko stejně jako ostatní turistické destinace, se už poučilo z toho levného turistického ruchu, to znamená, asi v průměru by se dalo říct, že trošičku Thajsko zdražilo. Ale lze tady nalézt celou škálu jak ubytovacích, tak stravovacích zařízení podle vašeho rozpočtu, to znamená, pokud někdo hledá doopravdy nějaký batůžkářský styl a nevadí mu bydlet v neklimatizovaných hotelech, tak asi najde velmi levné ubytování, velmi levné stravování v pouličních restauracích. Pokud někdo hledá nějaký průměr, tak ho tady taky najde. Pokud někdo je zvyklý na nějaký luxusnější způsob ubytování nebo stravování, tak se mu toho tady dostane taky v plné šíři. Takže to znamená, každý si tady najde to své.
Je třeba dát si pozor na nějaké nemoci, například při kontaktu s divokými zvířaty, hlazení pouličních psů a podobně?
I z tohohle toho pohledu je na tom Thajsko ve srovnání s těmi okolními státy o něco lépe. To znamená, že tady nehrozí nějaké akutní příhody střevního typu. Nešíří se tu žádné bakterie ve stravě. Všechny restaurace, si myslím, jsou bezpečné pro stravování našinci, stejně tak je to i s vodou, to znamená, není potřeba mít nějakou zvýšenou obezřetnost, kterou bych třeba doporučoval v jiných asijských destinacích, ale zase je třeba používat nějaký zdravý rozum a dbát stejných zásad, které by člověk používal i u nás.
V některých zemích světa se zvedá vlna nevole proti turistům, pořádají se protesty a podobně. Jak je na tom Thajsko? Vidí turisty rádi?
Je to takové manželství z rozumu. Oni vědí, že ten turismus je pro jejich ekonomiku extrémně důležitý. Celá řada a hoteliérů a podnikatelů z turismu žije, pro tento typ Thajců jsou turisté vítaným živobytím, ale samozřejmě to množství v některých destinacích v Thajsku nebo v některých regionech už je tak velké, že to může plodit nějakou míru nevole. Naštěstí thajská mentalita je natolik slušná, že se to málokdy projeví nějak pro nás viditelně. Já si myslím, že naše úroveň vnímání nějaké nevole je daleko výše, než většina Thajců je schopna zajít. Takže pro většinu lidí je střet s thajskou populací velmi příjemný. Oni jsou usměvaví, milí, slušní, nápomocní.
Takže zatím to není něco, co by bylo viditelné. Ale když tady člověk žije delší dobu, tak vidí pod povrchem, že samozřejmě to přílišné množství turistů nebo ten overturismus, jak říkáme, už taky některým lidem leze trošičku na nervy a i Thajsko samo přemýšlí, jakým způsobem najít nějaké optimální množství turistů, které je ještě udržitelné pro Thajsko, aby to právě nepůsobilo negativně.
Jsou nějaké předměty, které zakázáno vyvážet ze země?
Samozřejmě jsou to veškeré druhy chráněných živočichů. Co se týče nějakých artefaktů, tak v tuhle chvíli myslím, že není povoleno dovážet do Thajska religiózní předměty s podobou Buddhy, samozřejmě všechny kontrolované substance taktéž ne.
Ta omezení bych v tuto chvíli směřoval pouze na to, dávat si pozor na vyvážení různých prázdninových suvenýrů, jako jsou škeble, úlomky korálů. Jsou i lidé, kteří si chtějí vozit různé hady, ještěrky a podobně, takže na to bych si také určitě dával pozor. Pokud si nejste jistí, tak buď se obraťte na thajskou ambasádu v Praze, anebo na nás.
V jaké formě jsou aktuálně česko-thajské vztahy?
Česko-thajské vztahy jsou od svého navázání, které proběhlo před 50 lety, v roce 1964, víceméně setrvale dobré, není tam žádný iritant, takže jsme země přátelské, což dokumentují třeba i poslední návštěvy ministryně obrany Černochové a ministra Stanjury před pár měsíci v Thajsku a plánované návštěvy thajských představitelů v České republice. Z tohoto pohledu jsou to vztahy harmonické, dá se říct.
Na co myslet při půjčení skútru/motorky v Thajsku
- Vyžádat si od půjčovny helmu
- Mít platné cestovní pojištění
- Vlastnit mezinárodní řidičský průkaz na adekvátní sílu motorky
- Nedávat do zástavy své cestovní doklady
- Motorku či skútr si před zapůjčením nafotit a vyzkoušet
- Dbát pokynů policie a ctít silniční pravidla
- Nejezdit pod vlivem omamných látek
Důležité kontakty
- České velvyslanectví v Bangkoku
Tel.: +66 225 092 23, +66 225 092 24
Nouzová linka: +66 614 233 819
Email: Bangkok.Consulate@mzv.gov.cz
- Honorární konzulát Phuket
Tel.: +66 (0) 99 009 2949
Email: Phuket.Honorary@mzv.gov.cz
Kompletní přehled cestovních podmínek do Thajska najdete na stránkách ministerstva zahraničí. Před cestou se doporučuje zaregistrovat do systému Drozd.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.